WSBK: Laatste seizoen voor het Foggy Petronas team

261

Aan de vooravond van de start van het nieuwe World Superbike seizoen heeft Carl Fogarty, teameigenaar van het Foggy Petronas team, aangekondigd dat het team aan het einde van het seizoen gaat stoppen.

Craig Jones op de Petronas, die komend seizoen voor het laatst op de WSBK circuits te zien zal zijn







De voormalige, Engelse, Ducati Superbike ster ziet aan het eind van komend seizoen zijn 5-jarige sponsorovereenkomst met de Maleisische brandstofproducent, Petronas, aflopen en dat betekent het einde van hun gezamelijke superbike project.

Het Foggy Petronas Racing team werd opgericht in 2002 en maakte zijn debuut in het wereldkampioenschap Superbike tijdens de start van het seizoen 2003. De samenwerking kwam tot stand als resultaat van de bouw van de gelimiteerde productieversie van de Petronas FP1 superbike, die nu geleverd wordt via NAZA Bikers Dream, de aangewezen distributeur in Maleisi‘.

De Petronas FP1 Superbike racer week qua concept af van de rest van het Superbike veld. De 900 cc metende 3-cylinder kon zich echter maar sporadisch meten met zijn 1000cc 2 en 4-cylinder concurrenten. Het team maakte zoals gezegd in 2003 het debuut met als rijders, Troy Corser en James Haydon. Tijdens de eerste manche van de tweede ronde van het WSBK, in Phillip Island, stuurde Corser de motor al naar een vijfde plaats. Dat zou echter, uiteindelijk, ook de enige top 5 klassering van het seizoen blijken te zijn. In de eindstand om het kampioenschap der constructeurs eindigde Foggy Petronas dat jaar, mede door de minder sterke bezetting van het kampioenschap, op een 4e plaats.

Voor het seizoen 2004 rekende Fogarty op betere prestaties maar al snel bleek dat de 3-cylinder gewoon power tekort kwam op de sterkere concurrentie. Troy Corser bleef het team trouw en James Haydon werd vervangen door de ervaren Chris Walker. De start van het seizoen was nog veelbelovend, met een derde plaats van Chris Walker tijdens de openingsmanche van het seizoen op het circuit van Valencia, en zelfs een tweede plaats, op minder dan 2 seconden van racewinnaar Laconi, tijdens de eerste manche van de 3e ronde op het circuit van Misano. Daarna kwam de rest echter goed op stoom en gedurende de rest van het seizoen kwam de FP1 niet of nauwelijks meer in de buurt van het podium. Wel verraste Corser de SBK top nog twee keer (Oschersleben en Magny Cours) met pole posities. Uiteindelijk werden Corser en Walker respectievelijk 9e en 11e in de eindstand van het kampioenschap en werd door het team de 3e plaats behaald bij de constructeurs. Ook hier moet bij opgemerkt worden dat Suzuki, Yamaha en Kawasaki geen fabrieksteams hadden in het 2004 kampioenschap.

Het afgelopen jaar, met de terugkeer van offici‘le teams van Suzuki, Yamaha en Kawasaki was er eigenlijk helemaal geen eer meer te behalen voor de FP1. Corser en Walker verlieten het team en werden vervangen door Steve Martin en Garry McCoy. Valpartijen, technisch malheur en gebrek aan power zorgden ervoor dat de FP1 slechts in 10 van de 23 gereden manches in de punten terechtkwam met als beste resultaat een 5e plaats voor Steve Martin, tijdens de door de regen beˆønvloede eerste manche op Imola. In de constructeurstand eindigde het team als 7e en laatste. Een jaar om dus snel te vergeten.

Komend weekend begint de FP1 dus aan zijn laatste seizoen. Steve Martin is gebleven en McCoy is vervangen door de jonge Brit, Craig Jones. In onderstaande verklaring geeft Fogarty echter ook al aan zich duidelijk op een nieuwe start in het seizoen 2007 te richten. Hij hoopt nog wel op een succesvol 2006 seizoen maar dat is toch voornamelijk hopen tegen beter weten in.

Fogarty becommentarieerde het ŽŽn en ander als volgt:

“We zijn vereerd om deel te hebben mogen uitmaken van dit opwindende, uitdagende en veelbelovende project. We wisten van te voren dat het bouwen van een compleet nieuwe motorfiets, en daarmee de competitie aangaan met de gevestigde merken, geen makkelijke opgave zou worden. Niettemin zijn we trots op alles wat we bereikt hebben. We hebben alle obstakels op onze weg weten te overwinnen om zover te komen als we zijn gekomen. Voor het Foggy Petronas Racing team wordt 2006 het laatste seizoen in het wereldkampioenschap Superbike en we willen onze samenwerking graag afsluiten met een succesvol en vruchtbaar seizoen. Voor mijn team ga ik nu op zoek naar de mogelijkheden voor 2007, zowel bij fabrikanten als sponsors. Ik denk dat we een team opgebouwd hebben dat succesvol kan zijn op het wereldpodium.”

Opvallend in zijn verklaring is dat Fogarty vaag blijft over zijn doelstelling voor 2007. Afgelopen jaar dook tijdens de Grand Prix van Barcelona al het gerucht op dat Foggy en Petronas bezig waren met het overnemen van de start van het, volgens diezelfde geruchten, in geldnood verkerende team van Luis D’Antin. Iets wat D’Antin overigens, in een, aan racesport, gegeven interview, tijdens de TT van Assen, met kracht ontkende. Of zijn doelstelling voor 2007 in de MotoGP is gelegen is nog onbekend maar het zal niemand verbazen dat zowel het team, maar meer nog sponsor Petronas, waarschijnlijk met open armen zullen worden ontvangen in de MotoGP paddock, waar op dit moment op sponsorgebied bepaald geen overvloed te noteren valt.

Tekst: Tiny Kolsters; [email protected]
Bron: Foggy Petronas Racing