Verslag Varenhof Racingteam 2002 ÛÒ Juniorcup

83

Racesport.nl is steeds bezig om meer nieuws te vergaren, we weten namelijk dat we nog veel completer kunnen worden, maar het kost tijd om “informanten” te vinden. Gelukkig krijgen we steeds meer nieuws zo blikt het volgende bericht het Varenhof team terug op het afgelopen Aprillia Chellange seizoen en Jawel met Varenhof BV is ook het eerste bedrijf wat met ons gaat werken aan de Motorsport promotie want Varenhof BV is sponsor van racesport.nl zeker tot het einde van dit jaar. klik eens op de banner voor meer Varenhof BV informatie.

Coureurs: Nr. 15 Roy ten Napel Ð 15 jaar







Nr. 19 Hugo van den Berg Ð 12 jaar

Voor beide coureurs was dit hun eerste jaar in de juniorcup, zowel Roy als Hugo hebben hun eerste stappen in de wegrace gezet op een pocketbike.

Aangezien de leeftijdsgrens voor de juniorcup, een goed initiatief van CRT-KNMV, begin dit jaar is verlaagd van 14 naar 12 jaar was het voor Hugo van den Berg, Joey

Litjens en Danny de Boer mogelijk op deze jonge leeftijd de overstap te maken naar de juniorcup.

Aangezien er dit jaar veel nieuwelingen waren heeft de KNMV twee extra trainingen ingelast op het circuit van Lelystad, daarna een theoriedag op Papendal en toen voor het eerst het circuit op in Zolder onder begeleiding van ervaren Marshalls.

De tweede dag op het circuit was op 3 mei in Assen, een droom voor veel coureurs om daar te mogen rijden, degenen die alles met goed gevolg hadden gedaan kregen op deze dag te horen dat ze geslaagd waren voor hun licentie.

Om verder voor het seizoen te trainen werd i.v.m. verzekeringen afgeraden door de KNMV, veel coureurs hebben dit genegeerd en hadden voordat het seizoen begon al duizenden kilometers getraind in Spanje en Frankrijk. Ik heb dat met Hugo niet gedaan zodat hij met een flinke achterstand aan het seizoen begon.

Er zijn dit jaar 10 wedstrijden verreden, de eerste twee waren op het stratencircuit van Eemshaven, Hugo scoorde prima met een 7e en 8e plaats. Voor Roy ging het hier mis, hij was betrokken bij een valpartij die hem deze en enkele volgende wedstrijden heeft gekost.

De 3e en 4e wedstrijd waren op het schitterende circuit van Oschersleben, de eerste wedstrijd moest Hugo uitwijken vanwege een valpartij vlak voor hem en Hugo parkeerde zijn motor keurig rechtop in de grindbak, tijdens verwoedde pogingen uit de grindbak te komen groef hij zich alleen maar steviger in en moest wachten op hulp, de eerste wedstrijd was inmiddels verkeken. De 2e wedstrijd eindigde Hugo op de 5e plaats, een keurig resultaat. Tevens heeft Hugo hier zijn 12e verjaardag gevierd.

De 5e t/m de 9e wedstrijd werden verreden in Assen, een 6e,7e,6e,9e plaats waren zijn deel, de laatste wedstrijd begaf de motor het in de opwarmronde.

Zijn rondetijd op Assen tijdens de eerste wedstrijd was 1.51.00 en zijn snelste tijd aan het eind van het seizoen staat op 1.44.00, ruim 2.5 seconde sneller als de beste tijd in de juniorcup van een seizoen eerder, er heeft dus tijdens het seizoen een hoop progressie gezeten in het rijden van Hugo.

Voor Roy heeft de valpartij het seizoen overheerst, maar uiteindelijk is hij ijzersterk terug gekomen, dat bewijst zijn podiumplaats tijdens de laatste wedstrijd in Tolbert waar Hugo door vakantie verstek moest laten gaan. Dat Roy zo sterk is terug gekomen tekent zijn wilskracht en dat beloofd veel voor de toekomst.

Voor Roy en Hugo is het een goed en leerzaam seizoen geweest en de onderlinge contacten tussen de meeste coureurs was erg goed.

Dat er desondanks dingen voor verbetering in aanmerking komen zal altijd zo blijven, om dit echter goed te verwoorden zijn wij op dit moment in gesprek met het CRT en de KNMV, een rijdersvertegenwoordiging wordt binnenkort bekend gemaakt zodat eventuele verbeteringen van via deze vertegenwoordigers besproken kunnen worden bij CRT en KNMV en andersom natuurlijk.

Enkele punten die wij nu reeds besproken hebben zijn de begeleiding van zowel ouders als coureurs, zeker diegene die voor het eerst op een circuit komen, vaste aanspreekpunten, vaste begeleiding vanuit het CRT en KNMV, weten wie je waarvoor aan moet spreken en zeer zeker het aanscherpen van de technische controle en de sancties die volgen bij overtredingen.

Helaas is het ook in een laagdrempelige opstapklasse nodig om strenger te controleren en blijkt een testbank alleen niet voldoende.

Moeten er dingen veranderd worden om de veiligheid van coureurs te vergrootten dan moet dit ten allen tijden via het reglement zodat iedereen daarvan kan profiteren.

Dingen wijzigen zonder dat te melden is nooit juist, zeggen dat je dat doet om de veiligheid voor jouw coureur te vergrootten geeft al helemaal geen pas, de andere coureurs zijn zeker niet minder belangrijk. Bij de motorsport is er altijd een zeker risico, maar we moeten met zÕn allen waken voor de veiligheid van onze coureurs en het mag geen verschil maken of het eigen of niet eigen is. Ik ben blij dat deze en andere zaken goed te bespreken zijn met het CRT en ik hoop ook met de KNMV en dat het tot daadwerkelijke veranderingen komt die de motorsport alleen maar te goede komen.

Terug naar de sport, Varenhof Racingteam is eigenlijk bij toeval ontstaan, Roy ten Napel had een krom voorwiel en kon niet op tijd over een nieuw wiel beschikken, hij heeft toen van ons een wiel van de reservefiets geleend en kon weer rijden zo is het contact ontstaan en is besloten om verder samen het seizoen af te maken, zijn vader Rein ten Napel heeft tijdens het seizoen de jongens bijgestaan op de baan tijdens trainingen.

Voor komend seizoen starten Jos van den Berg en Frank van den Dragt onder onze vlag in de Aprilia challenge op een RS250.

Ook deze beide coureurs komen uit de pocketbike races.

Nieuws over onze coureurs kunt u in het vervolg altijd vinden op deze site en over een paar weken op de website www.varenhof.com.

Groeten Henk van den Berg