WSBK: Bayliss behoudt voorlopige pole tijdens natte kwalificatietraining

41

Op het Duitse Eurospeedway Lausitz kwamen de rijders in de World Superbike klasse op de baan voor hun tweede kwalificatietraining. De omstandigheden waren verre van ideaal. De baan was erg nat en glad en het opspattende water zorgde op sommige plekke voor slecht zicht. Het was bij voorbaat al duidelijk dat er vandaag geen snellere tijden gereden zouden gaan worden dan tijdens de eerste kwalificatietraining van gisteren.

Het eerste kwartier van de training kende vele valpartijen, als gevolg waarvan er gedurende een bepaalde periode helemaal geen rijders op de baan waren. Toen na een aantal minuten bleek dat de omstandigheden zich niet verbeterden kwamen de rijders een voor een toch weer op de baan om meters te maken. Echter, met rondetijden, die gemiddeld 22 seconden langzamer waren dan die van gisteren was er, buiten de valpartijen, weinig spectaculairs te beleven.

Stuk voor stuk verloren de rijders de controle over hun motorfiets. Valpartijen waren er onder andere voor Troy Corser, Yukio Kagayama, Noriyuki Haga, Lorenzo Lanzi, Régis Laconi, Shinichi Nakatomi en Martin Bauer, terwijl Michel Fabrizio en Max Neukirchner het zelfs voor elkaar kregen om hun monteurs twee maal werk te bezorgen. Max Biaggi was degene, die de omstandigheden het beste de baas was. De Italiaan maakte, op een klein slippertje na, geen fouten en hield zijn motorfiets op de baan. De Alstare Suzuki Corona Extra rijder reed tot op heden dit weekend de meeste ronden en was vandaag tijdens de tweede kwalificatietraining de snelste man.

Uiteindelijk veranderde er, zoals verwacht, niets aan de voorlopige gridposities. Later vandaag zullen de heren zich opmaken voor de, wellicht ook natte, Superpole. In dat geval zullen er geen individuele Superpole rondes gereden worden, maar wordt het ‘wet superpole’ principe gevolgd. De rijders rijden een extra, 50 minuten durende, kwalificatietraining, waarbij iedere rijder maximaal 12 ronden op de baan mag zijn. Tijdens die ronden moet een ieder een zo snel mogelijke tijd zien neer te zetten. Ingeval een rijder – al dan niet per ongeluk – een ronde te veel rijdt, dan komt zijn snelste tijd van dat moment te vervallen.