Hoe het WorldSBK startveld er in 2019 definitief uit zal zien is nog niet geheel duidelijk, maar dat het niet een heel groot startveld zal worden moge duidelijk zijn na het afhaken van o.a. Aprilia, MV Agusta, Ten Kate Racing, Triple M Honda en Guandalini Racing.

Dat het WorldSBK op dit moment moeilijken tijden doormaakt zal voor vele geen geheim zijn; teruglopende bezoekersaantallen, steeds minder tv coverage, een wedstrijdformat welke niet tot de verbeelding spreekt (o.a. race op zaterdag) en een zeer dominante Jonathan Rea (met heel veel respect voor de Britse coureur) die de races er vaak niet spannender op maken zijn zo maar een aantal zaken waar de laatste tijd veel over gesproken wordt.

Dat er hard gewerkt wordt door de WorldSBK organisatie om het op productiemachines gebaseerde kampioenschap weer aantrekkelijker te maken voor de fans is ook geen geheim, zo werd er enige tijd geleden bekend gemaakt dat de World Superbike klasse voor het eerst in de geschiedenis van het kampioenschap drie races in een weekend zulle rijden.

Allemaal prachtige initiatieven, geweldig maar op dit moment is de grote vraag hoeveel coureurs er in 2019 aan de start zullen verschijnen. Stonden er het afgelopen seizoen gemiddeld 20 coureurs op de startgrid, dit aantal lijkt voor 2019 nagenoeg onhaalbaar na het afhaken van o.a. Aprilia, MV Agusta, Ten Kate Racing, Triple M Honda en Guandalini Racing. Naast het afhaken van de genoemde fabrikanten en teams staat daar wel tegenover dat Althea Mie Racing met drie in plaats van één coureur aan de start zal verschijnen en dat we GRT Yamaha naast haar deelname in de World Supersport klasse vanaf 2019 ook met twee rijders in actie zullen zien komen in de hoofdklasse van het kampioenschap.

Het 2019 WorldSBK startveld tot nu toe:

  • Kawasaki Racing Team WorldSBK ; Jonathan Rea en Leon Haslam
  • Kawasaki Puccetti Racing: Toprak Razgatlioglu
  • Orelac Racing VerdNatura: Leandro Mercado
  • Aruba.it Racing – Ducati: Chaz Davies en Alvaro Bautista
  • Team GoEleven Ducati: Eugene Laverty
  • Barni Racing: Michael Ruben Rinaldi
  • Pata Yamaha Official WorldSBK Team: Michael van der Mark en Alex Lowes
  • GRT Yamaha: Marco Melandri en Sandro Cortese
  • BMW Motorrad Motorsport: Tom Sykes en Markus Reiterberger
  • Althea Mie Racing: Leon Camier, Ryuichi Kiyonari en Alessandro Delbianco
  • Team Pedercini Racing: geen rijders*

*Na het vertrek van Yonny Hernandez net voor aanvang van de voorlaatste race van het seizoen in Magny Cours had Team Pedercini Racing voor komend seizoen een overeenkomst met het jonge Italiaanse talent Gabriele Ruiu. De afgelopen week heeft Ruiu echter besloten af te zien van het contract aangezien hij geen vertrouwen heeft in het technische pakket van het team. Door deze beslissing zit Pedercini zonder rijder en aangezien het team een (duur) betaalde rijder nodig is om aan de start te kunnen verschijnen en deze moeilijk te vinden is bestaat er een reële kans dat ook Pedericini zich als team terug zal trekken uit het kampioenschap.


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App