Na 23 jaar actief te zijn geweest als coureur heeft Jakub Smrz besloten dat het mooi is geweest. De 35-jarige Tsjech hangt zijn helm aan de wilgen en stopt als actief en fulltime wegracecoureur.

Na in 1995 voor het eerst deelgenomen te hebben aan een race maakte Jakub Smrz in 1998 zijn debuut als coureur op WK niveau. Na drie seizoenen enkele 125cc races middels een wildcard te hebben gereden stond Smrz in 2001 voor het eerst een volledig seizoen aan de start in de 125cc klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

Een jaar later stapte Smrz halverwege het seizoen over naar de 250cc klasse waar hij onderdak vond bij het Nederlandse De Graaf Grand Prix Team van Arie Molenaar als vervanger van Nederlander Jarno Janssen. Na vijf wedstrijden verliet Smrz het team alweer om een seizoen later (2004) weer terug te keren bij Arie Molenaar. Na twee seizoenen actief te zijn geweest in Nederlandse dienst stapte de Tsjech in 2016 over naar het Cardion AB Racing van zijn landgenoot en eigenaar van het circuit van Brno Karel Abraham senior.

Dit bleek tevens het laatste seizoen voor Smrz in de 250cc klasse, met een zevende plaats als beste resultaat en een twaalfde plaats in het eindklassement werd het tevens zijn beste seizoen.

Voor 2007 was SMrz de verrassende keuze om Roberto Rolfo te vervangen bij het voorheen winnende SC Caracchi Ducati team in het World Superbike Championship. Hij eindigde zijn eerste seizoen als 14e in het kampioenschap met een 8e plaats als beste resultaat in een race. In 2008 kwam hij in actie op een Ducati 1098 RS 08 van Guandalini Racing by Grifo. Hij eindigde in zijn tweede seizoen op de13e plaats in het kampioenschap.

In 2009 ging Smrž verder bij Guandalini Racing en wist hij zijn eerste podiumplaats (3e) te scoren tijdens de vierde ronde van het seizoen op het TT Circuit Assen. Vier ronden later, tijdens de achtste ronde in Misano Adriatico, scoorde Smrz zijn eerste pole. Deze keer eindigde hij als 10e in het algemeen klassement.

Smrž bleef in 2010 bij het team na een partnership met het voormalige Sterilgarda Ducati team. Na een reeks mechanische problemen schakelde het team halverwege het seizoen over op een Aprilia machine, wat de eerste keer was dat Smrž op iets anders reed dan een Ducati.

Na in 2011 en 2012 toch weer teruggekeerd te zijn naar Ducati kwam er halverwege het seizoen een einde aan de samenwerking met het team. Smrz verliet het kampioenschap om niet veel later dat seizoen zijn debuut te maken in het British Superbike Championship.

Een heel groot succes werd het optreden in Engeland niet, na afwisselend op een Aprilia, Honda, Ducati, Yamaha en een BMW gereden te hebben kwam Smrz niet verder dan een vijftiende plaats in het kampioenschap (2013 en 2014) en bleek een volledig seizoen te rijden om uiteenlopende redenen slechts een enkele mogelijk. Na vijf races gereden te hebben in 2018 hield Smrz het echt voor gezien in Engeland en besloot hij dit onzekere avontuur definitief af te sluiten.

Tijdens de Portugese ronde van het World Superbike Championship in Portimâo keerde Smrz terug in het kampioenschap. Het was de bedoeling om het seizoen af te maken bij Guandalini Racing maar al na het eerste weekend trok Smrz zijn conclusies. De puinhoop en het ontbreken van technische kennis binnen het team was dusdanig groot dat hij besloot om het na het Portugese weekend (en twee DNF’s) maar meteen weer voor gezien te houden.

Nu het seizoen afgelopen is heeft Smrz echter besloten dat hij niet op zoek zal gaan naar een nieuw team en een nieuwe werkgever om komend seizoen weer in wedstrijdverband actief te kunnen zijn.  De inmiddels 35-jarige Smrz wil zich meer gaan richten op zijn maatschappelijke carrière en het begeleiden van zijn zoontje. De oudste van de twee broers Smrz sluit echter niet uit dat hij nog eens in actie komt tijdens een test of als invaller, maar zoals al eerder vermeld ambitieert Smrz geen job meer als fulltime coureur.

 


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App