Van der Mark weer fit, maar hoe fit is zijn nieuwe BMW M 1000 RR?

7393
michael-van-der-mark
Michael van der Mark - Portimão test | foto© BMW Motorrad

Tijdens de twee recente WorldSBK testen in respectievelijk Jerez en Portimão werden er snelle rondetijden gereden en zagen we de bekende namen weer fier bovenaan de tijdlijsten. Ondanks dat BMW tijdens de genoemde testdagen op de baan verscheen met de nieuwe M 1000 RR zagen we na afloop geen van de vier BMW-coureurs in de voorste gelederen. Hoe competitief is de nieuwe Duitse machine of moeten Michael van der Mark, Scott Redding, Garrett Gerloff en Loris Baz in 2023 genoegen nemen met een bijrol in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap?

De verwachtingen waren hooggespannen om de nieuwe BMW M 1000 RR voor het eerst in actie te zien in 2023. Maar terugkijkend op de WorldSBK testen in Jerez en Portimão kunnen we stellen dat de machine tot nu toe nog geen indruk heeft weten te maken. Hoewel er een aantal verbeteringen ten opzichte van het vorige model werden aangekondigd, hadden de coureurs het zowel Jerez als Portimão erg moeilijk en werd het pijnlijk duidelijk dat er nog een flinke kloof is te overbruggen met b.v. de Ducati, de Kawasaki en de Yamaha.







Nadat het in Jerez niet goed en allesbehalve naar wens was gegaan, dacht men bij BMW dat er op het Portugese circuit een belangrijke stap kon worden gemaakt. Maar in plaats van een stap voorwaarts stond er na twee dagen geen van de vier BMW-coureurs binnen de top tien geklasseerd. Het is natuurlijk te vroeg om al over een crisis te praten of een negatief seizoen te voorspellen, maar het gevoel tot nu toe is wel dat de situatie weinig verbeterd is ten opzichte het voorgaande seizoen. Ondanks het voordeel van de nieuwe concessie regels moet er in ieder geval nog veel werk verzet worden door de Duitse motorenfabrikant om het verschil met de snelste machines van het veld te verkleinen, laat staan te dichten.

Natuurlijk weten we als buitenstaanders niet welk testprogramma er door de verschillende fabrikanten en teams tijdens dergelijke testdagen wordt afgewerkt. Rondetijden zeggen niet altijd alles, maar de coureurs kennende zal men in ieder geval op één of meerdere momenten even willen laten zien waar men staat ten opzichte van hun rivalen. Daarnaast laten de coureurs na afloop vaak niet het achterste van hun tong zien tijdens een media debrief, maar we hoeven in dit geval geen professor te zijn om de conclusie te kunnen trekken dat de BMW-coureurs zelf ook meer verwacht hadden en niet met een heel vrolijk en tevreden gevoel zich gaan voorbereiden op de laatste testmogelijkheid en eerste wedstrijdweekend van het seizoen in Australië.

Met name Scott Redding, twaalfde in Jerez en veertiende in Portimão, stak zijn frustraties na afloop niet onder stoelen of banken.

Scott Redding: “Er zijn verwachtingen, maar die worden niet waargemaakt. Ik had meer potentie verwacht van de nieuwe M 1000 RR. De motor ziet er van buiten spectaculair uit, maar van binnen is er niet veel veranderd. Toen ik tekende voor BMW, deed ik het om te winnen en ze vertelden me dat ze er alles aan zouden doen om dit te realiseren en een winnende fiets te bouwen. Ze hebben sommige dingen veranderd, maar andere zullen nooit veranderen. Ik wil wereldkampioen worden en zij willen ook winnen. Maar misschien is men bij BMW momenteel meer geïnteresseerd in het verkopen van zoveel mogelijk motorfietsen dan in het winnen van een wereldtitel. Maar goed, ik heb het inmiddels geaccepteerd en ik ga verder.”

Een aantal gedurfde uitspraken dus van de voormalig MotoGP coureur die in 2023 aan zijn tweede seizoen begint in dienst van BMW. De zaken die veranderd zijn waarop Redding o.a. doelt zijn de overstap van Nissin naar Brembo als het gaat om het remsysteem van de BMW. De Brit sprak zijn ongenoegen over het (Nissin) remsysteem van de BMW het afgelopen seizoen al regelmatig uit. BMW gaf gehoor aan Redding’s verzoek en besloot over te stappen naar Brembo als leverancier voor de remdelen. Een hele stap binnen het altijd politiek correcte BMW dat op meerdere vlakken een eigen technische weg volgt, een weg welke breed gedragen wordt en dient te worden binnen het bedrijf. Zo maakt BMW binnen het WorldSBK project bijvoorbeeld gebruik van eigen elektronica systeem welke samen met Bosch is ontwikkeld. Een gedurfd project aangezien alle andere fabrikanten binnen het kampioenschap gebruik maken van software van Magneti Marelli, het bekende merk dat ook de ECU levert voor b.v. de MotoGP machines en kan bogen op een jarenlange ervaring. Naast de eigen elektronica maakt BMW ook gebruik van een eigen ontwikkelde koppeling en diverse andere componenten welke in huis zijn ontwikkeld. Kortom, BMW moet veel dingen zelf uitvinden en oplossen terwijl de andere fabrikanten gebruik maken van de expertise van gespecialiseerde bedrijven.

Maar niet alleen Redding was na afloop een ontevreden man, ook van de gezichten van Baz en Gerloff was na afloop de teleurstelling af te lezen. Baz, die de test in Portimão als elfde en als snelste BMW-coureur afsloot, verwoorde de teleurstelling weliswaar op een iets mildere en politiek correct manier als Redding.

Loris Baz: “Ik kan vanzelfsprekend niet blij zijn met onze prestatie. We hebben dan misschien wel een paar stappen voorwaarts gemaakt maar ondanks dat ik voel dat ik zelf beter rijd in vergelijking met vorig jaar zijn we ver verwijderd van waar we moeten zijn. Ze zeggen dat hard werken loont, ik hoop dat dit waar is en ook voor ons geldt. In Australië zullen we zien waar we echt staan.”

Ook de dit seizoen op een BMW debuterende Gerloff, twaalfde op de samengestelde tijdlijst na twee dagen in Portugal, is niet blij met de huidige situatie:

Garrett Gerloff: “Anderhalve dag ging het redelijk goed en hebben we enkele problemen kunnen oplossen. Wat we probeerden werkte en ik heb het team goede feedback kunnen geven. Maar wat er vervolgens in de middag gebeurde weet ik niet. Na de lunch ging het allemaal mis en raakten we de weg helemaal kwijt, dat was best frustrerend. Wat we ook probeerden en veranderden, niks werkte en het bracht ons allemaal niets. Kortom, het was een frustrerende laatste testdag.”

Michael van der Mark, die in Jerez voor het eerst weer op de motor stapte en de eerste wintertesten bewust liet schieten i.v.m. een operatie waarbij de metalen plaatjes en schroeven uit zijn been werden verwijderd, hield zich na afloop van de testen in Jerez en Portimão nog enigszins op de vlakte. Voor de Nederlander, die volgens eigen zeggen helemaal hersteld is van zijn vorige seizoen opgelopen blessures en volledig fit aan het seizoen hoopt te kunnen beginnen, stond de eerste dag in Jerez namelijk alleen maar in het teken van ritme op doen, zoveel als mogelijk ronden te rijden en het voor het eerst uit proberen van een flink aantal door BMW meegebrachte onderdelen. Al naar gelang de test in Jerez volgde kwam Van der Mark steeds beter in zijn ritme na zo’n lange tijd niet op de motor gereden te hebben.

In Portimão wist de Nederlander zijn achterstand op de snelste mannen van het veld wel aanzienlijk te verkleinen. Nu kennen we Van der Mark inmiddels al een tijdje, is hij niet de grootste fan van testen, trainingen en kwalificaties maar weten we dat zijn (race) bloed pas echt harder gaat stromen als de lichten op groen gaan voor een race. Heel veel waarde kan er dan ook nog niet gehecht worden aan de rondetijden en de prestaties van de in Gouda geboren Rotterdammer. Maar goed, ook Van der Mark zal het met zijn drie andere merkgenoten eens zijn dat BMW nog het nodige huiswerk heeft te maken alvorens het eerste wedstrijdweekend van het seizoen op het programma staat en de eerste WK-punten in Australië verdeeld worden.

Dat Van der Mark zelf weer helemaal fit is, daar twijfelen ook wij niet aan, maar de grote vraag is hoe fit de nieuwe BMW M 1000 RR zal zijn als op zaterdag 25 februari aanstaande als op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië de lichten op groen gaan voor de eerste WorldSBK race van het seizoen.