Danny de Boer pakt twee keer zege in IDM Superstock 1000

264

Superstock 1000 podium race 1 Zolder (foto credit: teambericht Danny de Boer)

Met twee afgetekende overwinningen in de IDM Superstock 1000-races gaf Danny de Boer al zijn concurrenten het nakijken. De 26-jarige Yamaha R1M-coureur was op de Belgische omloop van Zolder oppermachtig.







In de kwalificatietrainingen op zaterdag maakte de Yamaha -rijder zijn bedoelingen al duidelijk met zijn pole-position in de Stock 1000-klasse.

“In de eerste kwalificatietraining had ik geen goed gevoel over de motorfiets. Daarna hebben mijn monteurs de Yamaha enigszins aangepast en kon ik weer rijden zoals ik wilde. Ik hoefde helemaal niet te pushen om deze tijden te kunnen rijden. En dat geeft me veel vertrouwen voor de race.”

Na een matige start in de eerste race moest de Yamaha-coureur zich in het zeer competitieve rennersveld naar voren werken. Na enkele ronden vond De Boer aansluiting bij zijn naaste titelrivaal, de Duitse Yamaha-coureur Luca Grünwald. In het onderlinge titanengevecht liet Danny de Boer zien dat hij momenteel de sterkste coureur in de Superstock 1000-klasse is. Nadat hij Grünwald was gepasseerd wilde deze bij De Boer aanpikken om later zijn slag te kunnen slaan. Maar het tempo van de Nederlandse Yamaha-coureur lag voor de Duitser te hoog en halverwege de wedstrijd maakte Grünwald een fout waardoor hij ten val kwam.

Danny de Boer wist op dat moment dat hij zeker was van de zege in zijn klasse en finishte achter de twee snellere Superbike-coureurs Mathieu Gines en Marvin Fritz als derde algemeen.

“Bij de start kwam het voorwiel even omhoog en daardoor verlies je gelijk enkele plaatsen. Ik wist na vier ronden aansluiting te krijgen bij de kopgroep. Ik kon daarna Luca Grünwald passeren en reed achter de snellere Superbike-coureurs. Ik wist dat Luca achter mij zat en we zijn beiden tot het uiterste gegaan voor de winst. Het was jammer dat Luca ten kwam, want ik had graag een duel met hem uitgevochten. Mijn pit crew gaf mij de informatie goed door en zo kon ik vrij relaxt de race uitrijden en mijn derde overwinning van dit seizoen behalen. Dit geeft echt een heel goed gevoel”, aldus De Boer na afloop van de eerste race.

Tricky
Ook in de tweede heat vonden Danny de Boer en Luca Grünwald elkaar. De Duitser voerde tot de laatste ronde de tweestrijd aan met in zijn kielzog De Boer die rustig zijn kansen afwachtte. De Nederlandse Yamaha Superstock 1000-coureur sloeg in de laatste ronde zijn slag. In de voorlaatste bocht voor start en finish passeerde De Boer zijn opponent die hierop het antwoord schuldig moest blijven.

“Ik wist waar ik hem kon passeren. Het was een beetje tricky wat ik deed, want hij had mij in mijn slipstream eventueel nog kunnen passeren. In mijn rechterooghoek zag ik hem komen, maar ik gaf hem geen kans. Deze zege is echt supermooi. Daar hebben we samen na afloop nog even over gesproken.”

Met zijn tweede zege deed de Yamaha-coureur uit Staphorst goede zaken voor het kampioenschap. Voorafgaande aan deze race had De Boer één punt achterstand op Grünwald. Met een voorsprong van 29 punten reist Danny de Boer nu met een goed gevoel naar de volgende wedstrijd die op 31 juli op het semipermanente stratencircuit van Schleiz wordt verreden.

Protest
Na afloop van de wedstrijd werd er een officieel protest tegen Danny de Boer ingediend. De Yamaha-Superstock-coureur zou in de eerste race onder de gele vlag hebben ingehaald. Daarnaast werd zijn Yamaha-motorblok aan een grondige technische keuring door de Duitse organisatie onderworpen. Door al deze problemen duurde het lange tijd voordat Danny de Boer en zijn technische staf zeker wisten dat de winst ook zeker was. Na enkele uren maakte de IDM-organisatie bekend dat alle protesten waren afgewezen en dat de Yamaha technisch 100% in orde was.

Met een tevreden gevoel kon het Yamaha-team terug naar Nederland reizen.

Na afloop wilde Danny de Boer weinig zeggen over de protesten.

“Ik race sportief en wil alleen wedstrijden winnen. Dat we de motorfiets ter keuring moesten indienen was bij ons bekend. Dat moet elke rijder een keer. Dat is alleen maar goed, want dan weet iedereen dat het technisch allemaal in orde is. Over het protest wil ik niet al te veel zeggen. Persoonlijk vind ik het niet echt sportief.”