WSBK: WSBK rijders over hun races in Phillip Island

45

Na afloop van de de tweede ronde van het World Superbike Championship 2006, die dit weekend plaatsvond op het circuit van Phillip Island, Australi‘, gaven enkele Superbike rijders hun reactie op hun raceresultaat.

Alex Barros doet op Phillip Island goede zaken voor Team Klaffi Honda







Troy Bayliss (Ducati Xerox) Ð 6e (race 1), 1e (race 2)
ÒHet is echt een goed weekend geweest. Natuurlijk was ik wat teleurgesteld na de 1e race, maar dat is racen. Het ging allemaal goed, omdat we een slim team hebben en ze weten wat ze moeten doen. We hebben natuurlijk eerder een raceafstand op de band gereden, maar er gebeurde iets raars. Maar goed, we hebben dat achter ons gelaten en we besloten om de hardste Pirelli band te gebruiken, die we bij ons hadden. Toen de race tweederde onderweg was pakte ik Toseland en hoewel de banden er netzo aan toe waren, met nog drie ronden te gaan, kon ik toch een gat slaan dat groot genoeg was om te winnen. We gaan weer aan de leiding van het kampioenschap, dus dat is een bonus. Nu gaan we op weg naar Valencia en Monza, waar we graag komen, dus ik hoop de goede lijn vast te kunnen houden.Ó

James Toseland (Winston Ten Kate Honda) Ð 3e (race 1), 2e (race 2)
ÒIn de tweede race kreeg ik steeds maar een +0 op mijn pitbord want Troy zat vlak achter me. Ik maakte geen foutje, Troy remde me in de hairpin gewoon uit en daarna reed hij van me weg. Het was echter een geweldige race en ik zorgde ervoor dat ik goed reed op de punten waar hij me voorbij zou kunnen komen. In de eerste race had Troy pech dat hij niet won. In de tweede race wachtte ik een beetje om te kijken of hij vergelijkbare problemen zou krijgen als in de eerste race maar het was overduidelijk dat hij sneller was en ik moest me tevreden stellen met de tweede plaats. Ik ben echter tevreden; we hebben weer een goed, solide weekend achter de rug. We zetten ze onder druk en we hebben maar een punt achterstand in het kampioenschap.Ó

Alex Barros (Klaffi Honda) Ð 2e (race 1), 3e (race 2)
ÒIk vind het leuk! Het is goed om twee races achter elkaar te hebben. Het is zwaar, maar ik ben in goede conditie en heb veel plezier! Het gaat beter en beter. Alleen, toen Troy Corser viel verloor ik wat concentratie. Ik was bang dat ik hem verwond zou hebben. Maar ik kon hem niet ontwijken. Ik ben blij dat hij geluk gehad heeft en o.k. is. Ik heb een aantal mooie gevechten gehad, vooral met Haga. Ik vond het echt leuk! En het was een genoegen om het Klaffi Honda Team te werken. Dank aan het fantastische team!Ó

Troy Corser (Alstare Suzuki Corona Extra) – 1e (race 1), DNF (race 2)
“Alle races op Phillip Island zijn zwaar maar de eerste race was een van de zwaarste die ik ooi heb gereden en dat weet ik zeker. Ik had het gevoel dat Bayliss dat tempo niet de hele race kon volhouden en dat zijn banden het niet uit zouden houden en zo ging het ook. Toen ik in het begin vastzat in de groep achter Bayliss wist ik dat ik daar niet te lang moest blijven zitten, dus toen James een foutje maakte en wijd ging wist ik hem te passeren. Toen had ik vrij baan en ben ik er voor gaan zitten en achter Bayliss aan gegaan. Tien ik bij hem kwam zag ik dat hij problemen had dus het was geen verassing dat ik hem kon passeren. Daarna had ik mooi gevecht met Barros en wist hem achter me te houden. Winnen op Phillip Island als altijd fijn.
in de tweede race zat ik er goed bij maar bij het opkomen van Lucky Heights ging de achterkant er ineens vandoor en ging ik er met een highsider af. Ik voelde een slag tegen mijn rug en realiseerde me dat ik aan was gereden maar er goed vanaf was gekomen. Voor de zekerheid ben ik naar een ziekenhuis in Melbourne gegaan voor controle. Ik heb geen idee waarom ik onderuit ging want de telemetrie toonde dat ik niets anders deed dan in de vorige ronde. Maar ja, dat hoort bij racen!”

Nuriyuki Haga (Yamaha Motor Italia) Ð 2x 4e
ÒIk probeerde in beide races maximaal te gaan, maar helaas was de band aan het einde helemaal op en dat betekent dat ik niet vol gas kon gaan. De motorfiets doet het erg goed aan het begin van de race, maar helaas valt de prestatie na zeven of acht ronden behoorlijk terug.Ó

Andrew Pitt (Yamaha Motor Italia) Ð 2x 5e
ÒTijdens de eerste race gebruikte ik een ander type achterband dan de meeste andere rijders en dat werkte niet helemaal goed aan het begin van de race. Voor de tweede race gebruikten we een achterband met een andere compound en daardoor was het in ieder geval mogelijk om bij de start goed weg te komen, hoewel de consistentie er over de hele raceafstand gezien nog niet is.Ó

Lorenzo Lanzi (Ducati Xerox) Ð 11e (race 1), DNF (race 2)
ÒHet is een behoorlijk zwaar weekend geweest. We zaten niet gelijk op de goede weg met het team en ik maakte een aantal fouten. Vanochtend tijdens de wam-up vonden we eindelijk de goede set-up om tijdens de race misschien voor het podium te gaan. Maar tijdens race 1 hadden we problemen met de koppeling en ik moest als laatste starten. In race 2 won ik plaatsen, maar ik maakte een fout en viel. Muggeridge zat achter me en ik nam hem mee in mijn val toen ik er met een highsider af ging. Nu hebben we anderhalve maand de tijd voor de volgende race, dus ik kan 100% fit worden. Hier had ik nog steeds wat last van mijn enkel en knie naar aanleiding van mijn val in Qatar.Ó

Steve Martin (Foggy Petronal) Ð 14e (race 1), 15e (race 2)
ÒIk heb drie punten meer dan vorig seizoen op hetzelfde moment. Hoewel het zwaarder is, zitten we dichter bij de leiders dan eerder. Ik heb het gevoel dat ik goed rij, we moeten alleen nog werken aan de acceleratie en we moeten nog een aantal dingen uitproberen tijdens de testen die voorafgaan aan de volgende ronde. Ik had in de tweede race een betere start en ik kon daar lang blijven, voordat ze me ŽŽn voor ŽŽn passeerden op het rechte eind. De band had het zwaar en de anderen konden hun acceleratie beter gebruiken. Ik deed wat ik kon om daar te blijven waar ik was. In de eerste race had ik de beste start, maar het is een lang stuk tot de eerste bocht en dat is niet in ons voordeel. Ik zat in een groep kwalitatieve rijders en ik zat minder dan 30 seconden achter de winnaar. Mijn motorfiets deed het goed in vergelijking met die van de jongens waarmee ik de strijd voerde, maar had minder acceleratie. Dus ik was vele malen sneller bij het opkomen van het rechte eind, maar kon er niets meer doen.Ó

Norick Abe (Yamaha Motor France) Ð 17e (race 1), 12e (race 2)
ÒHet ging in de tweede race wat beter, omdat we wat afstellingen hadden veranderd. Aan het eind van de eerste race hadden we geen grip, gleden alle kanten op en hadden ook last van chatter. Mijn rondetijden zaten in de 1Õ36s; langzamer dan ik verwacht had. In de tweede race was het beter, maar onze motor was dit weekend niet snel, dus ik kon alleen de andere rijders volgen en moest bij het ingaan van de bochten terrein winnen. Uiteindelijk werd ik 12e in race twee, dus we hebben wat punten gehaald.Ó

Karl Muggeridge (Winston Ten Kate Honda) Ð 2x DNF
ÒHet was een verschrikkelijk weekend op het werk maar we hadden de motor in ieder geval een heel stuk beter voor elkaar in de tweede race. We maakten er op vrijdag een zooitje van en liepen het hele weekend achter de feiten aan. Hoewel ik in de tweede race door iemand anders onderuit werd gereden kan ik hier wel zelfverzekerder vertrekken. De motor is nu een flink stuk beter, dus nu moet het zeker lukken.Ó

BRON: diverse persberichten
Bewerking: Monique Kramer; [email protected]