Zo goed en hoopgevend als de vrijdag op het Circuit van Catalunya was, zo teleurstellend was de zaterdag voor Bo Bendsneyder en NTS RW Racing GP. Van top 10-tijden was geen moment sprake, van plaatsing voor Q2 evenmin. Integendeel zelfs. Bendsneyder start de GP van Catalunya vanaf de 28ste plaats, twee plaatsen voor zijn teamgenoot Piotr Biesiekirski.

Vrijdag leek het nog bijna een zekerheidje dat Bendsneyder kon meedoen voor een plaats op de eerste vier rijen, met zijn elfde plaats na twee vrije trainingen. In de derde vrije training, zaterdagochtend, kon hij echter niet aan de tijden van vrijdag komen. Pas aan het einde van de training kon hij tot 1.44.509 komen, maar dat was goed voor slechts de twintigste plaats. Bij NTS RW Racing GP leefde nog wel volop de hoop dat Bendsneyder via Q1 alsnog in de tweede kwalificatieronde kon komen, maar die hoop vervloog. Met 1.45.114 eindigde de Nederlander op plaats 14 in Q1, wat inhoudt dat hij de Moto2-race moet beginnen vanaf de 28ste plaats op de grid.

Teamgenoot Piotr Biesiekirski begint vanaf plaats 30. De jonge Pool wist wel in beide sessies zijn tijden te verbeteren. Eerst tot 1.46.195 in FP3 en in Q1 dook hij voor het eerst onder de 46 door 1.45.679 op de klok te zetten.

Bo Bendsneyder: “In FP3 zijn we begonnen met nieuwe banden voor en achter, om meteen voor een tijd te gaan. Vanaf de eerste ronde voelde het heel slecht en leek het alsof ik op ijs aan het rijden was. Ik had nul grip. We besloten daarom om met de oude banden van gisteren te gaan rijden en daarmee kon ik binnen drie rondjes meteen 44.5 rijden. Later bleek dat er iets mis was met de achterband, en Dunlop heeft dat ook bevestigd. Probleem opgelost, zou je denken, maar in Q1 had ik meteen weer een heel raar gevoel, heel weinig grip en trillingen bij het insturen. Ik kan niet verklaren waarom het gevoel zo anders was dan gisteren. Ik snap het zelf ook niet.”

Piotr Biesiekirski: “Ik ben erg blij met de vooruitgang die we vandaag hebben geboekt. Ik begin de motor beter te begrijpen en blijf ook mezelf verbeteren. Sinds het begin van het weekend werkt het erg goed. Ik ben erg blij met het team, dat me geen druk oplegt en me helpt bij alles. Ik denk dat we klaar zijn voor morgen. Het wordt een lange race. De laatste sector van deze baan is behoorlijk fysiek, met twee zware rempunten, die je over een raceafstand echt gaat voelen. Ik hoop dat ik bij een groepje kan blijven, en misschien me te kunnen mengen in de strijd in het eerste deel van de race. Zo niet, dan hoop ik in ieder geval ze tot het einde van de race in het vizier te kunnen houden.”

Alle races beginnen zondag een uur later dan gebruikelijk, wat betekent dat de Moto2 om 13.20 uur van start gaat.