TT-voorzitter Arjan Bos: “De meeste sfeerloze Dutch TT ooit, maar dit was het maximaal haalbare”

5441
fabio-quartararo
Fabio Quartararo wint de MotoGP race van de 90e editie van de Dutch TT | foto© motogp.com

De 90e editie van de Dutch TT ligt al enkele dagen achter ons. Na afloop van de wedstrijden spraken we zondagmiddag met TT Circuit directeur Peter Oosterbaan en TT-bestuursvoorzitter Arjan Bos. Beide heren waren het er unaniem over eens; “Dit was de meest sfeerloze Dutch TT ooit, maar dit was het maximaal haalbare.”

Vanwege de coronapandemie ging de Dutch TT in 2020 niet door, dit jaar werd de Nederlandse ronde van het MotoGP wereldkampioenschap wel verreden maar het werd een andere editie dan welke we normaalgesproken gewend zijn. Met iets meer dan 20.000 bezoekers verdeeld over drie dagen was alles anders, geen drukte op de toegangswegen, geen volle parkeerplaatsen, geen volle tribunes en na afloop geen massale uittocht met drommen mensen langs de A28. Kortom alles was anders het afgelopen weekend rondom en op het TT Circuit Assen tijdens de Motul TT Assen.







Ondanks alles en gezien de omstandigheden kijken TT Circuit directeur Peter Oosterbaan en TT-bestuursvoorzitter Arjan Bos toch terug op een geslaagd weekend, zo lieten de twee TT-bazen zondagmiddag na afloop van de wedstrijden horen in de bestuurskamer tijdens de inmiddels gebruikelijke ontmoeting met een selecte afvaardiging van de media.

Arjan Bos: “Ik heb er toch van genoten ondanks dat dit een andere Dutch TT was dan normaal. Je had bijna overal vrije doorgang en ook op de wegen naar en van het circuit was er geen drukte. Maar het was mooi weer en proefde toch ook dat de aanwezige mensen blij waren dat ze erbij konden zijn. De sfeer was goed, alleen deze viel natuurlijk in het niet bij zoals we dan normaalgesproken zijn tijdens het TT-weekend.”

Tijdens de persconferentie liet het TT-bestuur zich nog ontvallen dat men nog in onderhandeling was met Dorna over de te betalen fee voor de organisatie van het evenement. Hoe zijn deze onderhandelingen verlopen, is er deal uitgerold waar het TT Circuit Assen mee kan leven zodat de 90e editie van de Dutch TT ook financieel gezien een succes is geworden.

Arjan Bos: “Laten we vooropstellen dat deze Dutch TT ons geld gekost heeft, helemaal in kaart hebben we dit nog niet maar het zal zeker verliesgevend zijn. Wat betreft de besprekingen met Dorna, hier kan ik van zeggen dat ze goed met ons meedenken, dat ze ons flink tegemoet zijn gekomen en dat de uitkomst hiervan naar onze tevredenheid is. Dorna is een commercieel bedrijf, maar ondanks dit zijn gezamenlijk tot een goede deal gekomen. Over bedragen wil ik me niet uitlaten, dat zou ook niet netjes zijn richting Dorna en de andere circuits waar men ook afspraken mee heeft.”

Het TT Circuit heeft inmiddels een brief klaarliggen welke naar Den Haag gestuurd zal worden. In deze brief doet het bestuur van de Stichting Circuit van Drenthe een beroep op financiële steun, dit aangezien de geboden steunpakketten van de afgelopen tijd niet toereikend waren. Of misschien beter gezegd, niet passend waren voor een speciaal bedrijf als het TT Circuit Assen.

Arjan Bos: ‘Dat klopt, deze brief gaat deze week op de post. Een bedrijf zoals we die hier hebben is niet een standaard bedrijf. We werken hier met slechts 20 vaste medewerkers en daarnaast honderden vrijwilligers. Daarnaast hebben we hier te maken met enorme afschrijvingen, en juist daar zijn de steunpakketten niet op berekend. Of het verzoek wordt ingewilligd is nog niet bekend, maar we hebben het in ieder geval kenbaar gemaakt en hopen op enige clementie vanuit Den Haag.”

Ondanks het doorgaan van de Dutch TT dit seizoen zal het TT Circuit Assen ook 2021 met een negatief resultaat afsluiten. Wel hoopt het circuit de komende tijd het verlies te kunnen beperken nu er steeds meer kan en de bedrijfsvoering steeds meer teruggaat naar het ‘oude normaal”.

Peter Oosterbaan: “De komende tijd staan er veel evenementen op het programma en daar zijn we heel blij mee, we gaan er dan ook vanuit dat we in het tweede deel van het jaar het verlies zoveel mogelijk kunnen beperken. Hoe groot het verlies zal zijn in 2021, daar hebben we momenteel nog geen zicht op. Het probleem is dat we door de verliezen van vorig jaar flink interen op onze reserves, het circuit gaat er zeker niet aan ten onder maar we hebben wel alle investeringen en plannen voor groot onderhoud tijdelijk stopgezet. Gelukkig raakt dit niet het circuit zelf, we hebben net voor de coronacrisis b.v. ons glasvezelnetwerk vernieuwd, het circuit voorzien van een nieuwe asfaltlaag en zijn de lichtpanels aangebracht. Wat we nu bijvoorbeeld uitgesteld hebben is het vervangen van de gravelpaden achter de taluds en tribunes door asfalt en het vervangen van een aantal publieksvoorzieningen zoals toiletgebouwen. Zoals Arjan eerder al zei zou een financiële tegemoetkoming vanuit Den Haag wel zeer welkom zijn zodat we deze investeringen zo snel als mogelijk weer op kunnen pakken.”

De 90e editie van de Dutch TT zit erop, op naar de 91e editie waarin we met ons allen hopen op volle tribunes, de sfeer die we gewend waren en gewoon weer met ons allen weer in de file staan op de heen- en terugweg, iets dat eenieder na deze bijzondere editie maar al te graag op de koop toe zal nemen en dat er toch een beetje erbij hoort tijdens het grootste eendaagse sportevenement van Nederland.

Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – Donderdag
Fotoverslag – Vrijdag
Fotoverslag – Zaterdag
Fotoverslag – Zondag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter