WSBK: Interview Jurgen van den Goorbergh

73

Interview Jurgen van den Goorbergh, voorafgaand aan de Nederlandse ronde van het WK Supersport, die verreden wordt op 5 september 2004 tijdens het WK Superbike-weekeinde in Assen.

Vraag: Jurgen, je verraste in 2003 vriend en vijand door in de zwaarbevochten WK Supersportklasse, (voor jou een omschakeling van twee – naar viertakten) als derde in het wereld kampioenschap te be‘indigen.







Was dat voor jezelf ook een verrassing?

Jurgen: ÒAan de ene kant wel, maar aan de andere kant ook niet. De uitgangspositie was echt om gelijk het kampioenschap binnen te halen, zelfs al in het eerste jaar. Misschien wel een onmogelijke opgave, maar ik denk dat we wel heel ver zijn gekomen. We hebben Chris Vermeulen zwaar onder druk weten te zetten, we hebben de tweede plek op ŽŽn punt na gemist, dus voor mijn gevoel was ik al tweede. En 2003 is zeer zeker een geslaagd seizoen geweest.Ó

Was het ÔbevrijdendÕ om in 2003 weer op het podium te kunnen staan?

Jurgen: ÒJa, zeer zeker. Na zoÕn lange tijd droog te hebben gestaan. In de Grand Prix is het er niet van gekomen. En dan kom je toch op het podium in de Supersport, daar doe je het tenslotte voor.Ó

Vraag: Veel veranderingen werden aangekondigd voor 2004. De grootste was wel de komst van Pirelli als hoofdsponsor,

een voordeel voor het Belgarda-Team wat al reed met Pirelli?(evenals Ten Kate overigens maar in tegenstelling tot Alstare Suzuki, Dunlop) Of een financieel nadeel?

Jurgen: ÒJa, ik ken de banden al, financieel is dat niet mijn pakkie-an. Dat is iets tussen het team en Pirelli zelf.Ó

Vraag: Met het vervallen, en niet vervangen, van de race in Canada is het kampioenschap 2004 gereduceerd tot slechts 10 races.
Een ÒdevaluatieÓ van deze klasse?

Jurgen: ÒNee, zeker geen devaluatie. Maar een kampioenschap hoort gewoon te bestaan uit zoÕn 12 tot 14 wedstrijden. Het probleem is nu dat je geen wedstrijd kunt missen, want dat kan je meteen het wereldkampioenschap kosten.Ó

Vraag: Een droomstart begin dit seizoen in Valencia, winst en 25 punten, plus een 1-2 voor jouw Belgarda Team!
Op dat moment moet je (hoe vroeg in het seizoen ook), gedacht hebben Ôdit wordt mijn jaar!Õ ?

Jurgen: ÒJa, ik ben er de hele winter mee bezig geweest, dat 2004 mijn jaar moest worden. We gingen en gaan nog steeds voor het wereldkampioenschap. En als je dan de eerste wedstrijd gelijk met 25 punten weet af te sluiten, jaÉeen beter begin is niet mogelijk. Dus ja, het gaf een gigantische positieve injectie voor het hele team.Ó

Vraag: Met podiumplaatsen in de volgende drie races (Australi‘, San Marino en Itali‘) bleef je eerste in het kampioenschap. Dan komt langzaam maar zeker toch de grootste concurrent, het Nederlandse Team Ten Kate, naderbij en zijn de rollen na Duitsland ineens omgedraaid. (Muggeridge wint, Parkes tweede en Jurgen zevende)
Reden tot paniek?

Jurgen: ÒNiet zozeer paniek, maar ik had wel een behoorlijk probleem. Zeker in Oschersleben waar ik mÕn voorband totaal kapot reed en van een vierde plek weer terug viel naar een zevende plek, en dat kun je je eigenlijk niet veroorlovenÉzeker niet omdat Muggeridge op dat moment de wedstrijd wist te winnen.Ó

Vraag: Ook Silverstone (6e ) valt daarna wat tegen en in Brands Hatch geef je zelf aan dat Ôhet gevoelÕ weer terug is. Dat je weer kunt gooien en smijten met de Yamaha zoals je dat graag doet en dat je weer moet en kan aanvallen. In een zeer bewogen race pak je weer het podium maar je ziet de grootste concurrent (Muggeridge) toch weer 9 punten uitlopen.
Frustrerend ? Of toch nog tevreden?

Jurgen: ÒIk was zeer zeker wel tevreden over de wedstrijd in Brands Hatch. Het rijden ging een stuk beter dan daarvoor in Oschersleben en Silverstone. We hadden wat problemen met de voorband waardoor we de vering niet goed konden afstellen. In Brands Hatch hadden we de goede weg weer te pakken, dus ondanks mijn derde positie, terwijl mÕn grootste concurrent Muggeridge de eerste plek pakte, was ik toch zeer zeker tevreden over de wedstrijd. Vooral omdat er nu toch ook nog 3 wedstrijden resteren.Ó

Vraag: Je teamgenoot, Fabien Foret, (voormalig wereldkampioen met Ten Kate en dus een veel sterkere teamgenoot dan Simone Sanna (in 2003) komt ongelukkig ten val in Brands Hatch. Hij werd door zowel Curtain als Parkes aangereden, breekt een enkel en is er dus voorlopig niet bij. Hoe nadelig is dat voor jou?

Jurgen: ÒHet is zeker wel een nadeel dat Fabien in Brands Hatch zwaar is gevallen. En het gebeurde nog vlak voor mÕn neus ook. Maar ik kon hem gelukkig ontwijken. Broc Parkes raakte hem echter vol op zijn enkel en zodoende brak hij die ook. Het grote nadeel voor mij is dat hij me nu geen rugdekking kan geven. Hij had in Assen en de twee wedstrijden daarna misschien wel punten van Muggeridge kunnen afsnoepen. Dus, ja het is zeer zeker een nadeel dat Fabien er niet is.Ó

Vraag: Met 24 punten achterstand, maar een stevige tweede plaats in het kampioenschap, start je in Assen. Vorig jaar moest je daar aanvallen met minder leuke gevolgen.
In de Haarbocht ging het mis in een poging aan te sluiten bij de snelle Ten Kate BoyÕs. Dat was een van je weinige crashes van de laatste jaren?

Jurgen: ÒJa, zeer zekerÉen ook gelijk een hele stevige. Dat is ook mijn probleem, ik maak geen kleine valpartijen, ik maak gelijk een zware crash mee. Maar ik heb het wel geprobeerd en daar ging het ten slotte ook om in 2003. Je moet proberen de aansluiting niet te verliezen, en dat was gewoon mijn uitgangspositie. Dat ik daarbij ben gevallen hoort gewoon bij de racerij.Ó

Is er voor je komende thuisrace, door jouw team een andere strategie bedacht, of iets extraÕs ontwikkeld (in samenwerking met broer Patrick) om nu in Assen weer de winst te kunnen pakken?

Jurgen: ÒNou, we hebben sinds Brands Hatch al een goede setting weten te vinden voor de voorkant. Zodoende heb ik meer vertrouwen gekregen in de motorfiets. Ik hoop die tendens ook door te kunnen zetten in Assen en dus zodoende ook mee te kunnen strijden om de overwinning en vol de aanval te kunnen openen.Ó

Vraag: Assen is uiteraard een speciale race voor jou. Het publiek heb je in ieder geval altijd mee. Toch heb je hier veel ups and downs meegemaakt. Ooit een eerste startrij met de Honda tweecilinder in de 500cc maar ook een crash met 285 km/u met de MUZ.
Is Assen je favoriete circuit?

Jurgen: Ã’Het is niet mijn favoriete circuit, het behoort wel tot ÂŽÂŽn van de mooiste circuits ter wereld, omdat het gewoon een heel aparte lay out heeft.

Vraag: Assen is uiteraard wel een speciale race voor jou?

Jurgen: Ã’Ja, zeer zeker. Ik heb er in het verleden veel ups and downs meegemaakt… Ik heb de 1e startrij bereikt in de 500cc en ik ben met 285 onderuit gegaan op het rechte stuk bij de Ruskenhoek. Ik heb er vorig jaar een zware crash meegemaakt en er ook hele goede wedstrijden gereden in de 250cc. Dus het is echt een schommeling wat dat betreft, maar ik kom er heel erg graag.Ó

Je hebt wel eens gezegd dat je als Nederlander hier geen thuisvoordeel meer hebt qua circuitkennis? Kan je dat uitleggen?

Jurgen: ÒJa en nee. De circuitkennis heb ik wel in huis. Maar ik ben hier met mÕn 600 pas voor de tweede keer aanwezig. Aan de andere kant heb ik het publiek altijd achter me staan, dus wat dat betreft heb je altijd een thuisvoordeel.Ó

Vraag: Met nog drie races te gaan is in het kampioenschap nog veel mogelijk. Belgarda is in de Supersport al jaren een sterk team maar behaalde nog niet eerder de titel.
Hoe groot is de druk voor jou vanuit het team nu je hebt bewezen een titelkandidaat te zijn?

Jurgen: ÒDe druk is altijd aanwezig. Ik moet zeggenÉhet team legt zichzelf een grote druk op omdat ze al jaren bezig zijn de titel binnen te halen. Voor mij is het nog maar het 2e jaar in de Supersport. En zodoende hebben mijn broer Patrick en ik een strategie uitgestippeld en die blijven we volgen.

Vraag: De speculaties voor seizoen 2005 komen langzamerhand weer behoorlijk op gang. Voor het WSBK ziet het er, na dit zinderende seizoen weer een stuk beter uit. Yamaha wil graag weer terug en met het gastoptreden van Ellison in Brands Hatch is bewezen dat de nieuwe Yamaha R1 een fantastische motor is.
Krijgt Yamaha Belgarda van de Yamaha-fabriek de mogelijkheid om in het WK Superbike een team op te zetten? En is dat met jou en misschien ook Fabien als rijder?

Jurgen: ÒVoor 2005 liggen de persoonlijke bedoelingen zeer zeker bij de Superbike. We horen eind augustus wat de bedoelingen van Yamaha zijn. We gaan proberen een zo goed mogelijke machine neer te zettenÉde standaard basis van de R1 is al fantastisch. En we zullen dan ook een poging doen om het kampioenschap in de Superbikes naar ons toe te trekken.Ó