WSBK: Silverstone perikelen

90

Komend weekeinde is de volgende ronde voor het WK Superbike in Silverstone, Jurgen van den Goorbergh schreef het al op zijn website het is te hopen dat alles vooraf duidelijk is, meestal zie je in Engeland ook lokale toppers maar die rijden op Dunlops dus hoe pakt dit uit.

De Racesport redactie sprak eerder vandaag met Ronald ten Kate over de Honda diskwalificaties en de gevolgen voor de race van komend weekeinde, “van Honda hebben we te horen gekregen dat men ons in Silverstone verwacht, dus hebben ook wij op een persverklaring gewacht vandaag, die is er echter nog niet. Wij bereiden ons normaal voor en verwachten nu dat de uitspraak er dinsdag wel zal zijn natuurlijk horen jullie lezers dan van ons.







Zoals gezegd ook voor de Engelse Wild cards zal er snel meer duidelijk moeten worden, Rene van der Does liet zijn licht over het banden vraagstuk schijnen:

Binnenkort vinden de Superbike races plaats in Engeland en Amerika. Normaal zien we bij deze races een flink aantal wildcards die hun krachten weleens met de wereldtop willen meten. Menig rijder heeft daarna een overstap kunnen maken naar de Superbikes of zelfs naar de GPÕs. Wat gaat er nu gebeuren met al deze wildcards?

Met de nieuwe bandenregel die sinds dit seizoen van kracht is wordt een deelname voor eventuele wildcards op de proef gesteld. Natuurlijk zien we nog wildcards maar of het ook de toprijders uit de wat bekendere kampioenschappen zoals het Amerikaans en Brits Superbike kampioenschap zullen zijn is nog maar de vraag.

In Amerika rijden de grote namen zoals Suzuki rijders Mat Mladin en Aaron Yates en Honda rijders Ben Bostrom en Miguel Duhamel al jaren op Dunlop. Een andere grote naam uit het Amerikaans kampioenschap, Eric Bostrom, rijdt sinds dit seizoen op een met Michelins geschoeide Ducati. Natuurlijk zullen er enkele rijders zijn die op PirelliÕs rijden maar of die voor een wildcard in aanmerking is nog maar de vraag.

Ook in het Verenigd Koninkrijk aan de andere kant van de Noordzee wordt voornamelijk met Dunlop gereden. Zo staan de volgende ÔtopÕteams op Dunlops: Rizla Suzuki met John Reynolds en Yukio Kagayama, Monstermob Ducati met Sean Emmet & Michael Laverty, Virgin Mobile Samsung Yamaha met Gary Mason, Tommy Hill en Steve Plater, Sendo Ducati met Dean Thomas en Hawk Kawasaki met Glenn Richards en Scott Smart.
Het HM-Plant Honda team met Michael Rutter en Riuichi Kyonari rijdt echter met Michelins. In het Britse Superbike kampioenschap rijdt in ieder geval het Vitrans team met Craig Coxhell op Pirelli banden. Ook bij dit team rest de vraag; komen ze in aanmerking voor een wildcard?

En wat doen de teams die normaal dus geen Pirelli̥s gebruiken? Gaan ze voor een enkele race toch op Pirelli̥s rijden en zo dus onnodig risico nemen Рde machine is er per slot van rekening niet op afgesteld en ook de rijder zal flink moeten wennen. Of doen ze dan maar niet mee?

Feit is dat tijdens de Britse en Amerikaanse ronden de lokale helden meestal voorin te vinden waren als ze al niet om de overwinning vochten met de reguliere rijders. Meestal waren dit spectaculaire races. Ook bij de Japanse ronde was dit het geval, deze staat dit seizoen echter niet op de kalender.

(RvdD)