Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”

5064
Collin Veijer na afloop van de Moto3 race - TT Circuit Assen | © Jan Timmerman

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Collin Veijer onze columnist. De achttienjarige coureur uit Staphorst maakt dit jaar zijn debuut als Grand Prix coureur in de Moto3 klasse bij het LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP team. In deze column vertelt hij over hoe hij zijn eerste Dutch TT heeft beleefd en hoe de zomerstop er voor hem uit gaat zien.








Het was natuurlijk een behoorlijk hectisch weekend voor mij in Assen. Maandag na de race moest ik eerst nog met het team op bezoek bij een sponsor, daarna kon ik naar huis en was het tijd om even te ontspannen. Dinsdag heb ik alweer even een stukje gefietst en woensdag moest ik naar Hilversum voor een podcast met Samantha van Wijk waarna ik op donderdag heb meegedaan aan een wielerkoers bij ons in de buurt. Ik zit niet zo graag stil dus het was voor mij goed om zich een beetje bezig te blijven.

Genieten van het moment
Tijdens het weekend zelf had ik niet echt de tijd om van het hele gebeuren te genieten maar de uitloopronde op zondag was wel echt heel speciaal. Al mijn vrienden stonden in de Stekkenwal en dat was super gaaf om te zien met al die fakkels die ze bij zich hadden, ook dat een aantal familieleden en mijn trainer op de baan stonden en naar mij toekwamen was erg bijzonder. Daar heb ik zeker van genoten. Het moment dat ik op de pitmuur stond tegenover het publiek zal ongetwijfeld nog een hele tijd in mijn geheugen blijven zitten.

Mee(st)rijden in de kopgroep
Ik heb heel veel geleerd van het meerijden in de kopgroep. Vooral de manier waarop zij een race indelen, vanaf het begin ligt het tempo meteen ontzettend hoog en er wordt in principe weinig gevochten tot in de laatste ronden. In het begin wordt er heel hard gereden maar er moet daarnaast ook op de banden gelet worden, het verschil met de kopgroep en de rijders daarachter is dat het tempo vooraan echt constant heel hoog ligt. Er worden daarnaast ook weinig ‘domme’ inhaalacties gemaakt, het is zaak om geen tijd te verspillen en met de groep het tempo hoog te houden. Er werd na afloop door andere rijders wel het één en ander gezegd over David Muñoz maar daar heb ik in de race zelf weinig last van gehad. Hij is natuurlijk wat agressiever dan de meeste andere coureurs maar dat is zijn rijstijl, als hij daar snel mee is dan is dat prima.

Het team was heel blij met het resultaat van afgelopen weekend. We zitten nog in een lang leerproces maar op dit soort momenten zie je wel dat het eruit komt waar we al jarenlang voor getraind hebben. Daar reageerde ook teammanager Peter Öttl goed op dus momenteel kunnen we best wel tevreden zijn.

De zomerstop
Ik ben nu nog een paar dagen thuis en dan ga ik volgende week weer naar Spanje om daar gedurende de zomerstop te blijven trainen. Vooral het fietsen levert mij veel plezier op dus daar zal ik de komende weken voornamelijk mee bezig zijn. We gaan dadelijk een heel drukke tweede seizoenshelft in en ik denk dat als ik me net zo voorbereid als ik in de winter heb gedaan, we heel goed de tweede helft in kunnen gaan.

Tot over vier weken,
Collin Veijer


Lees hier de vorige columns:

14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”

 


Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag

  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Red Bull MotoGP Rookies Cup
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Ziggo Sport studio
  • Francesco Bagnaia
  • Marco Bezzecchi
  • Moto2 race
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Jack Miller
  • Enea Bastianini
  • MotoGP race
  • Ellen ten Damme
  • MotoGP race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • (vlnr) Frank van der Linden - Peter Oosterbaan - Arjan Bos
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Start MotoGP
  • sfeer grid
  • Sfeer grid
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • sfeer grid
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Sfeer grid
  • Grid Girl Ducati
  • Grid girl Mooney
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • Sfeer
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Podium Moto3 (vlnr) #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP - #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW - #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #71 Dennis Foggia - (ITA) - Italtrans Racing Team - Kalex - #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • Sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Sfeer
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • sfeer
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • sfeer
  • Crash
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Podium MotoGP (vlnr) #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22 - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • crash #70 Joshua Whatley - (GBR) - Visiontrack Racing Team - Honda NSF 250RW
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Sfeer
  • #32 Lorenzo Savadori - (ITA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Crash #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Crash #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Crash #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Podium Moto2 (vlnr) #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex - #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • Sfeer
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Crash #28 IZAN GUEVARA - (SPA) - GASGAS ASPAR TEAM - KALEX
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • Collin Veijer

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.