WSBK: Endurance World Championship team Eurosport Benelux

163

Team Eurosport Benelux zal seizoen 2005 weer gaan rijden als permanent Endurance World Championship team met start nummer 18.

Geschiedenis;
Het team heeft een bewogen eerste seizoen 2004 achter de rug, er werden in totaal 6 WK punten verdiend. De eerste 2 punten werden veroverd in het verre China tijdens de 6 uren van Zhuhai, de volgende 4 punten kwamen uit de 24 uur van Oschersleben in Duitsland.







Tevens heeft het team gewisseld van enkele coureurs, de Belgische coureurs zijn vervangen door Nederlandse coureurs, en de monteurs werden eveneens gezocht in eigen land en met succes.

De Nieuwe coureurs;
De Nederlandse coureurs zijn niet minder dan Lex van Dijk, Ruud van Stralen en Robert Menzen.

· Lex van Dijk 46jaar uit Kudelstaart (nabij Amsterdam) is eigenaar van een motorzaak in Amsterdam ( Gilex motoren). Zijn rijervaring is enorm, hij heeft jaren deelgenomen aan de EK en WK Enduro motorcross t/m 1990. Het zand werd in 1992 uiteindelijk omgeruild voor asvalt en met eveneens succes, hij werd enkele malen Nederlands en Europees kampioen in de ŽŽn cilinder klasse Supermono. Hij behaalde als enige Nederlander ooit en ,dat zelfs 2 maal, een overwinning op het speciale circuit in Daytona USA in de 2 cilinder klasse Sound off Thunder. Lex reed tevens mee in het jaar 2000 in het Nederlands kampioenschap Superstock en in 2002 en Õ03 de internationale BMW boxercup. Ook de competitie WK-Endurance is hem niet vreemd want ook daar heeft hij in het verleden al aan deelgenomen met het team Alpha Impax.

· Ruud van Stralen 38jaar uit Venhuizen (nabij Lelystad) is ondernemer in een startend bedrijf. De race ervaring van Ruud is begonnen in 1989 in de klasse 250cc hij behaalde hiermee in Nedeland enkele podiumplaatsen. Van de 250 klasse ging hij uiteindelijk Sport 500 rijden wat na ŽŽn seizoen werd ingeruild voor de lichte Supersport 400 klasse. Het jaar daarna werd er gekozen voor de Supersport 600. In Ô97 werd het tijd voor het zware werk nl. de Superbike klasse, Van 2 jaar Nederlands kampioenschap ging hij rijden in het zwaar bevochten internationale Pro Superbike met een ex fabrieks Yamaha. Hiermee reed hij ook mee in Assen in de WK-Superbikes als wildcard rijder. Na deze klasse werd toch weer gekozen voor de klasse Supersport 600, hierin reed Ruud mee tot eind 2003.
In seizoen 2004 was hij de enige Nederlandse deelnemer in WK-
Endurance series, hij reed toen in het team Eurosport Benelux. Ruud
heeft in het team de laatste 3 races gereden waaronder de 24uur
van Oscherleben.

· Robert Menzen 28jaar uit Barger Compascum (in Drenthe) is Zelfstandig ondernemer. Robert race carriˆ¬re is begonnen in 2001 met het Nederlands kampioenschap 125cc. Deze klasse beviel hem niet en werd na 1 jaar ingeruild voor de zware Superstock klasse (750 t/m 1000cc.) In het 2e jaar werd hij al 3e in het kampioenschap en 18e in de WK-Superbike in Assen met een wildcard. Vorig seizoen werd hij mede door een gemiste wedstrijd 4e in het kampioenschap maar wel 15e in de WK-Superbike in Assen eveneens met een wildcard en behaalde 1 WK punt.

Het kampioenschap;
Het Eurosport Benelux team gaat deelnemen aan de series Endurance World Championship en aan de serie Masters of Endurance.
Het World Championship wordt georganiseerd door FGsport (Flaminie) en zal worden verreden in Nederland, Spanje, Japan, Duitsland en Itali‘. Het kampioenschap bestaat uit een aantal korte races van +/- 3uur tot 8uur en er is slechts ŽŽn 24uurs race. Deze zal in Oscherleben Duitsland zijn. De races in de Masters of Endurance bestaat uit alleen maar 24uur evenementen nl.: Frankrijk 2 maal, Le Mans de Bol dÕOr,en in Spanje de 24uur van Montmelo.
We hopen in iedere race punten te veroveren in zowel de WK als in de serie Master of Endurance. Ook wordt er overwogen om tijdens enkele Nederlandse Kampioenschappen Superstock mee te rijden om testwerk te kunnen verrichten.

De race;
De 24 uurs races zijn de echte slijtage races voor zowel machine als mens. Als er een race 24uur duurt, begint het team al zaterdag ochtend met de voorbereidingen voor de start die meestal plaats vindt om 15.00u. Na de finish op zondag 15.00u begint, na de huldigingen, pas de eigenlijke rust periode. Het team is dan ook bijna 40uur actief. Er wordt tussendoor even gerust in een stoel of op een bankje maar er staat altijd iemand paraat voor het geval dart er iets gebeurd met de racende motor of coureur.
De rustende monteurs worden dan met een schreeuw wakker gemaakt, zodat deze binnen enkele seconden paraat staan om de binnenkomende coureur te assisteren.
Er zijn geplande pitsstops voor het tanken en de banden wissels, maar het kan ook gebeuren dat de coureur valt. De beschadigde motor mag dan nooit worden vervangen door een reserve motor, ook het motorblok mag niet worden vervangen en zal bij schade altijd moeten worden gerepareerd. Als de coureur gevallen is, en hij kan door de schade aan de motor niet meer verder rijden, zal hij op eigen kracht de motor moeten binnen duwen.
Vanaf het begin van de pitsstraat mag hij pas worden geholpen door zijn monteurs, hij zal na het vallen zijn wandel tocht moeten vervolgen in de rij richting. Hij mag nooit zelf de baan oversteken dit kan alleen op aangegeven plaatsen. Als de coureur de gestrande motor verlaat is de race over en wordt het team uitgesloten van verdere deelname, er is dan ook geen deelname meer mogelijk met een evt. reserve motor.

Sponsoren;
Sponsoren in het team zijn van belang om het team te kunnen laten bestaan. Wij zorgen op onze beurt er dan ook voor dat ze het verwachte resultaat kunnen behalen dmv diverse media aandacht waaronder TV zend tijd.
Het team heeft een eigen marketing afdeling opgezet om de afgesproken resultaten te kunnen realiseren. De coureurs moeten momenteel zelf een groot aandeel betalen in de onkosten. Wij hopen dat in de toekomst het aantal financi‘le sponsoren toeneemt, zodat we beter materiaal kunnen kopen en dat de coureurs hun bijdrage kunnen behouden. De firma Motal die de import doet van Valtermoto zal tijdens de races aanwezig zijn om de verkoop en promotie te organiseren tbv alle sponsoren in het team.

De motor;
De motor (Suzuki GSXR1000) zal worden ingezet in de klasse Superbike en de tuning gebeurt door HMS te Echt. Met behulp van WISECO Europe heeft de motor de beschikking over snelle onderdelen en we hopen hiermee enkele extra PKs te bemachtigen.
De racer zal na iedere 24uurs race helemaal worden gedemonteerd en worden nagekeken op evt. slijtage sporen en als het nodig is worden de delen vervangen of gerepareerd.

Uiteindelijk;
Wij hopen als team Eurosport Benelux dat u in seizoen 2005 en in de toekomst net zo zult genieten van de Endurance en andere race klasses als wij. Ik dank u voor de aandacht en tot ziens.


Team manager,
Rob van Eijs