Anscheidt en Dovizioso krijgen MotoGP Legend status

1907
Andrea Dovizioso en Hans-Georg Anscheidt | © Dorna

Andrea Dovizioso en Hans-Georg Anscheidt worden in 2023 uitgeroepen tot MotoGP Legends. De Italiaan wordt opgenomen in de Hall of Fame in Mugello en de Duitser Anscheidt op de Sachsenring, waarmee ze elk hun plaats als legende zullen innemen.

Andrea Dovizioso won het 125cc-wereldkampioenschap in 2004, groeide op tot een consistente rijder in de kopgroep van de 250cc klasse en maakte vervolgens zijn MotoGP debuut in 2008, waar hij als rookie zijn eerste podium in de koningsklasse behaalde. Het seizoen daarop pakte Dovizioso zijn eerste overwinning in de MotoGP klasse en tot zijn vertrek bij Honda eind 2011 was hij een constante rijder in de voorste gelederen. In zijn volgende seizoen debuteerde hij bij het Monster Energy Yamaha Tech3 team, waar hij opnieuw een aantal podiumplaatsen pakte, voordat hij in 2013 overstapte naar het Ducati fabrieksteam.







In 2014 behaalde Dovizioso twee podiumplaatsen, in 2015 vijf en in 2016 nog eens vijf – waaronder een historische overwinning in de Grand Prix van Maleisië, zijn eerste sinds 2009. Dat was het begin van een renaissance van ongelooflijke topvorm: Dovizioso werd tweede in het kampioenschap in 2017, 2018 en 2019 en behaalde in drie seizoenen 12 overwinningen. Zijn laatste overwinning kwam in zijn laatste seizoen bij Ducati tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2020.

Na een korte sabbatical keerde Dovizioso in het laatste deel van 2021 terug naar de MotoGP klasse als coureur bij Petronas Yamaha SRT, voordat hij in 2022 na Misano met pensioen ging als rijder van het WithU Yamaha RNF MotoGP team. Tijdens zijn laatste race kwam de paddock naar buiten om te applaudisseren voor de prestaties en de klasse van een sleutelfiguur in het moderne tijdperk. Nu zal hij zijn plaats innemen als een MotoGP legende.

De laatste bocht van de Oostenrijkse Grand Prix in 2019 | © Dorna

De Duitse rijder Hans-Georg Anscheidt werd in 1935 geboren in Königsberg (nu Kaliningrad) en zou een van de meest succesvolle 50cc-rijders worden in het eerste decennium van het 50cc-wereldkampioenschap. Hij begon in 1955 met Enduro, stapte in 1957 over op Speedway en ging vanaf 1959 de nieuwe uitdaging van het 50cc-circuitracen aan.

Na succes op Europees niveau bleef Anscheidt voor Kreidler rijden toen de 50cc-klasse in 1962 officieel debuteerde als wereldkampioenschap. Hij won de eerste race van het seizoen op Montjuïc en behaalde een tweede Grand Prix-zege in Monza in de Nations Grand Prix. Hij eindigde het jaar als tweede in het algemeen klassement, een prestatie die hij in 1963 herhaalde met nog eens drie Grand Prix-overwinningen. Hij eindigde 1964 op de derde plaats in het algemeen klassement, met nog een overwinning, voor een moeilijker 1965 met een overstap naar Suzuki.

Met die overstap begon Anscheidt aan een ongelooflijke zegereeks. Hij pakte zijn eerste 50cc wereldkampioenschap in 1966 en daar bleef het niet bij, want de Duitser won een indrukwekkende drie titels op rij van 1966 tot 1968. Opmerkelijk, de eerste twee zagen Anscheidt als fabrieks Suzuki rijder, maar in 1968 won hij zijn laatste kampioenschap als privé rijder. Met zijn naam in de geschiedenisboeken als drievoudig wereldkampioen en winnaar van 14 Grands Prix, ging Anscheidt eind 1968 met pensioen als regerend kampioen.

© Dorna

Nu worden Dovizioso en Anscheidt uitgeroepen tot MotoGP Legends die zich voegen bij een lange lijst van grootheden zoals Valentino Rossi, Giacomo Agostini, Hugh Anderson, Kork Ballington, Max Biaggi, Alex Crivillé, Mick Doohan, Stefan Dörflinger, Geoff Duke, Wayne Gardner, Mike Hailwood, Nicky Hayden, Jorge Lorenzo, Daijiro Kato, Eddie Lawson, Marco Lucchinelli, Randy Mamola, Anton Mang, Jorge ‘Aspar’ Martinez, Angel Nieto, Dani Pedrosa, Wayne Rainey, Phil Read, Jim Redman, Kenny Roberts, Kenny Roberts Jr, Jarno Saarinen, Kevin Schwantz, Barry Sheene, Marco Simoncelli, Freddie Spencer, Casey Stoner, John Surtees, Luigi Taveri, Carlo Ubbiali en Franco Uncini.

Andrea Dovizioso: “Toen ze het me vertelden was ik echt verrast. Als ik de lijst met Legends lees is het een fijn gevoel om te weten dat mijn naam er nu bij komt. Ik heb een lange carrière gehad, maar ik had niet verwacht dat ik tot Legend zou worden benoemd – en zeker niet zo snel – maar het is echt een eer.

Ik kijk ernaar uit om terug te komen naar de paddock, en om tijdens de Grand Prix van Italië ingewijd te worden maakt het echt speciaal. Ik ben verrast en erg blij, blij om een MotoGP legende te worden. Dus heel erg bedankt!”

Hans-Georg Anscheidt: “Het is voor mij een groot genoegen om een MotoGP legende te worden. Ik had het niet verwacht, aangezien de 50cc klasse jaren na het begin van de andere klassen van het wereldkampioenschap kwam en al lang niet meer bestaat. Ik ben erg blij, en ik zal er alles aan doen om samen met mijn zoon naar de Sachsenring te komen.

De 50cc-klasse was heel speciaal voor mij, omdat ik eerder met grotere offroad motoren reed en moest leren omgaan met deze kleine, wiebelige machines met hun smalle vermogensband en smalle banden van twee inch die geen foutmarge hadden.

Toen de 50cc Moto Cup in 1959 begon hadden ze een gemiddelde van 100 km/u. In 1960 was dat al 110 km/u. In 1961 lag de topsnelheid van onze Kreidler in het Europees kampioenschap rond de 140 km/u, toen ik voor het laatst racete op Spa in 1968 ging mijn Suzuki tot 205 km/u. Het was een verbazingwekkende ontwikkeling in die eerste jaren.

Ik ben al heel lang niet meer in de paddock geweest, dus ik ben erg enthousiast om het wereldkampioenschap weer te zien. Ik weet van TV dat de races erg close zijn!”

Carmelo Ezpeleta – CEO Dorna Sports: “We zijn zeer trots om Andrea en Hans-Georg op te nemen in de MotoGP Hall of Fame. Twee rijders die veel bereikt hebben en twee rijders die symbool stonden voor de tijdperken waarin ze uitkwamen. We kijken er erg naar uit om hen weer in de paddock te verwelkomen om tot Legends te worden benoemd.

Andrea was al vroeg in zijn carrière wereldkampioen en maakte ons jaren later nog steeds enthousiast als hoofdrolspeler in enkele van de beste gevechten in het moderne tijdperk van de MotoGP. Het was een genot voor ons om hem te zien strijden en enkele van de meest nabije MotoGP-zeges te behalen die ik me kan herinneren. Hij is ongetwijfeld een legende!

Hans-Georg was enorm succesvol in de 50cc-klasse en won drie titels op rij, een bijzondere prestatie die slechts weinigen is gelukt. Hij heeft een belangrijke plaats in de geschiedenis en was een sleutelfiguur in dat tweede decennium van de Grand Prix-competitie, waardoor we er allemaal trots op zijn dat we hem vandaag tot MotoGP-legende kunnen benoemen.”