WSBK: Vraag het aan Iain en Fabien van het Ten Kate Honda Team

40

Een paar weken terug “kon je vragen stellen aan de coureurs van het team uit Nieuwleusen. We maken binnenkort de winnaar van het jack en van het T-shirt bekend. Wij hebben een selectie van 15 vragen gemaakt en aan de coureurs voorgelegd.

Als je aan het slipstreamen bent, voel je dan ook de hete uitlaatgassen van de rijder die voor je rijd? En zo ja, is dat vervelend?
Marijn van Roode,







Iain & Fabien: Nee je voelt de uitlaatgassen niet, je voelt wel heel duidelijk het slipstream-effect.

Wat vinden jullie het mooiste circuit ter wereld? en waarom?
H.J. Vries

Iain: Er zijn veel mooie circuits : Assen, Suzuka, Phillip Island, Silverstone, Imola en Brands Hatch. Ik vind deze circuits mooi omdat ze snel en vloeiend zijn.

Fabien: Op dit moment wijs ik Imola aan vanwege de grote variateit in de bochten. Ook Assen staat hoog op mijn lijst, maar daar kan ik volgende week na de test op lang Assen meer over zeggen.

Als het nou zo’n trieste (race)dag is, met regen en veel wind
Denk je dan niet ‘had ik maar een gewone baan’? (ik ben gewoon jaloers natuurlijk!)
Arco v. Akkeren

Iain : NEE !

Fabien: Nee, het is mijn werk en de zon kan nu eenmaal niet altijd schijnen. Ik ben geen fan van regenraces, maar ik hou mezelf voor dat het voor een ieder hetzelfde weer is.

Iain macpherson, hoe voelt het om weer terug te zijn bij het ten Kate racingteam
Casper Bikkel

Het is geweldig om bij Ten Kate terug te zijn. Om heel eerlijk te zijn is er niet zoveel verandered: ze maken nog steeds supersnelle mototren en zijn 110% gemotiveerd om races te winnen. Er heerst nog steeds een familie-sfeer binnen het team. Ik ontmoette Gerrit en Ronald ten Kate in 1996 toen ik voor het eerst voor ze reed, sindsdien zijn we erg goede vrienden gebleven.

Aan Fabien Foret: wat was de reden voor die actie naar een achterblijver bij doorkomst start/finish , afgelopen o.n.k in Assen, ik heb het idee dat een coureur van jouw caliber dat niet nodig heeft.
Bras Robert

Door een manoevre voorafgaand van de bewuste achterblijver ging ik bijna onderuit. Ik schrok werkelijk enorm, de beweging was dan ook meer bedoeld om hem te laten schrikken dan daadwerkelijk te raken. Achteraf ben ik er niet trots op, maar mijn emoties tijdens het racen lopen nogal eens hoog op.

Geachte heren coureurs, in jullie team wordt heel veel gemeten met electronica, bandentemp, veringgedrag motorprestatie etc etc ongetwijfeld leidt dat tot conclusies bij de heren technici…mijn vraag aan jullie is: in hoeverre beinvloeden jullie persoonlijk de uiteindelijke set up van de motorÉ en stel dat die mening anders is dan van die technici wat voor set up wordt het dan? En wie is dan verantwoordelijk?….Een comprimis sluiten lijkt mij helemaal uit den boze namelijk in de racerij
rob van der klooster

Iain: We gaan na een training met mijn groep technici om tafel zitten en overleggen de verschillende opties die er zijn. Uiteindelijk als we er niet uit komen (wat niet gebruikelijk is), neem ik de finale beslissing.

Fabien: We gebruiken de data nogal veel om mijn gevoel te ondersteunen of mijn gevoel op de motor te verklaren. Doordat ik nu het tweede jaar met dezelfde technici werk, is het vinden van een set-up makkelijker geworden. Meningsverschillen hebben we eigenlijk nooit.

Levert het veel voordeel op dat jullie vaak meedoen aan o.n.k.-races op het korte,nationale circuit van assen ten opzichte van de andere WK-coureurs die alleen hier rijden tijdens de WSBK-ronde op groot assen?
Andre Achterstraat

Iain: Het voordeel moet niet overschat worden omdat:
1. We tijdens de NK’s niet zo heel veel kunnen rijden
2. Er veel rijders op de baan zijn, zodat het moeilijk is om echt snel te gaan
3. Het is het korte circuit
4. WK-rijders zijn in staat om een baan snel te leren kennen

Fabien: Het helpt natuurlijk altijd iets als je al hebt kunnen rijden op een circuit, maar overschat dit niet; de andere toppers uit het WK hebben niet zoveel tijd nodig om hard te gaan op een al bekende baan.

Hoe bereiden jullie je voor, voor de wedstrijd: de avond en de morgen ervoor?
jeroen tippe

Iain: Ik kijk het liefst naar een film, bv. Braveheart en ga dan vroeg naar bed. ‘s Morgens prepareer ik mijn helmen, zorg dat ik genoeg drink en eet 1 1/2 uur voor de race een lichte pasta maaltijd.

Fabien: Ik ontspan me zoveel mogelijk, de vorige avond zorg ik dat ik veel en goed eet en op tijd naar bed ga. Voor de race zelf eet ik zo min mogelijk.

Als je al het fantastische beroep van wegracecoureur hebt, is het dan nog wel leuk op in je vrije tijd (als je die al hebt) te motorijden? Ik kan me voorstellen dat al dat verkeer enzo de lol er af neemt, terwijl je weet dat je in het weekend weer een vrije baan voor je hebt.
Jarno Bijma

Iain: Ik heb niet meer op de openbare weg gereden sinds 1995.

Fabien:Ik gebruik de motor alleen maar vanwege praktische redenen: het makkelijke parkeren en het omzeilen van de files. Een stuk toeren gewoon voor de lol? Nee, dat kan ik me niet voorstellen.

Wat zouden jullie er van vinden om met een jong nederlands talent zoals bijv. Barry Veneman naast jullie in het wk 2003 te rijden?
Remco Lagerwey

Iain: Het zou voor mij weining uitmaken, ik heb mijn eigen taak te vervullen. Wel is het belangrijk om een snelle teammaat te hebben, waarmee data vergeleken kan worden en ik gemotiveerd wordt om nog sneller te gaan.

Fabien: Ik ken hem persoonlijk niet, maar ik zou er geen probleem mee hebben. Ik denk dat een jongeling veel zou kunnen opsteken van de organisatie binnen ons team en ook vooruit zou gaan door mijn adviezen. Ik wil echter wel graag een snelle teammaat naast me hebben om zo gezamenlijk testen te kunnen uitvoeren op banden en chassis gebied.

Als je in Monza een voorsprong neemt van 15mtr ben je nog niet weg van de rest. Telkens word het gat weer dicht gereden. Betekend dit dat het een voordeel is dat je iemand voor je hebt rijden, en vinden jullie het prettig om achter iemand aan te kunnen rijden? Behalve de laatste meters natuurlijk
klaas kars

Iain: Op Monza is het moeilijk om een gaatje te slaan vanwege het slipstream-effect. Ik rij zelf liever op kop als het mogelijk is.

Fabien: Het is wat makkelijker als je iemand kunt volgen, maar toch rij ik liever op kop omdat het dan makkelijker is om de concentratie vast te houden. Daarnaast is het voor mijn soms wat afwijkende rijstijl en lijnen beter om voorop te gaan.

Het ten Kate team is al jaren succesvol is de Supersport-klasse, waarom is er nooit overwogen om over te stappen naar de Grand Prix-races, zeker gezien de ontwikkelingen die men doet voor Honda, moet het met de nodige sponsoren toch te doen zijn.
Met sportieve groet, Ruud Regien

Gerrit ten Kate: We zijn een echt 4-takt race-team, vadaar dat nooit serieus overwogen is om naar de GP’s te gaan. De laatste ontwikkelingen in de GP’s en dan met name de eventuele komst van een 4-takt GP2 houden we echter nauwlettend in de gaten. Uiteindelijk is het natuurlijk ook Honda die voor een groot deel bepaalt welke kant we op zullen gaan.

Fabien, Hoe kan je op Monza toch zo laat remmen ondanks dat je geen remmen meer had?
Roel Meijer

Fabien: In de laatste ronden heb ik veel gebruik moeten maken van de motorrem en de achterrem. Op het punt waar ik Vermeulen passerde (ingaan Parabolica) heb je gelukkig niet al te veel remkracht nodig, maar kun je de motor na een korte vertraging snoeihard insteken.

Fabien, Wat was je reactie toen Pere Riba vertrok naar MOTOGP, en want vond je van de keus van Gerrit ten Kate om Ian MacPherson aan te trekken voor de rest van het seizoen?
AndrŽ Reindsen

Fabien: Ik was nogal teleurgesteld in Riba. De keus voor MacPherson pakt goed uit, hij is zeer ervaren en persoonlijk kan ik ook goed met hem opschieten. Sinds de test in Misano komt hij ook goed uit de voeten met de Ten kate Honda, hij moet natuurlijk niet al te snel gaan wordenÉ..

Zouden jullie onder druk van de media en sponsoren bijv. op een straten circuit zoals Oss gaan rijden?
Marinho

Iain: Ik heb gereden op Hengelo in 1996, dat was geen probleem. De andere circuits zou ik moeten zien om een echte mening te hebben. In het algemeen is het zo dat ik absoluut niet zou rijden als het circuit te gevaarlijk is, ongeacht sponsorbelangen of andere druk van buitenaf.

Fabien: Ik denk het niet.