AMA Daytona test; problemen met Dunlops

78

Eind vorige week en begin deze week werd op de Daytona International Speedway getest door diverse teams. Zo reed eind vorige week Eric Bostrom met de met Michelins geschoeide Ducati 999 op het circuit in Florida. Deze week reden de door Dunlops geschoeide teams rond waarbij de Honda CBR1000RR en de Kawasaki ZX10 hun circuit debuut maakten.

Eric Bostrom op de 999







Bij de test bleken de problemen die Dunlop gedurende het afgelopen seizoen had nog niet opgelost te zijn. Op dinsdag ging Jason DiSalvo op hoge snelheid (270 km/u) onderuit nadat zijn Dunlop de geest had gegeven. Een reden die gegeven wordt is de kracht van de Superbikes in combinatie met het gewicht. Er werd ook een vergelijking gemaakt met de MotoGP klasse die geen problemen van deze aard hebben en toch ook flink wat wheelspin hebben, echter deze machines zijn een stuk lichter dan de Superbikes en daar schijnt het probleem dan ook te liggen. De vraag is echter nog of het een puur Dunlop probleem is of dat het met het circuit te maken heeft. In 1998 crashte Ben Bostrom met hoge snelheid op Daytona door een mankement aan zijn band. In het naseizoen van dit jaar ging Ben Spies bij bijna 300 km/u onderuit en dinsdag was het DiSalvo. Dit zijn trainings ongevallen, men moet er niet aan denken wat er gebeurt als dit in een fel gevecht gebeurt. Huidig kampioen Mat Mladin maakte zoiets ongeveer mee tijdens de eerste race op Road Atlanta in mei dit jaar. Mladin had echter voldoende voorsprong waardoor het niet op een catastrofe uit liep, Mladin wist de Suzuki zelfs nog redelijk lang overeind te houden. Feit is dat het vertrouwen in Dunlop aardig is gezakt.
In januari zal nog een test plaatsvinden waarbij ook Pirelli en Michelin aanwezig zullen zijn. Ook wordt nagedacht over het toevoegen van een chicane, wordt vervolgd dus.

Eric Bostrom kende vorige week geen problemen in de dagen dat de Michelins getest werden. Eric leerde ronde na ronde zijn nieuwe 999 beter kennen en klokte uiteindelijk een 1Õ48.8 op de vrijdag. De zaterdag, die oorspronkelijk was ingepland voor het geval een van de andere dagen zou verregenen, werd ook nog benut. Het was die dag echter een stuk kouder waarbij Eric ook nog eens een onschuldige val meemaakte. Al met al was het Ducati Austin team erg tevreden met de geboekte progressie.
Ook het team Valvoline EMGO Suzuki, welke ook op Michelins van start gaan, was aanwezig met hun rijders Vincent Hascovec en Steve Rapp.

Na een dagje rust op zondag kwamen op maandag verschillende teams de rust verstoren. Huidig kampioen Mladin en teamgenootje Aaron Yates kwamen bijvoorbeeld in actie op de Suzuki, Ben Bostrom en Jake Zemke op de nieuwe Honda, de later onfortuinlijke Jason Disalvo en Jamie Hacking op de nieuwe R1, de Hayden broertjes, Tommy en Roger Lee, op de nieuwe Kawasaki en nog een hoop andere rijders.

Ben Bostrom voelde zich meteen goed thuis op de nieuwe Honda en eindigde op maandag met een 1Õ48.9 wat hij een dag later verbeterde met een 1Õ47.6 waarmee hij bijna een seconde sneller was dan teamgenoot Duhamel. De Suzuki mannen lijken nu een beetje achter de feiten aan te lopen gezien hun achterstand van 2 seconden (Yates) en een kleine 3 seconden (Mladin), Mladin was in ieder geval niet blij.
Verassend snel waren de Yamaha R1Õs die in de Superstock klasse zullen uitkomen. Hacking en Buckmaster klokten de 3e en 4e tijd tijdens de test. Misschien had er nog meer ingezeten maar op de woensdag werd dus besloten alleen de 600cc klasse te laten rijden aangezien deze klasse nog geen problemen heeft gehad met de Dunlops.

RvdD