De eerste 2022 testkilometers van Alvaro Bautista op de Ducati Panigale V4 R

3046
alvaro-bautista
Alvaro Bautista | foto© Ducati Corse

Na twee jaar afwezigheid keert Alvaro Bautista komend seizoen terug bij Ducati. De voormalig MotoGP coureur liet er geen gras over groeien en kwam drie dagen na zijn laatste optreden op de Team HRC machine tijdens de Pirelli Indonesian Round op Circuito de Jerez – Angel Nieto al voor het eerst in actie op de Aruba.it Racing – Ducati Panigale V4 R.

Alvaro Bautista werkte woensdag en donderdag in Jerez een tweedaagse test af waarbij hij werd vergezeld door o.a. Nicolo Bulega op de nieuwe WorldSSP Ducati Panigale V2 machine.

De tweedaagse test was bedoeld om Bautista opnieuw vertrouwd te laten voelen op de Ducati Panigale V4 R, dit na hij de afgelopen twee jaar onderweg was in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap met de Honda CBR1000RR-R.

De Spanjaard legde in totaal meer dan 100 ronden af in Jerez en noteerde donderdag tijdens de tweede dag een snelste rondetijd van 1’39.119, een rondetijd die ongeveer een halve seconde langzamer dan de pole tijd van Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha met Brixx WorldSBK) eerder dit seizoen tijdens de Spaanse ronde, waarbij wel gezegd moet worden dat deze snelste tijd destijds verreden werd onder totaal andere omstandigheden.

Vanwege zijn nog doorlopende contract tot aan het einde van dit jaar mocht Bautista na afloop geen reactie geven op zijn eerste optreden op de Ducati Panigale V4 R ter voorbereiding op komend seizoen.

Het Aruba.it Racing Team maakte tevens van de gelegenheid gebruik om de vanuit de Moto2 klasse overgekomen Nicolo Bulega voor het eerst kennis te laten maken met de Ducati Panigale V2 machine, de machine waarmee hij in 2022 zijn debuut zal maken in het FIM Supersport World Championship. Het was in eerste instantie even schrikken voor Bulega op de voor hem compleet nieuwe machine en de eveneens voor hem nieuwe Pirelli banden. Na een aarzelend begin legde de Italiaan vervolgens zonder problemen 61 ronden af op het Zuid-Spaanse circuit waar hij uiteindelijk een snelste rondetijd van 1’42.952 op de klok wist te zetten.

Nicolo Bulega: “Ik voel me echt goed op de motor en ook met het team, vooral met het team omdat ze echt goed werken. Het was de eerste test voor ons, maar het was echt een goede gewaarwording. Iedereen werkte echt goed. Voor mij was dit het belangrijkste voor nu. Ook mijn gevoel met de moto was goed. In eerste instantie was het een beetje een schok voor me omdat ik alles heb veranderd: het chassis, de motor, alles is veranderd. Het was moeilijk, maar uiteindelijk ging het allemaal al veel beter, en het gevoel was goed. Ik denk dat we tevreden kunnen zijn over deze test.”

Bulega kreeg op de baan gezelschap van MV Agusta Corse Clienti. Het Italiaanse WorldSSP team begon zijn voorbereidingen voor het seizoen 2022 met het door Niki Tuuli laten testen van de MV Agusta F3 800, op het chassis van de MV Agusta F3 675 die het afgelopen seizoenen in de WorldSSP werd gebruikt. Tuuli kreeg gezelschap van twee coureurs die voor het eerst met een WorldSSP machine onderweg waren, te weten Lorenzo Baldassarri en Bahattin Sofuoglu. Sofuoglu komt over van de WorldSSP 300 klasse terwijl Baldassarri tot op heden acht seizoenen in de Moto2 klasse actief was.
Om een vergelijking te trekken met de snelste rondetijd van Bulega, binnen het MV Agusta team werd een snelste rondetijd van 1’43.292 gemeld.

 



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter