WSBK: Didier van Keymeulen pakt wereldkampioenschaptitel in Magny-Cours

332

Nadat vanochtend de diverse vrije trainingen waren afgewerkt maakte het Circuit de Nevers Magny-Cours zich op voor wat misschien wel de spannendste wedstrijd van het weekend zou gaan worden.

Didier van Keymeulen en Kenan Sofuoglu in strijd om de wereldkampioenschaptitel in Magny-Cours (foto: Evert Slager)







Immers, in de Superstock 1000 klasse waren er nog drie rijders, die kans maakten op de wereldkampioenschaptitel 2005.

Allereerst was daar natuurlijk Didier van Keymeulen (Yamaha Motor Germany), die met 138 punten aan de leiding van het klassement ging met een voorsprong van ŽŽn punt op zijn rivaal, en tevens teamgenoot, Kenan Sofuoglu. Of zou de Australi‘r Craig Coxhell (EMS Racing), die bij aanvang van de wedstrijd 125 punten had, de lachende derde worden?

Het was echter een andere teamgenoot van de twee Yamaha Motor Germany rijders, Stefan Nebel, die vandaag vanaf pole position vertrok. De complete voorste rij bestond uit Yamaha rijders. Naast Nebel troffen we daar Van Keymeulen, Massimo Roccoli (Italia Lorenzini by Leoni) en Luca Scassa (Ormeni Racing). Titelkandidaten Coxhell en Sofuoglu vertrokken respectievelijk vanaf een 5e en 6e positie.

Van Keymeulen had de beste start vanaf de grid en ging als eerste de eerste bocht in voor de 14 ronden tellende wedstrijd en trof meteen zijn rivaal Sofuoglu in zijn kielzog. De druk op Van Keymeulen was groot, gezien het feit dat hij absoluut voor zijn teamgenoot moest finishen om het kampioenschap binnen te slepen. Ook Coxhell had een goede start en sloot zich bij het duo aan, gevolgd door de van pole position gestarte Nebel.

In de 2e ronde was er een valpartij, waar vier coureurs bij betrokken waren, waaronder titelkandidaat Coxhell. De strijd om de titel zou zich dus verder beperken tot de twee Yamaha Motor Germany rijders, die door het voorval een klein gaatje hadden kunnen slaan ten opzichte van de rest van het veld, dat aangevoerd werd door Scassa. Belangrijk voor Coxhell werd nu dat Roccoli, Polita en Chiarello niet te veel punten zouden verzamelen om zijn 3e plaats in het klassement in gevaar te brengen. De Australi‘r kon alleen maar lijdzaam toezien en afwachten.

Intussen had Sofuoglu Van Keymeulen weten te passeren en hij lag zwaar onder druk van de Belg. In de 8e ronde slaagde Van Keymeulen erin om Sofuoglu met een mooie manoeuvre voorbij te gaan. De strijd tussen de twee teamgenoten was nog niet gestreden en de twee liepen verder uit, terwijl er achter hen een heftige strijd om de 3e podiumplaats gaande was tussen Scassa, Nebel en Dionisi. Nebel deed de beste zaken, eiste de 3e positie voor zich op en zorgde ervoor dat het gat tussen de twee leiders in de wedstrijd en de rest van het veld kleiner werd.

In de 11e ronde was het de beurt aan Sofuoglu om Van Keymeulen middels een fraaie uitremactie voorbij te gaan, waardoor de rollen weer omgedraaid waren. Een enorm spannende strijd om het kampioenschap! De Belg had nog drie ronden de tijd om de Turk af te troeven.

Bij het ingaan van de laatste ronde was er nog niets veranderd en had Nebel bijna weer aansluiting bij het tweetal gekregen. De spanning steeg tot absolute hoogte toen Van Keymeulen in de laatste ronde in de laatste bocht voor start-finish bij Sofuoglu binnendoor stak, waardoor de beide rijders elkaar bijna raakten. De Turk moest hierdoor zodanig van zijn lijn af, dat hij naast de baan en op en over de kirb stones hobbelde en zijn motorfiets ternauwernood onder controle hield. Van Keymeulen kon wel op de baan blijven en verloor hierdoor minder snelheid. De Belg passeerde als eerste de zwart-wit geblokte vlag en verzilverde daarmee zijn Superstock 1000 kampioenschaptitel 2005. En wat is er mooier dan de race winnen die je ook het kampioenschap oplevert en het feestje op het hoogste schavot te vieren?

Sofuoglu werd zowel in de race als in het klassement 2e en de enorme teleurstelling was na de race van zijn gezicht af te lezen. Het is natuurlijk zuur om de titel zo binnen handbereik te hebben en deze in de laatste bocht uit handen te moeten geven. Hij leek niet veel te geven om zijn zojuist verworven podiumplaats.

Nebel mocht als 3e het podium bestijgen en Coxhell behield zijn 3e plaats in het klassement.

  coureur merk totaal rnd
1 Van Keymeulen D. Yamaha YZF R1 24’36.343 14
2 Sofuoglu K. Yamaha YZF R1 24’36.796 14
3 Nebel S. Yamaha YZF R1 24’37.220 14
4 Dionisi I. Suzuki GSX 1000R 24’38.514 14
5 Polita A. Suzuki GSX 1000R 24’40.525 14
6 Scassa L. Yamaha YZF R1 24’41.671 14
7 Roccoli M. Yamaha YZF R1 24’42.100 14
8 Rocamora E. Suzuki GSX 1000R 24’42.464 14
9 De Angelis W. Yamaha YZF R1 24’43.056 14
10 Chiarello R. Suzuki GSXR1000 K5 24’47.403 14
11 Laverty J. Suzuki GSX 1000R 24’47.565 14
12 Solli P. Yamaha YZF R1 24’55.471 14
13 Martinez A. Yamaha YZF R1 24’56.974 14
14 Cooper R. Honda CBR 1000RR 24’57.277 14
15 Sacchetti D. Kawasaki ZX10 25’02.734 14
16 Vermonden S. Suzuki GSX 1000R 25’04.555 14
17 Foray F. Yamaha YZF R1 25’06.261 14
18 Jerman M. Suzuki GSX 1000R 25’16.562 14
19 Vanstaen P. Suzuki GSX 1000R 25’26.828 14
20 Tangre C. Suzuki GSX 1000R 25’29.072 14
21 Kerkhoven A. Suzuki GSX 1000R 25’32.274 14
22 Angeloni M. MV Agusta 25’32.722 14
23 Depoorter O. Yamaha YZF R1 25’35.687 14
24 Roar Ims J. Yamaha YZF R1 25’35.898 14
25 Lannoo D. Yamaha YZF R1 25’38.975 14
26 Wiczynski B. Suzuki GSX 1000R 25’44.062 14
27 Choy M.  Suzuki GSX 1000R 25’49.494 14
28 Coxhell C. Suzuki GSX 1000R 1’47.225 1
29 Badovini A. MV Agusta 1’48.257 1
30 Gantner H. Yamaha YZF R1 1’50.652 1
31 Fremy L. Suzuki GSX 1000R 1’51.683 1

Uitslag: Joop Iedema; [email protected]
Tekst: Monique Kramer ([email protected])