Casey Stoner over de huidige gang van zaken binnen de MotoGP: “Alle rotzooi er meteen af”

14123
casey-stoner
Casey Stoner | foto© Russell Colvin

Casey Stoner besloot aan het einde van het seizoen 2012 zijn helm aan de wilgen te hangen en de MotoGP vaarwel te zeggen. De tweevoudig wereldkampioen stond er destijds al om bekend zijn mening niet onder stoelen of banken te steken, iets dat nog steeds niet veranderd is zo bleek dit weekend tijdens zijn bezoek aan het “Goodwood Festival on Speed”. De Australiër liet er weten dat hij de huidige MotoGP teleurstellend vindt en opperde er een aantal ideeën waardoor het kampioenschap weer de status krijgt die het verdient.

Casey Stoner wist in zijn carrière twee keer wereldkampioen te worden in de koningsklasse. Zijn meest recente MotoGP wereldtitel behaalde de Australiër op een Honda maar zijn eerste scoorde hij in het seizoen 2007 op een Ducati. Stoner was destijds de eerste coureur die op een Ducati de belangrijkste titel binnen de motorsport wist te behalen en hij is daarmee samen met Francesco Bagnaia (2022) nog steeds de enige die dit wist te bereiken. Het moge duidelijk zijn dat het in 2007 een grote verrassing was, maar op dit moment is dat duidelijk anders, met acht machines op de MotoGP startgrid domineert Ducati momenteel het kampioenschap en dat is een doorn in het oog van de inmiddels 37-jarige MotoGP Legend.







Dat Stoner zich niet heel vaak meer laat zien tijdens een Grand Prix weekend is niet zo heel vreemd. De reden dat de Australiër aan het einde van het seizoen 2012 de sport vaarwel zegde was omdat hij niet meer genoot van het racen, niet van het racen zelf maar meer vanwege allerlei randzaken, andere verplichtingen naast het racen en de politieke spelletjes die er golden binnen het kampioenschap.

Nadat Stoner zich in 2022 voor het laatst liet zien tijdens de Australische Grand Prix- hij reed er destijds een ereronde – is hij deze dagen één van de beroemdheden tijdens het bekende “Goodwood Festival of Speed. Naast het feit dat hij vrijdag enkele demoronden reed nam Stoner de tijd om met de aanwezige media in gesprek te gaan.

Casey Stoner: “Ik ben blij om alle mensen na een paar jaar weer te zien. Ik mis de mensen nog steeds, maar niet het kampioenschap. Iedereen weet welke problemen ik heb met het kampioenschap en wat ik er wel en niet leuk aan vind. Als ik tijd en de mogelijkheden heb dan volg ik de sport nog wel via de t, maar op dit moment ben ik mijn huis aan het verbouwen en heb ik geen tv tot mijn beschikking thuis.”

Ondanks dat de Australiër momenteel dus druk is met andere zaken heeft ie wel duidelijk een mening over de huidige gang van zaken binnen het MotoGP wereldkampioenschap.

Casey Stoner: “Als ik het voor het zeggen zou hebben dan zou ik zeker een aantal veranderingen aanbrengen in het format. Alle rotzooi er meteen af – geen winglets, geen Ride-Height-Device, geen anti-wheelie control, en de tractiecontrole tot een minimum beperken. De kosten moeten omlaag en de geldende technische regels moeten tien jaar meegaan, zodat de minder presterende fabrikanten de tijd krijgen om hun achterstand in te halen.  Als het halve veld dicteert wat er op de baan gebeurt, dan is dat niet eerlijk en niet de manier waarop een wereldkampioenschap zou moeten werken. Ik zou al die hulpmiddelen eraf halen. Er moet gewoon een regel komen die het verbiedt en die moet zo geformuleerd worden dat niemand er omheen kan.”

Dat Stoner zich ergert aan de huidige dominantie van zijn voormalig werkgever Ducati blijkt wel duidelijk uit zijn woorden al noemt hij man en paard niet bij naam. Niet heel vreemd overigens, want na acht verreden Grand Prix weekenden dit seizoen staan er maar liefst vijf Ducati coureurs geklasseerd binnen de top zes in de tussenstand van het kampioenschap.

Casey Stoner: “De Yamaha heeft een erg goed chassis, maar mist wat vermogen. Motoren met veel vermogen hebben daarentegen problemen om het vermogen op de weg te krijgen. Elke motor heeft zijn sterke en zwakke punten nodig, zodat de competitie in balans is. Maar op dit moment kopieert iedereen gewoon de beste, waardoor iedereen dezelfde kant op gaat. Je ziet tegenwoordig bijna geen wheelies meer. De coureurs hebben weinig problemen om de motor onder controle te houden. Men draait gewoon aan het gas op een 280pk sterke motor en er gebeurt niets. Dat is frustrerend. Hoeveel ik ook van racen houd, deze ontwikkeling stelt me teleur. We hebben op dit moment meer elektronica dan Formule 1. Daar moeten ze in mijn ogen onmiddellijk mee stoppen.”

Nadat de coureurs vrijdag tijdens de “Goodwood Festival on Speed” al te maken kregen met veel regen en een nat ‘circuit’ hebben de weergoden ervoor gezorgd dat het programma voor zaterdag 15 juli in zijn geheel is afgelast.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.