WSBK: Vermeulen tweede en zesde na dramatische races te Imola

134

Chris Vermeulen (Ten Kate Honda CBR1000RR) blijft mikken op de titel na twee zeer verschillende races te Imola, alwaar de voorlaatste ronde voor het WK plaatsvond. De eerste race leek een overwinning te worden voor Chris tot de laatste twee ronden, toen Laconi de eerste plaats overnam en zijn zesde overwinning pakte van dit jaar. Niettemin nam Vermeulen toch voor de eerste keer dit jaar de leiding in het kampioenschap over. James Toseland werd derde en Noriyuki Haga vierde

De tweede race begon voor Vermeulen ronduit chaotisch, een val in de warm up ronde waarbij hij zijn heup bezeerde, waarna hij een lift naar de pitstraat kreeg van Giovanni Bussei en een noodgedwongen start vanuit de pitstraat. Zijn wonderbaarlijke rondetijden, soms bijna 1.5 seconde sneller dan de leider van de race bracht hem nog tot een zesde plaats en leverden 10 punten op voor het kampioenschap. De tweede race werd gewonnen door Laconi gevolgd door Toseland en daar achter Steve Martin. Noriyuki Haga een andere titelkandidaat viel en verspeelde daardoor zijn titelaspiraties.







In het algemeen klassement staat Chris derde met 282 punten, Laconi eerste met 295 en Toseland tweede met 291 punten.

Vermeulen zei. ÒIk voelde gedurende de verkenningsrond dat mijn nummer ŽŽn fiets niet goed was, hij wou geen toeren maken, net of er iets fout zat in het electrische systeem. Ik vertelde het tegen mijn monteurs toen wij op de grid stonden en zij zorgden ervoor dat de motorfiets omgeruild werd voor mijn reserve fiets. Die voelde ook goed aan, het had dezelfde set-up als de eerste, maar in de eerste bocht werd ik uit het zadel geslingerd. Sommige rijders zeiden dat ze rook of stoom zagen uit mijn motorfiets misschien was er wel een olie of water leiding gesprongen of iets in die richting. Maar zeker weten doe ik het nog niet. Ik kreeg een lift terug van Giovanni Bussei wat ik heel erg waardeer! Uiteindelijk ben ik gefinisht en heb er alles voor gegeven. Ik heb een zere pols, enkel en heup maar het had erger gekunt. Ik sta 13 punten achter de leider in het kampioenschap en dat zouden er minder moeten zijn volgens mijn vooropgezette plan. We moeten nu voor een dubbele overwinning gaan in Frankrijk.Ó

Teammanager Ronald ten Kate verklaarde dat Chris fit zal zijn voor Magny Cours. ÒChris is fit verklaard door de medische staf voor de race van volgende week, maar hij heeft deze race met veel pijn gereden. Zijn hand is zwaar gekneusd, zijn enkel valt mee ondanks dat hij nogal kreupelt en hij heeft een behoorlijk geschaafde heup. Het had echter veel erger af kunnen lopen. Hij had een electrisch probleem met zijn eerste motor, die we hebben gewisseld voor zijn tweede motor maar viel daarmee direct in de eerste bocht. Hij kon gelukkig terugkomen naar de pitstraat waar zijn eerste motor gerepareerd voor hem klaar stond. Tot het eind van de race functioneerde zijn motor prima, maar toen hij was opgeklommen naar de zesde plaats en de aanval wilde inzetten op vijfde man McCoy kwamen dezelfde electrische problemen terug. We vinden het zeer jammer voor Chris, maar zulke zaken gebeuren nu eenmal in de racerij. We zullen er alles aan doen om terug te vechten in Magny Cours, het is nog niet voorbij.Ó

WK Superbike Race 10 Imola – Italie
24 -26 September 2004

Race 1
1. R. Laconi, FRA, Ducati 999 F04
2. C. Vermeulen, AUS, Ten Kate Honda CBR1000RR, 1.112
3. J. Toseland, GBR, Ducati 999 F04, 5.638
4. N. Haga, JPN, Ducati 999 RS, 6.610
5. G. McCoy, AUS, Ducati 999 RS, 11.974

Race 2
1. R. Laconi, FRA, Ducati 999 F04
2. J. Toseland, GBR, Ducati 999 F04, 0.041
3. S. Martin, AUS, Ducati 999 RS, 12.352
4. G. Nannelli, ITA, Ducati 999 RS, 23.165
5. G. McCoy, AUS, Ducati 999 RS, 28.637
6. C. Vermeulen, AUS, Ten Kate Honda CBR1000RR, 31.718