WSBK: Klaus Klaffenbšck hoofdrolspeler in een nieuwe soap

101

Het Klaffi Honda team liet eerder deze week in een persverklaring weten in 2006 niet aan de start te zullen staan in het World Superbike Championship met de jonge Duitse coureur Max Neukirchner.

Klaus Klaffenbšck liet in de verklaring weten dat hij het benodigde budget voor een tweemans team niet rond kan krijgen en dat zijn grootste geldschieter, Honda Europe, het budget liever naar Alex Barros ziet gaan dan naar Max Neukirchner. Ook liet de Oostenrijkse teameigenaar weten dat hij al voor het eind van het vorig seizoen het management van Neukirchner op de hoogte heeft gesteld van de mogelijkheid dat er een negatieve ontwikkeling voor hun rijder zou kunnen ontstaan.







Klaus Klaffenbšck,

ÒOp 18 januari heb ik een laatste bespreking gehad met Honda en zij hebben mij laten weten dat het benodigde budget voor Max niet haalbaar was. Voor het laten rijden van een tweede rijder in het WK Superbike is een substantieel budget nodig en wij zijn er samen met een sportmarkering organisatie niet in geslaagd om dit bedrag bij elkaar te krijgen.Ó

Neukirchner, vorig jaar de jongste deelnemer in het WK Superbike kampioenschap, reageerde eerder deze week zeer teleurgesteld in de Duitse pers,

ÒIk ben heel erg geschrokken van dit bericht. Daarbij, ik dacht echt dat alles in kannen en kruiken was voor dit seizoen. Nu krijg ik een maand voor aanvang van het seizoen te horen dat ik het veld moet ruimen voor Alex Barros of 600.000 euro mee moet gaan brengen om alsnog een plek in het team te kunnen krijgen,Ó

Het management laat in de verklaring weten dat er slechts een mondelinge overeenkomst was tussen Neukirchner en het Klaffi team. Op zich vreemd, aangezien we hier niet over een deal praten op het niveau van de plaatselijke voetbalclub.

Het verhaal kent natuurlijk meerdere kanten, echter in Duitsland en Itali‘ praat men schande van dit soort praktijken en zijn fans inmiddels via de website www.motograndprix.de een inzamelingsactie gestart om Max Neukirchner alsnog aan de start te krijgen.

Twee totaal verschillende berichten, een reden om een aantal feiten op een rij te zetten:

Het grootste budget van het Klaffi team wordt verzorgd door Honda Europe, echter kregen wij de informatie dat Honda Duitsland niet bij wil dragen aan het budget voor Neukirchner en dat hun volledige budget gaat naar Alpha Techniek, die uitkomen in het IDM. Dit schijnt bij Honda Europe niet in goede aarde te zijn gevallen, waardoor Honda Europe op zijn beurt geen extra budget beschikbaar wil stellen voor Max Neukirchner. Hierna zou Klaffenbšck de mondelinge overeenkomst met Neukirchner niet na willen/kunnen komen.

Het is een publiek geheim dat Klaus Klaffenbšck erg gecharmeerd is van ex MotoGP coureur Alex Barros en hem graag in zijn team ziet het komende seizoen. In een eerder verschenen persbericht verklaarde Klaffenbšck al zo goed als rond te zijn met de Braziliaan. Ook nu speelt de naam Barros weer een grote rol in deze berichtgeving. Na een aantal telefoongesprekken kregen wij echter alleen bij het Klaffi team te horen dat deze deal gesloten zou zijn en dat Barros het komende seizoen de enige rijder zal zijn binnen het in Oostenrijk gehuisveste team. Alle andere betrokken partijen gaven ons te kennen geen nieuws te hebben rondom de deal en de deelname van Alex Barros aan het Superbike kampioenschap.

Met de wetenschap dat Honda altijd hun mening geven in een persverklaring van het aankondigen van een nieuwe rijder, kijk naar de offici‘le aankondigingen van o.a. James Toseland en Kenan Sofuoglu bij het Winston Ten Kate Honda Team, waarin in beide verklaringen een quote staat van een vertegenwoordiger van Honda Europe, lijkt het er vooralsnog niet op dat deze deal officieel gesloten is.

Nu blijft de grote vraag over van wie spreekt de waarheid in deze soap en wat is er werkelijk aan de hand. Wat ons wel opvalt is dat het politieke spel de afgelopen maanden wel heel erg hoogtij viert en dat menigeen er weinig meer van snapt.

De stelregel, wie betaald bepaald, lijkt hier ook weer bevestigd te gaan worden. Alleen de grote vraag blijft dan nog over, wie gaat betalen, Honda Europe of zal de Braziliaan Alex Barros zijn sponsoring binnenkort toch voor elkaar krijgen en met een behoorlijk aantal euroÕs in zijn rugzak de dienst uit gaan maken bij het team van Klaus Klaffenbšck.

Op donderdag 23 februari in Qatar, waar de eerste race van het kampioenschap zal worden verreden, gaan we het zien wie waar rijdt en wie zijn troefkaart het beste heeft uitgespeeld.

Tekst: Evert Slager ([email protected])