De vakantie is in volle gang en dus het ideale moment om de computer even opzij te schuiven en je te verdiepen in de leuke dingen des levens. Dan ben je bij KicXstart uiteraard aan het juiste adres, neem het interview met Gigi Dall’Igna. De meest vooruitstrevende onder de MotoGP ingenieurs ging met de mannen van KicXstart aan tafel, een open gesprek over zijn eerste schreden, de successen en z’n frustraties.
Terwijl andere merken druk bezig waren met kopiëren was Dall’Igna’s brein alweer bezig met andere zaken. In 2018 rustte hij de Desmosedici uit met het holeshot device, het (handbediende) mechanisme dat de rijders bij de start in staat stelt de motor de transformeren in een dragracer, voor een betere accelaratie richting de eerste bocht. Weer kopieerden de andere merken z’n idee. In 2019 racet Dovizioso op uitnodiging met een Audi DTM-racer, en gaat er bij Dall’Igna opnieuw een lampje branden. “Ik praatte met Andrea over de race en hij vertelde mij dat hij tijdens het rijden constant een schakelaar moest overhalen om water over de remmen te sproeien, om deze zo te koelen. Toen dacht ik: ‘Als een autocoureur tijden de race een knop om kan zetten, waarom een MotoGP-coureur dan niet?’ vanaf dat moment begon ik te denken aan een systeem dat de rijder zou kunnen activeren om tijden de race de rijhoogte aan te passen, dus niet alleen tijdens de start…
Gigi Dall’Igna. “Ik word eigenlijk behoorlijk chagrijnig als ze nieuwe technologieën gaan verbieden”
Vier maanden later reden de Ducati coureurs rond met een dynamisch rijhoogtesysteem, ook wel bekend als de shapeshifter, die de achterkant van de machine laag houdt bij het accelereren uit bochten…de winst in acceleratie en vooral topsnelheid was significant. En weer volgden de andere fabrikanten. Dit jaar introduceerde Dall’Igna zelfs een shapeshifter aan de voorzijde, maar dit keer vonden z’n concurrenten het wel mooi geweest, ze dienden protest in. De regels moesten worden aangepast en zo geschiedde, eigenaar Dorna schrapt de shapeshifters vanaf 2023, tot ongenoegen van Dall’Igna. “Ik word eigenlijk behoorlijk chagrijnig als ze nieuwe technologieën gaan verbieden, het is niet eerlijk. Wat juist belangrijk is in de MotoGP is dat we nieuwe technologieën en methodes ontwikkelen. Als je bepaalde zaken doorontwikkeld, zoals aerodynamica is dat niet alleen belangrijk voor je racemachine, maar ook voor de productiemotoren, bijvoorbeeld om de koeling te bevorderden, zowel voor het blok als de rijder. Met de rijhoogte systemen is dat net zo. Je kan het toepassen op je productiemotoren, bijvoorbeeld voor kleinere rijders wanneer ze in de stad rijden.”
Meer lezen? Het hele interview lees je in de augustus editie van KicXstart!
Verder nog:
Norton V4SV
Na een roerige tijd is Norton in handen van een nieuwe Indiaase eigenaar, zal het de Britten nu eindelijk lukken weer voet aan de grond te krijgen? Wij rijden het vlaggenschip, de V4SV.
KTM 890 Adventure vs Husqvarna Norden 901
Zelfde laken een pak?/Twee zielen één gedachte?/Zelfde wijn in een andere verpakking? Er is maar een manier om daar achter te komen.
Royal Enfield Scram 411
Laat je scheerspullen maar thuis en trek als de wiedeweerga je zwarte boots en rood geruite houthakkershirt maar aan, want de Scram Four Eleven is now available in store!
Enduro in Noord-Spanje
Met je maten naar het ruige binnenland van Spanje voor een onvervalst potje enduro, leuker kan je het niet maken. Wel makkelijker.
Fabrieksbezoek MV Agusta
Stefaan ging op zoek naar de man die zijn Superveloce bouwde…en sprak en passend de voltallige MV-directie.
Nineties Superbikes
Het gouden tijdperk van de sportmotor, waarvan we allemaal weten dat deze nooit meer in deze vorm terug zal keren. Gelukkig kunnen we altijd nog terugblikken.
Interview Gigi Dall’Igna
De meest vooruitstrevende onder de MotoGP ingenieurs ging met ons aan tafel, een open gesprek over zijn eerste schreden, de successen en z’n frustraties.
Moto Guzzi 850 Le Mans
Joost reed een eerste serie van de torpedo uit Mandello en liet een jongensdroom uitkomen.
Dit en nog véél, véél meer in de komende KicXstart: https://kicxstart.nl/losse-magazines/