WSBK: Het problematische raceweekend op Monza

50

Vele racefans zullen met verbijstering hebben toegekeken, voor zover dit mogelijk was, naar wat er allemaal loos was tijdens het chaotische World Superbike raceweekend op een wisselvallig Monza.

<p>Het World Superbike weekend in Monza begon op een zonnige vrijdag waarin alles nog koek en ei was, de voorspellingen voor zaterdag en zondag waren echter een stuk slechter en dat zou het ook worden. Vroege regen op zaterdag betekende dat de sessies op een opdrogende baan werden verreden en toen werd al snel duidelijk dat de regenbanden die Pirelli voor dit evenement had meegenomen niet toereikend genoeg waren.</p> <br /> In de tweede vrije training voor Superstock 1000 klasse gingen de regenbanden van de Italiaanse bandenfabrikant al midden op het loopvlak stuk. Dit omdat de temperaturen, die de banden op het drogere lange en snelle rechte stuk te verwerken kreeg, te hoog waren, het resultaat was dat de stukken rubber er vanaf vlogen.<br /> <br /> Later op de dag keerde de regen weer even terug met een heftige bui tijdens de EK Superstock 600 kwalificatie waarna de baan weer wat kon opdrogen zodat de World Superbike rijders tijdens de Superpole een half droge/half natte baan voor hun kiezen kregen. <br /> <br /> In het beboste gedeelte &ndash; zeg maar tussen de tweede chicane en de Ascari s-bocht – bleef de baan bij lichte regen onder de bomen droog maar juist daarnaast was het nat. Bij de voor een snelle ronde belangrijke Parabolica kwam het water door een scheur in het oude asfalt naar boven en verder was het dan droog met hier en daar wat vochtige plekken. Verder bestaat het snelle Monza uit verschillende stukken en soorten asfalt waardoor het ene stuk sneller opdroogt dan het andere. Zeer moeilijke omstandigheden dus.<br /> <br /> Pirelli adviseerde de coureurs om intermediates te gebruiken maar er werd nauwelijks gehoor gegeven aan dat advies en dus zagen we in de Superpole bij de ene na de andere coureur de stukken rubber er af vliegen.<br /> <br /> Later op de dag begon het weer gestaag en soms zelfs flink hard te regenen en zelfs te onweren waardoor het probleem zich niet meer voordeed in de kwalificaties van de andere klassen. Wel werd de EK Superstock 600 race uitgesteld vanwege de op dat moment harde regen en een onweerfront wat dichtbij was gekomen.<br /> <br /> Op zondag bleven de wisselende omstandigheden zich voortzetten. Vroege regen had het circuit nat gemaakt maar dat werd door de Superstock 1000 jongens aardig droog gereden. De eerste Superbike race begon vervolgens op het normale tijdstip met een zo goed als droge baan, maar na drie ronden keerde de regen kortstondig terug. De race werd stil gelegd en de voorbereidingen voor een herstart zouden beginnen.<br /> <br /> Eenmaal weer op de grid wilden de rijders eerst de half natte baan nog eens goed verkennen, dit werd met de safetycar gedaan en op basis van de wisselende condities van het asfalt werd besloten om de race uit veiligheidsoverwegingen af te gelasten, dit omdat de Pirelli regenbanden het te gevaarlijk zouden maken. Vlak nadat de beslissing genomen was begon het echter hard te plenzen waardoor er uiteraard verwarring over deze beslissing ontstond aangezien de regenbanden nu wel goed zouden functioneren. Als er echter een beslissing is genomen voor het aflassen van een race dan kan men dat niet meer terug draaien. <br /> <br /> De World Supersport rijders reden vervolgens hun race op een, zeker in het begin, volledig nat Monza en zij hadden dus ook geen problemen met hun regenbanden. Tegen de tijd dat de tweede World Superbike race iets later dan gebruikelijk van start zou gaan was er geen vuiltje aan de lucht want het circuit had in de tussentijd kunnen opdrogen. <br /> &nbsp;<br /> De toeschouwers leken eindelijk waar voor hun geld te krijgen maar het zou maar van korte duur zijn omdat na het acht ronden weer kortstondig begon te regen, de race werd prompt stilgelegd, vervolgens niet meer werd herstart en de rijders kregen halve punten toebedeeld. De races die daarna nog werden verreden kregen overigens nog een flinke plens water over zich heen. De EK Superstock 600 race werd ingekort van 10 tot 6 ronden en de verplaatste KTM European Junior Cup race werd na twee ronden stilgelegd, geen punten voor de rijders en in het geval van laatstgenoemde categorie ook geen herstart.







De problematiek van het raceweekend in Monza lag duidelijk bij Pirelli. Na al die jaren als (enige) bandenleverancier, zou het specifieke karakter van Monza inmiddels bekend moeten zijn en had er inmiddels een oplossing moeten zijn voor dit specifieke circuit aangezien er al eerder problemen waren. Hetzelfde geld voor Phillip Island waar al jaren de World Supersport rijders in de problemen zitten. Het maken van een specifieke race band kost echter geld en dus kiest men voor een andere oplossing, zeker in het geval van regenbanden waarvan niet altijd zeker is of die wel worden gebruikt. <br /> <br /> Pirelli had weliswaar de intermediates &ndash; de Italianen hadden zelfs voor de race nog voor elke rijder SC0 banden laten opsnijden als een extra intermediate tussen de slick en de intermediate &ndash; maar de rijders wilden de gok niet wagen om op dit half natte en half droge circuit met voor hen onbekende banden te rijden met als resultaat een beschamende vertoning voor het World Superbike kampioenschap &ndash; en dat in het weekend waarin ze hun 25 jarig jubileum vierden &ndash; en Pirelli.<br /> <br /> Tot slot nog even wat Pirelli directeur Giorgio Barbier over de gebeurtenissen in Monza had te melden: <br /> <blockquote> &ldquo;Het weekend in Monza stond in het teken van de weersomstandigheden die zeer wisselvallig waren, soms was het mooi weer en dan regende het weer en soms hagelde het zelfs. Voor wat betreft de Superbike wil ik eerst nog even iets belangrijks over de Superpole zeggen: Pirelli heeft de teams steeds geadviseerd om de intermediate banden te gebruiken. Dit advies werd compleet genegeerd aangezien iedereen met regenbanden reed. De duidelijke reden hiervoor was omdat het circuit op sommige plekken volledig droog was maar op andere plekken, zoals onder de bomen, nat was omdat het asfalt daar minder snel opdroogt. De regenbanden doen het goed bij temperaturen tussen de 50 en 60 graden maar op de twee opeenvolgende rechte stukken&nbsp; lopen de temperaturen op tot 200 graden. Dit zorgde ervoor dat het midden van de band smolt. Er is echter geen reden tot zorgen want Pirelli maakt gebruik van een stalen gordel, de banden kunnen dus niet exploderen.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;Op zondag reden de Superstock rijders volgens schema hun race en dat in slechtere omstandigheden als in de Superbike races. Deze rijders maakten gebruik van regenbanden voor en intermediate of racebanden achter. In de Supersport klasse reden en finishten de rijders op regenbanden, een bewijs dat de Pirelli regenbanden het zonder problemen een hele raceafstand vol kunnen houden. Het was dus erg jammer dat de Superbike rijders, die twee soorten intermediates tot hun beschikking hadden, alleen maar met de slicks wilden rijden. Toen de race eenmaal begon werd duidelijk dat dat op dat moment goed mogelijk was.&rdquo; &nbsp;<br /> </blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Fhet-problematische-raceweekend-op-monza%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F29481%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>