Wat er op zaterdag in Indonesië allemaal mis ging bij Suzuki

4455
Alex Rins springt van zijn brandende Suzuki GSX-RR - Pertamina Mandalika International Street Circuit | © Dorna

Voor Team Suzuki Ecstar was de kwalificatiedag op het Pertamina Mandalika International Street Circuit een dag die ze liever vergeten. De Suzuki GSX-RR van Alex Rins vloog tijdens FP4 in brand terwijl 2020 wereldkampioen Joan Mir zich op een zeer teleurstellende achttiende plaats kwalificeerde.

Het was misschien niet het beste optreden van Alex Rins tijdens de vierde vrije training van de MotoGP klasse op het Pertamina Mandalika International Street Circuit in Indonesië. Zijn Suzuki GSX-RR begon al voor het ingaan van bocht 10 te roken maar de Spanjaard had nog niet door dat er iets aan de hand was. Op dat moment lekte er al olie en enkele seconden later zou Johann Zarco hierover crashen. Het duurde een aantal bochten voordat Rins pas echt opmerkte dat zijn machine in brand stond en besloot er uiteindelijk van af te springen.







De brandende GSX-RR rolde nog bijna terug op het circuit maar kwam gelukkig op tijd tot stilstand. De rode vlag werd gezwaaid om de machine te bergen en de baan weer schoon te maken, Rins had als gevolg maar één machine voor de kwalificatiesessie.

Alex Rins: “Ik had een waarschuwing in bocht 10 waarbij de achterkant uitstapte, maar ik dacht dat dat de banden waren. Soms als je met een gebruikte band rijdt heeft deze even tijd nodig om echt goed te werken. Ik ging bocht 10 in en ik voelde de machine glijden. Ik besloot om van de baan af te gaan om te kijken wat er aan de hand was. Toen ik naar de achterkant van de motor keek zag ik zag niets, dus reed ik weer verder.

Meteen daarna begon ik iets vreemds te voelen, in bocht 12 stuurde ik in en ik voelde dat de achterkant begon te glijden, ik keek naar achteren en ik zag de brand. Dus meteen voor mijn veiligheid en voor de veiligheid van de andere rijders ging ik van de baan af  en ik probeerde van de motor te springen. Het team is nog aan het kijken [naar wat er gebeurd is].”

Rins wist zich uiteindelijk nog als achtste te kwalificeren, op zich geen slecht resultaat gezien alle gebeurtenissen. Daarnaast was Rins op vrijdag nog behoorlijk ziek en heeft teamgenoot Joan Mir nog veel grotere problemen met zijn machine, redenen genoeg om dit resultaat te accepteren. Toch zag Rins het anders en was hij niet blij met de achtste plaats op de grid.

Alex Rins: “In het algemeen was het sowieso niet zo’n geweldige dag. Ik voelde me gelukkig wel beter ten opzichte van gisteren. Ik heb meer kracht in m’n lichaam maar ik heb nog wel buikpijn. Hopelijk zorgt de rijst met kip ervoor dat dit over gaat. We starten vanaf de achtste plaats, dat is geen geweldige positie. We moeten nog zien met welke banden we gaan racen morgen, wat betreft de voorbanden zitten we aan de limiet. De hard-compound voorband is te hard maar met de medium-band is het maar de vraag of die het de hele race uithoudt. Daarnaast is het ook lastig om in te halen want op dit circuit is eigenlijk maar één lijn mogelijk. We gaan het zien.”

Als Rins al niet blij was met zijn dag en de achtste startplaats, dan was Joan Mir dat in tienvoud. De wereldkampioen van 2020 klonk beduusd en terneergeslagen na afloop van de zaterdag op het Mandalika Circuit.

Joan Mir: “Het was een heel moeilijke dag voor ons. Ik had verwacht dat we vandaag wel weer de goede richting op zouden gaan, maar ik heb het ontzettend veel moeite om de juiste afstelling te vinden. De elektronica, de geometrie van de motor, alles. Ik rijd niet comfortabel, ik crash bijna in elke bocht. Ik rijd echt op de limiet en maar we zijn gewoon niet sterk genoeg.”

Michelin heeft dit weekend een ander soort banden meegenomen met een harder karkas, met als doel om beter om te kunnen gaan met de zeer hoge temperaturen op het Mandalika Circuit. Op zich een logische verklaring voor de problemen van Mir met zijn Suzuki, maar daar wilde hij toch niet alle schuld naartoe schuiven. Wel zal het hoe dan ook een zeer lastige opgave worden in de race om er een goed resultaat uit te slepen, als hij al aan de finish komt. Na de trainingsdagen in Qatar leek het erop dat Suzuki ieder weekend mee zou kunnen doen voor de overwinning, dat soort resultaten lijken nu wel heel ver weg.

Joan Mir: “Ik durf niet te zeggen of dat voornamelijk aan de banden ligt, dat weet ik niet. Natuurlijk maakt een andere band het niet makkelijker om de oplossing te vinden.We moeten blijven kijken wat er aan de hand is, want op dit moment weten we het niet.

De race zal een heel lastig verhaal worden. Dit is zeker niet de beste baan om als achttiende te starten, dat is zeker. Ik denk dat ik in deze omstandigheden niet in staat zal zijn om de race uit te rijden Ik denk dat ik zal crashen, eerlijk waar. Ik rijd in elke bocht op de limiet, op deze manier is een fout heel snel gemaakt. Het zal dus echt een heel moeilijke opgave worden als we ons niet weten te verbeteren.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend om 10:40 uur lokale tijd, 03:40 uur Nederlandse tijd eerst nog in actie voor een tien minuten durende warm-up sessie op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. De race over 27 ronden gaat om 08:00 uur Nederlandse tijd van start.




ziggo-sport




Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • Pertamina Mandalika SAG Team
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Pre-event persconferentie
  • 20 Fabio Quartararo
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 44 Pol Espargaró
  • 93 Marc Marquez
  • 07 Dennis Foggia
  • 16 Andrea Migno
  • 99 Carlos Tatay
  • 13 Celestino Vietti
  • 22 Sam Lowes
  • 96 Jake Dixon
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 07 Barry Baltus
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 05 Johann Zarco
  • 89 Jorge Martin
  • 23 Enea Bastianini
  • Mario Aji
  • Diogo Moreira
  • Carlos Tatay
  • Top3 Moto3 kwalificatie
  • Top3 Moto3 kwalificatie
  • 37 Augusto Fernandez
  • 96 Jake Dixon
  • 22 Sam Lowes
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 84 Zonta van den Goorbergh
  • 7 Barry Baltus
  • Jorge Martin
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Quartararo
  • Marc Marquez bike
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Johann Zarco
  • Johann Zarco & Jorge Martun
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • 07 Dennis Foggia
  • Aron Canet
  • Celestino Vietti
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Moto2 race
  • Moto2 podium
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Miguel Oliveira
  • Kwak kwak
  • Miguel Oliveira
  • Fabio Quartararo
  • Johann Zarco
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo
  • MotoGP race Top3
  • MotoGP race Top 3



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter