WSBK: Bakker zet orde op zaken tijdens WK Superbike races in Assen

41

Tijdens de Superbike races afgelopen weekend in het Drentse Assen onderstreepte John Bakker nog maar eens zÕn kwaliteiten als rijder met zware ÒstandaardÓ machines in de Superstock klasse. In de 8e ronde om het EK Superstock finishte hij na een bloedstollend duel op een 15e plaats en in het raamprogramma, de Open Superstock, domineerde de 24 jarige Terneuzenaar de race van begin tot einde.

EK Superstock
Met enigszins lood in de schoenen werd door het team van Lowlands Racing afgereisd naar Assen voor de thuiswedstrijd in het Europese programma Superstock.
Vorige week had het team de EK wedstrijd in Oschersleben (D) laten schieten ten faveure van de voorbereiding voor de races in Assen. Immers twee motorblokken hadden afgelopen weken het loodje gelegd, de fabriek (Ducati Corse) kon geen extra blokken meer leveren en er zat dus niets anders op het overgeblevene zo goed en zo kwaad het ging te repareren en prepareren. Grootste kopzorg was natuurlijk: houden we de boel heel dit weekend.







Naast de reguliere ronde om het EK Superstock stond er ook nog een Open Superstock race op het programma, bedoeld om de ONK rijders de gelegenheid te geven in een mondiale ambiance hun kunnen aan een groot publiek te tonen. De klasse werd aangevuld met een aantal buitenlandse rijders en Nederlandse deelnemers aan het EK.

De vrije training voor het EK Superstock leverde John een 9e tijd op. Nog niets schokkend, maar je merkte wel dat hij nu inmiddels al een maand geen wedstrijd meer had gereden. Hij ging rond, maar nog niet echt soepel dus. Daarnaast werd hij ook nog eens gehinderd door een lekke achter schokbreker. ZÕn tijd: 2min.13.0sec.

De eerste kwalificatie op vrijdag verliep niet eens zo slecht. De vering werkte na reparatie weer als vanouds. Gegeven de weersvoorspellingen was het zaak nu direct goed te presteren aangezien voor zaterdag toch een behoorlijke kans op regen werd voorspeld (op enkele druppels na op zaterdagochtend en avond bleef het het gehele wekend droog en was het zondag zelfs zomers weer, red.)
Op de lange baan (normaliter wordt in Assen gereden op de korte, nationale baan en alleen bij de TT en WK Superbike maakt men gebruik van het 6 km traject, red.) kwam John er met een 12e tijd uiteindelijk netjes bij te staan (2min.11.2 sec.).
ÒIk merk nu goed dat ik een behoorlijk stuk wedstrijdritme mis. De andere jongens rijden bijna elke week een wedstrijd en ik sta door alle problemen die we hebben gehad en de races die we daardoor moesten missen nog op het niveau van ongeveer het begin van het seizoen. Het kost behoorlijk wat inspanning om een paar rondjes hard te gaan. De motor loopt in elk geval goed en dat was mÕn grootste zorg. Ik heb dit blok woensdag voor mÕn vertrek naar Assen nog ingereden ergens in de polders, snap jeÓ, aldus een redelijk tevreden Bakker.

Op zaterdag dus toch een droge tweede kwalificatie. Halverwege deze training vielen er een paar druppels, hetgeen de coureurs enkele ronden binnen hield. Verder werden bijna alle tot dan toe gerealiseerde tijden weer aan flarden gereden. John verbeterde zÕn tijd naar 2min.10sec, maar zakte daarmee toch af naar een 14e startplaats. Op zich mooi midden in het veld, maar daarmee ook realiserend dat er in de race iets heel vreemds zou moeten gebeuren wilde hij zÕn podiumplaats van vorig jaar evenaren (in 2001 vertrok een klein groepje rijders op regenbanden terwijl de rest tijdens de reeds ingezette startprocedure de pits binnen kwam om regenrubber te laten monteren. John zÕn keus bleek goed en dat leverde hem uiteindelijk een tweede plaats op, red.)
Dat het verschil in deze klasse tussen de (semi-) professionele en privŽ teams erg groot is werd nog maar eens onderstreept in deze training: de Italiaan Iannuzzo zette met zÕn Suzuki een beste tijd neer van 2min.7.8secÉÉÉ.
John zÕn reactie: ÒJa daar is geen kruit tegen gewassen. Iannuzzo heeft natuurlijk niet voor niets WK gereden, zit in ŽŽn van de best georganiseerde professionele teams en kan verdraaid hard rijden. Zet je V.d. Goorbergh morgen in een ONK dan mag je ook verwachten dat het alles en iedereen zoek rijdt.

Er zitten nu een paar rijders in de 2.08 en dan een groepje van 6 man in de 2.09, daarna komen vanaf de 10e plaats de rijders in de 2.10, en dat zijn er dan wel gelijk 10. Daarmee heb je dan ook de eerste 19 startplaatsen bezetÓ.

Terwijl op zondagochtend de tribunes beginnen vollopen staat om 09.00 uur een warm-up van 10 minuten voor de Supertsock op het programma. Een laatste check voor rijder en machine. De Ducati draait goed, John zit wat gespannen in zÕn vel.

Om 10.40 uur is het dan zover. Het rode licht gaat uit en John heeft een nette start en weet in de eerste ronde al een plaatsje naar voren te schuiven. Maar ook andere rijders hebben het gemunt op John zÕn positie en een groep van aanvankelijk drie rijders, waaronder John, gaan met elkaar in de slag. Mauri (winnaar in 2001) weet John uiteindelijk definitief voorbij te gaan, maar op de andere twee medestrijders weet John een klein gaatje te slaan. Ook komt inmiddels een slecht gestarte Koen Vleugels (B) en vorige week nog tweede tijdens het EK in Oschersleben, zich nog bemoeien met de strijd. Hij weet aansluiting te krijgen bij John, maar die onderlinge strijd zorgt er ook gelijk voor dat de inmiddels kleine voorsprong die John had op de twee andere concurrenten weer teniet wordt gedaan.
De ene na de andere uitrem actie volgt. Op snelheid moet John toegeven aan de Japanse motoren, maar in de bochten en de bochten uit weet hij weer veel goed te maken. Na 11 ronden beslist hij met een voorsprong van slechts 0,002sec. de strijd met de Engelsman Quigley in zÕn voordeel en scoort zodoende ook nog 1 punt voor het EK. Met een beste tijd in de race van 2min.00 sec. en een 15e plaats is John in deze ronde van het EK beste Nederlander. De overwinning ging naar Mike Laverty op Suzuki.
ÒIk ben blij dat alles heel is gebleven. In de laatste ronde heb ik nog een ultieme poging gedaan om iemand in ons groepje eruit te remmen. Ik kwam daardoor echter te ruim uit en moest weer achteraan aanschuiven. De strijd was als vanouds en ik ben erg blij met de 15e plaats en net nog dat ene puntje voor het EKÓ.

ÒDit is wat John en het team nodig hadden na alle ellende gedurende dit seizoen. Van de tot nu toe 8 EK races hebben we er ŽŽn helemaal niet kunnen rijden, drie keer niet aan de race deel kunnen nemen of direct in de eerste ronden blijven staan en eigenlijk alleen de eerste race in Valencia punten kunnen scoren. Dit weekend hebben we voor het eerst alle trainingen uitgereden, hadden geen jumpstart of werden in de eerste bocht van de baan gereden. Dit draagt absoluut bij aan John zÕn zelfvertrouwen, want dat heeft dit seizoen door alle toestanden een behoorlijk deuk opgelopen. Ook fijn naar de sponsors toe. Ofschoon zij alle begrip hebben voor de ellende die we over ons heen hebben gehad moet de sportieve prestatie toch een compensatie zijn voor hun inbreng en wij hopen daarmee toch weer de basis te leggen voor komend jaarÓ, aldus een gelukkige teamleiding van Lowlands Racing na afloop.

Open Superstock
Voor deze wedstrijd die aan het einde van een prachtige racedag werd verreden was voor de EK rijders het resultaat uit de EK training bepalend voor hun startplaats. De overige deelnemers hadden een tweetal afzonderlijke trainingen gehad om zich te kwalificeren (binnen het EK reglement zijn extra trainingen voor EK rijders op een wedstrijdweekend niet toegestaan, red.).
In tegenstelling tot het reglement besloot de wedstrijdleiding te elfder ure op verzoek van alle (?) rijders de startopstelling nog aan te passen: de nationale en internationale rijders werden om en om geplaatst op de grid en John schoof hierdoor van een aanvankelijke tweede naar een vierde startplaats. Als argument werd aangevoerd dat de rijders van mening waren dat de startgrid volgens gecombineerde tijden niet eerlijk zou zijnÉÉ..(?) Aangezien de nationale motoren aan dezelfde regels zijn onderworpen als de EK motoren, was deze verklaring niet echt goed te vatten.

Vanaf een vierde plaats vertrok John weer als de bekende pijl uit de boog. Als eerste de Haarbocht in, om daarna een stevige voorsprong op de rest van het veld op te gaan bouwen. Nationaal rijder Rob Menzen en ex-EK rijder Paul Mooijman legden beslag op respectievelijk een tweede en derde plaats.

John had aan de finish van de race over 10 ronden een voorsprong over op de tweede man van maar liefst 12.4 seconden en liet in de race een snelste ronde van 2min.10.8sec. noteren.
Dat er alom blijdschap was in het team van Lowlands Racing mag duidelijk zijn. Een groot aantal fans en sponsoren was na afloop van de huldiging dan ook te vinden bij de, speciaal voor dit weekend, opgetuigde hospitality van het team.
Een zielsgelukkige John Bakker: ÓPrachtig gewoon, eindelijk weer eens op het podium. Ik kwam goed weg bij de start en heb eigenlijk niet meer achterom gekeken. Het resultaat van vanmorgen was natuurlijk een opsteker en gaf me ook het vertrouwen terug in de Ducati. Jackie (Belgische tuner van Ducatistore Herzele, red.) heeft fantastisch werk afgeleverd. Het was in de voorbereiding al een race tegen de klok, maar het is gelukt. Jammer dat het zolang heeft moeten duren, maar in Assen heb ik tijdens het Superbike weekend toch weer op het podium gestaan, net als in 2001, en al dat publiek hˆ¬Ó

ÒWe waren vanochtend al blij, maar nu helemaal. John kan dan wel EK rijder zijn, maar de meeste andere rijders uit het ONK hebben dit jaar al heel wat meer rondjes gedraaid in training en race dan John. Met die beperkte voorbereiding heeft hij wel het hele veld flink achter hem gelaten, inclusief de collegae uit de EK Superstock. Hopelijk komt John met deze prestatie weer een beetje in de picture bij de pers, want ja het gaat ook in de sport uiteindelijk om de prestaties, dat begrijpen we. Het resultaat komt ook nog eens op het Òuur uÓ, het moment van het jaar waarop de besprekingen met sponsoren voor het komend seizoen weer beginnen. De complimenten van Ducati Corse (het management van de race afdeling van Ducati, red) waren overduidelijk. Onze gasten en sponsoren hadden zich wat ons betreft geen mooier weekend mogen voorstellenÓ, voegt het management van dit eerste jaars team nog toe.

Met nog ŽŽn race te gaan in het EK superstock op 28/29 september op het Italiaanse Imola zit het offici‘le seizoen er voor 2002 dan weer op. Een seizoen vol tegenslagen maar misschien toch nog wel met een happy end.