WSBK: WSBK race 2: Bayliss winst nr 8

59

De tweede race in Monza bleek net zo zenuwslopend te zijn zoals de eerste, alhoewel Troy Bayliss (Ducati Infostrada) op het eind van de race toch enige definitieve afstand nam. De Wereldkampioen heeft nu acht van de tien manches dit seizoen gewonnen; een verbazingwekkende feit als je bedenkt dat hij nu al meer punten heeft dan de eindstand van het kampioenschap van 2001. Hoezo close-racing?

Zes rijders vormden het leidende peleton totdat Pierfrancesco Chili (NCR Ducati) en James Toseland (HM Plant Ducati) bij de het begin van de eerste chicane op een vreemde wijze simultaan vielen.
Noriyuki Haga viel daarna wat terug zodat ere en leidend trio ontstond met dezelfde namen als in de eerste manche, Hodgson, Edwards en Bayliss. Deze heren vochten een strijd op haren en snaren uit, het was een hoge snelheids spel en ze gingen zover de omstandigheden het toelieten.
Noriyuki Haga (Playstation2 Aprilia) hervond zichzelf tot grote verbijstering van Neil Hodgson (HM Plant Ducati) en Colin Edwards (Castrol Honda). Bayliss nam zijn kans waar en liet het trio gelijk achter zich met een gat van 3 seconden en kwam verder niet meer in gevaar.
Na een zinderende laatste ronde kwam Edwards als tweede over de streep met direct erachter Haga die op zijn beurt Hodsgon zich van het lijf hield. De tijd tussen nummer twee en nummer vier bedroeg 0,07 seconde!







Achter hettom het podium vechtende kwartet werd nog een prachtige strijd geleverd waarbij Gregorio Lavilla (Alstare Suzuki) voor Lucio Pedercini (Ducati) en Eric Bostrom (Kawasaki) ovewr de streep kwam. Eric Bostrom was erg te sprewken op het voor hem nieuwe circuit

Broc Parkes (NCR Ducati) had de grootste lol door fabrieks Ducati coureur Ben Bostrom voor te blijven. Deze laatste had overigens elektrische problemen. Chris Walker (Kawasaki) voltooide de eerste tien. Ruben Xaus kwam in de eerste chinane ten val.

Uitslagen:

1 1 Troy Bayliss AUS Ducati Infostrada Ducati 998 F 02 32’51.693 1’48.570
2 2 Colin Edwards USA Castrol Honda Honda VTR 1000 SP2 32’53.919 1’49.032
3 41 Noriyuki Haga JPN Playstation2-FGF Aprilia Aprilia RSV 1000 32’53.960 1’49.000
4 100 Neil Hodgson GBR HM Plant Ducati Ducati 998 F 01 32’53.984 1’49.039
5 10 Gregorio Lavilla ESP Alstare Suzuki Corona Suzuki GSX-R750 Y 33’13.537 1’49.703
6 19 Lucio Pedercini ITA Pedercini Ducati 998 RS 33’13.651 1’49.439
7 32 Eric Bostrom USA Kawasaki Racing Kawasaki ZX-7RR 33’14.026 1’49.919
8 12 Broc Parkes AUS Ducati NCR Parmalat Ducati 998 RS 33’26.178 1’50.361
9 155 Ben Bostrom USA Ducati L & M Ducati 998 F 02 33’26.235 1’48.902
10 9 Chris Walker GBR Kawasaki Racing Kawasaki ZX-7RR 33’26.315 1’50.202
11 99 Steve Martin AUS DFX Racing Ducati Pirelli Ducati 998 RS 33’34.441 1’51.099
12 28 Serafino Foti ITA Pedercini Ducati 996 RS 33’52.791 1’51.644
13 46 Mauro Sanchini ITA Kawasaki Bertocchi Kawasaki ZX-7RR 33’59.235 1’51.805
14 36 Ivan Clementi ITA Kawasaki Bertocchi Kawasaki ZX-7RR 34’10.312 1’52.033
15 50 Alessandro Valia ITA Ass. Sportiva Bassani Ducati 996 R 34’13.618 1’52.958
16 113 Paolo Blora ITA Pacific Ducati 996 RS 34’15.381 1’53.035
17 6 Peter Goddard AUS Benelli Sport Benelli Tornado 900 34’28.798 1’54.148
18 5 Mark Heckles GBR Castrol Honda Rumi Honda VTR 1000 SP2 34’07.447 1’55.604
RET 33 Juan Bautista Borja ESP Spaziotel Racing Ducati 998 RS 27’54.373 1’50.628
RET 20 Marco Borciani ITA Pedercini Ducati 998 RS 23’05.111 1’50.837
RET 30 Alessandro Antonello ITA DFX Racing Ducati Pirelli Ducati 998 RS 17’10.477 1’51.207
RET 7 Pierfrancesco Chili ITA Ducati NCR Axo Ducati 998 RS 11’28.247 1’49.103
RET 93 Cristian Caliumi ITA Pedercini Ducati 996 RS 11’32.114 1’53.529
RET 52 James Toseland GBR HM Plant Ducati Ducati 998 F 01 9’10.770 1’49.344
RET 69 Thierry Mulot FRA Pacific Ducati 996 RS 9’56.979 1’55.275
RET 68 Bertrand Stey FRA White Endurance Honda VTR 1000 SP1 8’46.888 1’53.506
RET 11 Ruben Xaus ESP Ducati Infostrada Ducati 998 F 02 3’41.447 1’49.188