WSBK: Brands Hatch voorbeschouwing

197

Brands Hatch is de laatste jaren uitgegroeid tot de best bezochte race in het Superbike Kampioenschap. Een soort mekka voor de Superbike fans en alhoewel er gevreesd werd voor teleurstellende bezoekersaantallen nadat Carl Fogarty aangaf te stoppen met het worstelen met DucatiÕs bleek dat deze vrees ongegrond was. Ben Bostrom won beide races vorig jaar, lukt het hem dit jaar weer?

Ben Bostrom: een dubbel in 2001







Het circuit van Brands Hatch biedt een leuke uitdagende layout voor de rijders. Het bestaat eigenlijk uit twee gedeeltes. Het gedeelte waar in feite de paddock in ligt en het snelle gedeelte, waar de mannen van de jongens gescheiden worden, waar je langs de bomen vliegt. Hierdoor heeft het wel wat weg van circuits als Monza en Hockenheim. De bekendste bocht op dit circuit is Druids, de tweede bocht na start finish, het is een scherpe bocht die op een heuvel ligt.

Zeer waarschijnlijk zal de strijd zich dit weekend weer tussen de beide kemphanen afspelen. Bayliss heeft inmiddels het psycholigische voordeel dat hij al 14 races heeft gewonnen dit seizoen. Colin Edwards rijdt al geruime tijd met frustraties rond omdat hij maar niet voorbij de Duacti met die nummer 1 komt. Echter Edwards was de laatste rijder die de champagne van een overwinning proefde op Laguna Seca en misschien heeft dit hem gesterkt. Edwards weet in ieder geval hoe de champagne op Brands Hatch smaakt, hij scoorde een dubbel in 1999 en won een race in 2000. Ook Bayliss wist een race te winnen in 2000, er werd overigens dat jaar twee maal op Brands Hatch gereden. In 2001 was Ben Bostrom de onverwachte winnaar van beide manches. Ben verkeerde vorig jaar in het naseizoen in bloedvorm echter dit jaar wil zijn vorm nog niet echt terugkomen. Een overwinning zal hem zeker goed doen maar of het erin zitÉ Tot nu toe is de beste Dunlop coureur Neil Hodgson. Neil kwam de afgelopen twee jaar als snelste uit de Superpole tevoorschijn en heeft een keer gezegevierd. Hij heeft dus zeker een kans om zijn eerste overwinning van dit jaar te halen. Brands Hatch heeft echter de neiging om onverwachte overwinnaars op het podium te hebben staan en wie weet kan Ruben Xaus dit maal de nummer 1 Ducati voorblijven, het is tegenwoordig echter meer de vraag hoelang Xaus er op blijft zitten.
Dan hebben we ook nog Nitro Nori. Of Nori de Aprilia naar de overwinning kan rijden lijkt erg sterk. Nori was goed op weg in Laguna Seca totdat hij onderuit gleed. Sinds 1993 hebben er of HondaÕs of DucatiÕs gewonnen en dat zal het dit jaar ook worden. Nori heeft eerder kans op een podiumplaats dan op een overwinning.
James Toseland rijdt ook steeds sterker en kruipt steeds meer in de richting van een podiumplaats, het zou zijn eerste worden.
Chris Walker zal zeer waarschijnlijk de beste viercilinder worden, of Hityasu Izutsu mee rijdt is op het moment van typen onbekend. Eric Bostrom heeft verplichtingen in Amerika (een dubbele race in Ohio) en zal dus zeker niet rijden. Of Gregorio Lavilla genoeg is hersteld van zijn trainings ongeval in Laguna Seca om Chris Walker partij te bieden is onbekend.
Naast deze fabrieksrijders hebben we natuurlijk nog een flink aantal ÔprivŽÕ teams en een aantal wildcards met voorop de geroutineerde Frankie Chili. Hij zal dan wel de engelse wildcards, zoals Michael Rutter, Shane Byrne, Dean Ellison en Glen Richards, achter zich moeten houden.
Moge de beste rijder winnenÉ

RvdD