Honda maakte dinsdag op de EICMA in Milaan haar motorsportprogramma voor 2019 bekend. Het meest in het oog springende nieuws was natuurlijk de terugkeer van HRC als fabrieksteam in het WorldSBK en het beëindigen van de jarenlange samenwerking met Ten Kate als partner in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

De aankondiging van Honda om in 2019 weer als officieel fabrieksteam terug te keren in het World Superbike kampioenschap werd dinsdag op de EICMA in Milaan door velen met een dubbel gevoel ontvangen. Aan de ene kant was er enthousiasme vanwege het feit dat de terugkeer van Honda (HRC) positief is voor de uitstraling en de competitie binnen het WorldSBK, aan de andere kant werden er zeker ook de nodige kanttekeningen gezet bij de keuzes die er door Honda gemaakt zijn voor de uitvoering van het project en de rijderskeuzes.

Zo neemt Honda na 25 jaar intensief samengewerkt te hebben afscheid van het Nederlandse Ten Kate Racing en zal men in 2019 voor de uitvoering van het project samen gaan werken met het Japanse Moriwaki Engineering en het Italiaanse Althea Racing. De keuze voor Moriwaki is voor velen te begrijpen – Moriwaki en HRC werken al lange tijd nauw samen – de samenwerking met Althea als facilitair partner roept echter wel de nodige vraagtekens op.

Hetzelfde is het geval wat betreft de rijderskeuze, dinsdag werden Leon Camier en Ryuichi Kiyonari namelijk gepresenteerd als de twee coureurs die in 2019 voor de successen moeten gaan zorgen. De keuze voor Leon Camier is voor eenieder wel duidelijk – de Brit had nog een doorlopende overeenkomst met Honda Europe welke door HRC overgenomen is – maar met name de aankondiging van Ryuichi Kiyonari als teamgenoot van Camier deed bij velen de wenkbrauwen fronsen. Natuurlijk zijn de Japanners gesteld op de aanwezigheid van een landgenoot binnen het team. Maar gezien het feit dat ‘grote’ namen als Eugene Laverty, Loris Baz, Jordi Torres, Marco Melandri, PJ Jacobsen nog vrij zijn en nog geen team hebben voor komend seizoen mag de terugkeer van de inmiddels 36-jarige Kiyonari op zijn minst opvallend en verrassend genoemd worden.

camier

Leon Camier (l) en Ryuichi Kiyonari (r) | foto© Honda Pro Racing

Ondanks dat er nog een groot aantal zaken nog onduidelijk zijn biedt de terugkeer van HRC voor een coureur als Camier ook kansen. Het feit dat Honda Japan (HRC) zich nu volledig achter het World Superbike project zal scharen brengt de Brit op hetzelfde level als zijn landgenoten Jonathan Rea en Chaz Davies. Beiden profiteren immers al jaren van een directe link met de fabriek.

Tijdens de presentatie dinsdagmiddag – gepresenteerd door de bekende Britse tv-presentatrice Suzy Perry en voormalig World Superbike kampioen James Toseland – sprak de 32-jarige Camier dan ook van een mijlpaal in zijn carrière:

“Ik ben erg enthousiast, dit is een uitstekende kans.,\” aldus Camier op het podium. \”Het feit dat HRC officieel terugkeert in het kampioenschap en ik daar deel van uit mag maken is natuurlijk fantastisch, sterker nog het is een mijlpaal in mijn carrière. Ik kan dan ook niet wachten op de start van het seizoen al besef ik me heel goed dat de overgang in het begin niet eenvoudig zal zijn. We zullen samen veel ervaring op moeten doen, want het niveau in het WorldSBK is momenteel extreem hoog. Veel hoger dan buitenstaanders in kunnen schatten, Jonathan Rea heeft de lat voor ons allen heel hoog gelegd.”

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App