AMA Superbike voorbeschouwing

177

Op dit moment is de Daytona Bikeweek in Florida al aan de gang. Het hoogtepunt van de Daytona Bikweek is toch wel de 200 mijls race, die komende zaterdag verreden wordt. De 200 mijls race is tevens de eerste race in het AMA Superbike kampioenschap en dus is het een mooi moment om een vooruitblik op het het Superbike kampioenschap te geven.

De Ducati van Eric Bostrom







Het Amerikaans Superbike kampioenschap bestaat uit 18 races, die verreden worden tijdens 11 ronden. De eerste daarvan is dus de 200 mijls race op Daytona. AMA Superbike races worden normaal gesproken verreden op de zondag. Echter, bij een aantal ronden wordt er ook een race op zaterdag verreden, de zogeheten ÔSuperbike doubleheaderÕ. Dit seizoen worden de ÔdoubleheadersÕ verreden op de California Speedway, Infineon Raceway, Barber Motorsports park, Road America, Mid Ohio, Road Atlanta en Virginia International Raceway.
Begin juli vindt de race op Laguna Seca plaats, waarbij sommige rijders deel zouden kunnen nemen aan de WK Superbike race. Met de nieuwe reglementen in het WK Superbike, en na het ongeval met Eric Bostrom afgelopen seizoen, lijkt dat echter niet te gaan gebeuren. Op Laguna Seca wordt de AMA race op zaterdag verreden.

Ook in het Amerikaanse kampioenschap rommelde het flink met betrekking tot de reglementen voor het nieuwe seizoen. Zo heeft Kawasaki besloten om niet met een fabrieksteam deel te nemen aan het Superbike kampioenschap en dat terwijl Eric Bostrom geen slecht figuur sloeg afgelopen seizoen. Ook Suzuki en Honda twijfelden lange tijd maar zetten toch een fabrieksteam in.

Daarnaast hadden we ook nog ÔDunlop gateÕ. Het is het vorige seizoen niet echt lekker gegaan met de Dunlops. Meerdere rijders hebben een pitstop moeten maken tijdens de race, omdat de achterband te veel slijtage vertoonde. De uiteindelijke wereldkampioen Mat Mladin had zelfs de schrik van zijn leven toen zijn achterband klapte tijdens een race. Mladin wist de Suzuki tot het einde van de grindbak overeind te houden en ontliep serieuze verwondingen.
Tijdens een eenmalige test op Indianapolis Žn tijdens een test op Daytona eerder dit jaar klapten er ook banden. Ben Spies en Jason DiSalvo bleven ernstige verwondingen bespaard. Dit jaar is ook Michelin van de partij, onder andere op de Ducati 999 van Eric Bostrom. Eric zetten een paar mooie tijden neer op Daytona, waarna Dunlop besloot om alle testdata op te kopen en Michelin buiten de deur te houden.
Dunlop zegt dat een eventueel probleem verholpen is, maar een flink aantal rijders zullen het toch in hun achterhoofd hebben tijdens de komende 200 mijls race.

Tot de kanshebbers voor het kampioenschap behoren Mat Mladin (Suzuki), Aaron Yates (Suzuki), Ben Bostrom (Honda), Miguel Duhamel (Honda), Jake Zemke (Honda) en Eric Bostrom (Ducati).

Mladin is de verdedigend kampioen (al weer zijn vierde AMA titel) en dus zeker iemand om rekening mee te houden. Tijdens de tests in het voorseizoen leek de vorig seizoen dominerende Suzuki wat pkÕs te hebben verloren ten opzichte van de nieuwe HondaÕs, terwijl ook de Ducati sneller was. Ook leek Mladin er in het voorseizoen helemaal geen zin meer in te hebben, onder meer omdat de Australi‘r een slecht verliezer is en hij een seizoen achter de HondaÕs en Ducati aanhobbelen niet zag zitten. Nadat Jason DiSalvo tijdens een test op Daytona op hoge snelheid een klapband meemaakte gaf Mladin zelfs aan niet op Daytona te willen starten.

Ook teamgenoot Aaron Yates kampt met dit pk ÔprobleemÕ. Als de rest net even wat meer problemen heeft zit er nog een kansje in voor de Suzuki mannen, maar anders zie ik het somber in voor een vijfde titel voor Mat Mladin.

De mannen op de HondaÕs hebben dit seizoen betere kaarten in handen. Ben Bostrom, Miguel Duhamel en Jake Zemke rijden alledrie de nieuwe CBR1000RR, die in het voorseizoen het ene na het andere record verpulverde.

Voormalig WK Superbike rijder Ben Bostrom was op zijn eerste dag op de nieuwe Honda al sneller dan het ronderecord wat op Daytona stond. Later ging Duhamel nog een tikkie harder.
Ben had vorig jaar een hoop problemen met de oude opgewaardeerde RC51 van Nicky Hayden. Vooral aan de voorkant kreeg Ben het niet voor elkaar om een goede afstelling te vinden. Ben stond maar een paar keer op het podium, terwijl iedereen hem vooraf als dŽ titelkandidaat zag. Ben lijkt het erg naar zijn zin te hebben op de nieuwe Honda en zal zeker vaker voorin te vinden zijn dan afgelopen seizoen.

Miguel Duhamel is de oude rot in het kampioenschap. In 1991 schreef Duhamel al de 200 mijls race op zijn naam. In 1999 en 2003 deed hij dat weer. Het is een sluwe vos en zeker een paar overwinningen waard.

Jake Zemke is nog een beetje een onzekere factor. Zemke heeft vorig seizoen goed gepresteerd en stapt nu in het zitje wat Kurtis Roberts achter heeft gelaten bij Erion Honda, een satelliet team van Honda Amerika.

Tenslotte Eric Bostrom. De jongere broer van Ben was de afgelopen jaren verbazend snel op de Kawasaki en heeft als wildcard ook meerdere WK Suerbike races gereden en liet daarin zien uit het juiste hout te zijn gesneden.
Kawasaki trok zich terug uit het AMA Superbike, alhoewel er wel een team rijdt met KawasakiÕs, waardoor Eric onder zijn contract uit kon komen en even later voor Ducati tekende. Eric zal op een fabrieks 999 plaatsnemen en is tegelijkertijd een van de weinige rijders, die op Michelin staat. Michelin heeft nu tijd en geld om goede banden voor het AMA kampioenschap te ontwikkelen, nadat Pirelli de enige bandenleverancier is voor het WK Superbike.
Dunlop zat Michelin al flink dwars in het voorseizoen, dus Michelin is erop gebrand om Dunlop te verslaan.

De grootste bedreiging voor Mat Mladin zullen in mijn ogen de Bostrom broers zijn.

De eerste race van het kampioenschap is zaterdag 6 maart LIVE te volgen op MotorsTV en Speed channel, zo rond 18:30u. Daarvˆ_ˆ_r is op MotorsTV om 16:30u nog een terugblik op het 2003 seizoen.
En voor de liefhebbers laat MotorsTV vanaf 13:30u nog de hoogtepunten van het WK Superbike weekend in Valencia zien.

(RvdD)