WSBK: Eerste startrij voor Ten Kate in WSS & WSBK

65

Vermeulen op de voorlopige eerste startrij te Monza Chris Vermeulen ( Ten Kate Honda CBR1000RR) pakte een indrukwekkende derde plaats tijdens de eerste kwalificatie training te Monza. De Superbike rookie wist zich dus goed staande te houden op het ultrasnelle circuit van Monza. Het tweevoudig WK Supersport kampioenschapsteam van Ten Kate is nieuw in de Superbike klasse, maar heeft al heel wat laten zien met de geweldige Honda CBR1000RR Fireblade.

De eerste bevindingen van de machine op een hoge snelheid circuit lieten zien dat de Honda met de snelste machines mee kan qua topsnelheid. Vermeulen’s tijd van 1’49.665 was de derde snelste van de 24 rijders, met Regis Laconi op de voorlopige pole met een tijd van 1’48.701.







Voor Vermeulen was de eerste dag vol nieuwe ervaringen. “Ik heb hier eerder geracet maar alles is anders met deze fiets. Dit is de eerste hoge snelheidsbaan waar we zijn met de Firebalde en we hebben een aantal nieuwe delen te testen. We hebben bredere achtervelgen, verschillende rem settingen, en andere chassis delen. De motor is zeker niet langzaam en ik ben op dit moment tevreden. Ik zit op ongeveer 0.9 sec van de snelste rijder, dus er is nog wel degelijk iets te doen. Remmen is hier totaal verschillend in vergelijking met de 600, omdat je met een veel hogere snelheid op de bochten aankomt. We zijn nu bezig om de remblokken te vinden die genoeg vertraging geven en een goed slijtagebeeld laten zien.”

Team Manager Ronald ten Kate was duidelijk tevreden met het optreden van vandaag. “Een perfecte start voor Chris. Het is eigenlijk weer hetzelfde liedje als bij de voorgaande races, we moeten weer bij nul beginnen bij het vinden van een set-up voor dit circuit. Gelukkig is de motor nu al redelijk naar wens van Chris. Voor morgen zullen we de raceband moeten kiezen en we hebben de zachte kwalificatiebanden nog op het programma staan, vandaag hebben we die nog iet gebruikt dus hebben we twee pogingen voor de pole.”

WK Superbike
Race 4 – Monza, Italie
14 – 16 May 2004, Eerste Kwalificatie training
1. R. Laconi, FRA, Ducati 999 F04, 1’48.701
2. P. Chili, ITA, Ducati 999 RS, 1’49.037
3. C. Vermeulen, AUS, Ten Kate Honda CBR1000RR, 1’49.655
4. J. Toseland, GBR, Ducati 999 F04, 1’49.781
5. G. Nannelli, ITA, Ducati 998 RS, 1’49.911
6. G. Mccoy, AUS, Ducati 999RS, 1’49.962
7. N. Haga, JPN, Ducati 999 RS, 1’50.251
8. M. Borciani, ITA, Ducati 999 RS, 1’50.342
9. S. Martin, AUS, Ducati 999 RS, 1’50.659
10. M. Sanchini, ITA, Kawasaki ZX 10, 1’50.759

Muggeridge heerst op Monza tijdens eerste kwalificatie

Ten Kate Honda rijder Karl Muggeridge (Honda CBR600RR) pakte de voorlopige pole na een geweldig optreden op het 5.793km lange circuit van Monza. Na drie races met regen gedurende de kwalificatie trainingen, zorgde het droge en zonnige weer voor lachende gezichten in de Ten Kate box.

Muggeridge’s optreden op het klassieke Italiaanse circuit sloot naadloos aan op zijn overwinning tijdens de vorige race te Misano. Muggas stond vrijwel de gehele 45 minuten durende sessie bovenaan de tijdlijst. Zijn tijd van 1:51.939 is echter een fractie langzamer dan zijn beste tijd van 1:51.480 gezet in 2003. Muggeridge heeft dus een mikpunt staan voor de laatste kwalificatie training op Zaterdag de 15e.

Broc Parkes (Honda CBR600RR) was met een tijd van 1:54.529 terug te vinden op de achtste plaats, de Aussie zoekt nog naar een set-up die voldoet voor de combinatie van snelle bochten en de chicanes die zo typerend zijn voor Monza.

Voor Muggeridge was de eerste dag dus een groot succes, maar het kan nog beter. “Ik denk dat we de motor nog kunnen verbeteren en als dat lukt zal er nog meer snelheid uit te halen zijn. Ik heb behoorlijk moeten werken voor deze tijd en wil daarom de set-up verbeteren zodat ik de banden ten volste kan benutten. We denken dat we de race band hebben gevonden maar we willen graag dat deze optimaal gaat werken. De baan zal morgen ook nog verbeteren omdat het asfalt schoon gereden wordt.

Parkes, die uitkijkt naar de laatste sessie, “Zo slecht was het nog niet, we hebben veel dingen geprobeerd gedurende de sessie en gingen een paar keer de verkeerde kant op, en dat kost tijd. Ik weet zeker dat we morgen sneller kunnen zijn dan vandaag. Het zijn maar een paar kleine veranderingen die we moeten doorvoeren. Karl ging vanaf het begin snel maar ik zal moeten proberen om bij hem in de buurt te komen.”

Teammanager Ronald ten Kate prees de inzet van de rijders, team en sponsors. “De motor heeft dezelfde specificaties als in de voorgaande races maar we hebben een volledig nieuw uitlaatsysteem van Arrow. Er is hard gewerkt in de fabriek om die op tijd bij ons te krijgen, en het nieuwe systeem functioneert overduidelijk. Karl liet vorig jaar al zien dat hij hier extreem snel is en we zullen moeten werken om Broc verder naar voren te krijgen. Ik ben er vrij zeker van dat we ook Broc op de eerste rij weten te krijgen.”

WK Supersport
Race 4 – Monza, Italie
14 – 16 Mei 2004, Eerste kwalificatie training
1. K. Muggeridge, AUS, Ten Kate Honda CBR600RR, 1’51.939
2. F. Foret, FRA, Yamaha YZF R6, 1’53.116
3. S. Charpentier, FRA, Honda CBR600RR, 1’53.159
4. J.vd Goorbergh, NED, Yamaha YZF R6, 1’53.694
5. L. Lanzi, ITA, Ducati 749 R, 1’53.698
6. K. Curtain, AUS, Yamaha YZF R6, 1’54.235
7. S. Chambon, FRA, Suzuki GSX 600R, 1’54.521
8. B. Parkes, AUS, Ten Kate Honda CBR600RR, 1’54.529
9. C. Migliorati, ITA, Kawasaki ZX6 RR, 1’54.576
10. C. Kellner, GER, Yamaha YZF R6, 1’54.617