Op donderdagmiddag heeft Ducati het nieuwe V4 motorblok gepresenteerd in hun hospitality-unit op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Dit motorblok zal de krachtbron zijn voor de nieuwe Superbike machine die later dit jaar gepresenteerd wordt.

De naam van het nieuwe motorblok is ‘Desmocedici Stradale’: een V4 voor de Ducati sport motoren van morgen. Deze nieuwe krachtbron is gebaseerd op het blok dat momenteel door Ducati in de MotoGP klasse gebruikt wordt. Enkele kenmerken zijn de desmodromische kleppen, een tegengesteld draaiende krukas en een ‘Twin Pulse’ ontstekingsvolgorde waardoor deze V4 aan blijft voelen zoals de huidige twin.

Deze nieuwe Ducati Panigale V4 zal op 5 november om 21:00 uur gepresenteerd worden. Gezien de ervaring met een viercilinder in de MotoGP klasse is dit nieuwe blok ontworpen om alle toekomstige sport modellen van Ducati te voorzien van deze techniek. Door het overbrengen van de technologie die op het circuit het meest krachtig is zullen Ducati klanten gelijksoortige prestaties kunnen ervaren met de Desmocedici Stradale.

Dit motorblok is een nieuw hoofdstuk in de Ducati geschiedenis; het is voor het eerst dat de fabrikant uit Bologna een standaard productiefiets voorziet van een viercilinder.

De officiële presentatie was op donderdagmiddag in het bijzijn van Ducati CEO Claudio Domenicali tijdens de Grand Prix van San Marino. Aangezien dit nieuwe motorblok is ontwikkeld met de technologie die gebruikt wordt in de MotoGP klasse was dit de perfecte plaats om de presentatie te voltrekken.

Claudio Domenicali (Ducati CEO): “We zijn ontzettend trots dat we dit technische hoogstandje hier kunnen presenteren. Het staat voor de start van een nieuw hoofdstuk voor ons bedrijf, en het demonstreert hoe krachtig we momenteel zijn en hoe toegewijd we zijn om te blijven innoveren. Dit motorblok laat ook zien hoe nauw de samenwerking is tussen Ducati Corse en het MotoGP ontwikkelingsteam en het bewijst dat het racen absoluut invloed heeft op productiemotoren. In November, tijdens de EICMA, zullen we de nieuwe Panigale V4 presenteren waarvan dit motorblok de krachtbron zal zijn.”

Hoewel het nieuwe Desmocedici Stradale blok zonder twijfel gemaakt is voor het circuit, is er ook gelet op het gebruik voor de weg. Om maximale middentoerengebied koppel te realiseren, essentieel voor een positieve openbare weg ervaring en een “punchy” koppel en vermogen te hebben bij lager toerental, heeft het motorblok een iets hogere cilinderinhoud dan zijn MotoGP tegenhanger (1103 cm³ om precies te zijn). De vermogensafgifte van het Euro 4 motorblok overschrijdt de 155 kW (210pk) bij 13.000 rpm met een maximum koppel wat hoger is dan 120 Nm (12.2 kgm) van 8.750 tot 12.250 rpm.

Een R versie met een cilinderinhoud van minder dan 1000 cc – welke meer toeren draait en meer ontwikkeld is voor het circuit – is op dit moment in vergaande ontwikkeling. Dit motorblok zal de basis zijn voor de homologatie versie voor het Superbike kampioenschap, waar het zal worden geïntroduceerd in het 2019 seizoen (één jaar na de lancering van de straatversie zoals gebruikelijk bij Ducati).

Zoals bij de race Ducati’s, zal de krukas tegengesteld draaien. Dit reduceert het algemene gyroscopisch effect en zal de motorfiets sneller en lichtvoetiger maken bij het sturen. De kruktappen zijn 70° verzet, zoals de Desmosedici GP, dit zorgt voor een Twin Pulse ontstekingsvolgorde welke een hanteerbare vermogensafgifte genereert en de bochtentractie optimaliseert (“Big Bang” effect).

De ontstekingsvolgorde geeft ook de Desmosedici Stradale een uniek typerend geluid. De 90° V4 configuratie maakt het motorblok extreem compact, wat massacentralisatie en makkelijke plaatsing in het voertuig mogelijk maakt. De Desmosedici Stradale is gemonteerd in het voertuig met de voorste cilinders onder een hoek van 42° ten opzichte van horizontaal, zoals de motorblokken in de MotoGP. Dit optimaliseert de gewichtsdistributie, geeft de mogelijkheid om grotere radiatoren te gebruiken en brengt het swingarmdraaipunt naar voren. Tevens zorgt deze configuratie ervoor dat de primaire onbalans wordt opgeheven zonder gebruik te maken van een balansas (wat toevoeging van gewicht en rotatiemassaverlies elimineert).

Zoals in MotoGP, is het motorblok ontwikkeld met 81mm cilinder boring. Deze maatvoering is het maximum toelaatbare binnen de MotoGP regels en is ook tevens de grootste in het 4-cilinder supersport segment. Gebruikmakend van dezelfde boring als het Desmosedici GP motorblok betekent dat de beide motorblokken bijna identieke inlaatflow delen (met andere woorden: kleppen, inlaatkelken en gasklephuizen, precies waar het vermogen wordt ontwikkeld).

Het nieuwe motorblok is ontwikkeld rondom het Desmodromic systeem, iets wat een Ducati karakteristiek maakt. Variabele inlaatkelkhoogte is een primeur voor een Ducati fabrieksmotor, het optimaliseren van de cilindervulling bij alle toeren geeft een significant voordeel bij vermogensafgifte en gebruik. Het brandstofsysteem maakt ook gebruik van ovale gasklephuizen, elk uitgevoerd met twee injectoren: één boven en één onder de gasklep.

Belangrijkste technische gegevens:

• 1,103 cm³ 4-cilinder 90-graden V
• Boring x slag 81 x 53.5 mm
• Compressieverhouding 14:1
• Maximum vermogen meer dan 210 pk bij 13,000 rpm
• Maximum koppel meer dan 120 Nm van 8,750 tot 12,250 rpm
• Counter-rotating krukas
• Twin Pulse ontstekingsvolgorde, kruktappen zijn 70° verzet
• Euro 4 emissie
• Desmodromic ketting aangedreven timing met dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder
• Natte meerplaats koppeling met anti-patter servo
• Semi-dry sump smering met 4 oliepompen: 1 opvoer en 3 terugvoer
• Brandstofsysteem met 4 ovale gaskleppen (52 mm diameter equivalent) en variabele inlaatkelken
• 6-versnellingsbak met DQS up/down systeem
• 24,000 km “Desmo-service” onderhoudsinterval

 

Desmosedici Stradale V4 Engine from Racesport.nl on Vimeo.