De Moto2 transfermolen: Wie rijdt waar in 2024, wie komt, wie blijft en wie gaat

15816
bo-bendsneyder
Bo Bendsneyder (l) en Zonta van den Goorbergh (r) | foto© Randy van Maasdijk

De 2024 MotoGP startgrid lijkt op een paar plaatsen na wel klaar, maar anders is dat voor de Moto2 startlijst voor komend seizoen. Er zullen de komende tijd de nodige transfers plaatsvinden en een aantal opmerkelijke verschuivingen wereldkundig gemaakt worden. Onderstaand een overzicht van de teams, coureurs en de op stapel staande wijzigingen per 12 augustus 2023.

Nadat er eerder dit seizoen sprake was van een inkrimping van de Moto2 startgrid van 30 naar 26 coureurs en dat we in 2024 geen 15 – maar slechts 13 Moto2 teams in de paddock aan zouden gaan treffen, lijkt dit plan inmiddels weer van de baan.







Alle 15 bestaande Moto2 teams krijgen van IRTA en Dorna namelijk de mogelijkheid om er ook komend seizoen gewoon weer bij te zijn. Of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren is natuurlijk afhankelijk van de financiën en het later dit jaar op tijd kunnen voldoen van de benodigde borgstellingen aan Dorna.

Anders is dat voor een aantal huidige Moto2 coureurs. Lang niet iedereen is op dit moment nog zeker van een zitje voor 2024. Op dit moment is de transfermolen in volle gang, zijn er inmiddels nodige contracten getekend, worden er de komende weken de nodige contracten getekend voor 2024 en zullen er definitief een aantal coureurs op zoek moeten naar een zitje buiten de MotoGP paddock.

We maakten onlangs in Silverstone een aantal keren een rondje door de paddock, hielden daarbij onze ogen en oren goed open. Onderstaand de huidige stand van zaken in de Moto2 klasse.

Red Bull KTM Ajo Moto2
Het team zal na dit seizoen afscheid nemen van zowel Pedro Acosta en Albert Arenas. Acosta zal de overstap gaan maken naar de koningsklasse terwijl Arenas vanwege tegenvallende prestaties geen nieuw contract krijgt aangeboden. Deniz Oncu en Jake Dixon lijken momenteel de meest voor de hand liggende opvolgers, al wil de Brit ook nog steeds een overstap naar de koningsklasse niet uit zijn hoofd zetten. Laten we dit laatste maar beschouwen in de orde van; de wens is de vader van de gedachte. De kans op een dergelijke deal lijkt namelijk wel heel erg klein.

Liqui Moly Husqvarna Intact GP
Zowel Lukas Tulovic als ook Darryn Binder beschikken beiden nog over een doorlopend contract voor 2024. Ondanks dit lijkt Tulovic na dit seizoen te moeten vertrekken. Huidig Liqui Moly Husqvarna Intact GP Moto3 coureur Ayumu Sasaki en de Australiër Senna Agius lijken de belangrijkste kandidaten om komend seizoen de plaats van Tulovic in te nemen. Ook bestaat er nog een kans dat Binder plaats zal moeten maken voor een mogelijke topcoureur, dit op aandringen van Husqvarna die graag topprestaties wil zien in hun tweede seizoen als motormerk in de klasse.

Fieten Olie Racing GP
Het moge duidelijk zijn dat het enige Nederlandse Grand Prix Team in 2024 graag met dezelfde twee coureurs wil blijven werken. De deal met Barry Baltus hierover is rond, met Zonta van den Goorbergh wordt gewerkt aan de laatste details voor een nieuw contract voor komend seizoen.

Correos Prepago Yamaha VR46 Team
Manuel Gonzalez blijft zo goed als zeker in 2024. Wie de tweede coureur wordt is op dit moment is nog niet bekend, maar het zal voor niemand een verrassing zijn dat deze tweede coureur van Aziatische afkomst dient te zijn.

Elf Marc VDS Racing Team
Na het vertrek van Sam Lowes, de Brit maakt in 2024 zijn opwachting als coureur in het FIM Superbike World Championship, heeft het Belgische team de Tsjech Filip Salac als zijn vervanger aangetrokken. Het team wacht momenteel op antwoord van Tony Arbolino, de Italiaan is echter ook nog in de race voor een MotoGP zitje voor komend seizoen. Mocht deze deal zijn beslag krijgen dan is Ai Ogura de belangrijkste kandidaat om in 2024 de teamgenoot te worden van Salac.

GASGAS Aspar Team
Zowel Izan Guevara als ook het team wil de samenwerking voor komend seizoen graag voortzetten, dus deze deal lijkt dan ook geen probleem op te leveren. De tweede plaats zal zo goed als zeker ingenomen worden door Albert Arenas. De Spanjaard keert hiermee na een jaar terug bij zijn oude team en zal zo goed als zeker van plaats wisselen met Dixon.

CAG SpeedUp
Zowel Alonso Lopez en Fermin Aldequer lijken in 2024 het team trouw te blijven. De deal met Lopez is inmiddels rond, de deal met Aldequer is volgens teambaas Luca Boscoscuro in een afrondende fase.

IDEMITSU Honda Team Asia
Het team geeft er de voorkeur aan om komend seizoen met zowel Somkiat Chantra als ook Ai Ogura door te gaan. Chantra lijkt wel een done deal, Ogura daarentegen heeft aangegeven de voorkeur te geven aan een nieuwe werkomgeving. Of dit zal lukken (Marc VDS) is nog maar de vraag. Mocht een overstap naar een ander team niet lukken dan zien we het team zo goed als zeker in dezelfde samenstelling als dit jaar aan de start verschijnen.

Pertamina Mandalika SAG Team
Ondanks dat het Spaanse team het de afgelopen maanden niet makkelijk had, er vele geruchten de ronde deden lijkt het erop dat de zon voor het team de laatste weken toch weer is beginnen te schijnen. Bo Bendsneyder heeft inmiddels een aanbieding (optie) op zak voor 2024 en ook Joame Masia zijn management is in gesprek met het team voor een zitje, dit nadat Masia onlangs een aanbieding van Italtrans Racing aan zijn neus voorbij zag gaan. Nu is het algemeen bekend dat Masia niet de beschikking heeft over een goed betalende persoonlijke sponsor, een rijke suikeroom of een eigen dikke en goed gevulde portemonnee. Hoe, wat, waar……het is nog onduidelijk welke richting het team op zal gaan en met welke twee rijders men in zee zal gaan. Laten we in ieder geval duimen dat we Bendsneyder in 2024 voor het zevende seizoen op rij actief zien in de klasse. Het meest voor de hand liggend is een langer verblijf bij zijn huidige team, al weten we inmiddels dat zijn persoonlijk manager – zoals een goed manager betaamd – ook bij een aantal andere partijen aan heeft geklopt.

Italtrans Racing Team
Het is bekend dat er na dit seizoen geen plaats meer is voor Joe Roberts, zijn plaats wordt in 2024 ingenomen door huidig Moto3 coureur Diogo Morreira. Dennis Foggia zal zo goed als zeker een tweede seizoen krijgen en in 2024 zijn huidige team trouw blijven.

American Racing
Wat de plannen zijn van het Amerikaanse Moto2 team is nog erg onduidelijk. Sterker nog, het rommelt momenteel behoorlijk binnen het team. Het team heeft onlangs Sean Dylan Kelly te kennen gegeven dat hij tot aan het Grand Prix weekend in Misano niet op hoeft komen te dagen en dat zijn plaats tijdelijk in wordt genomen door Marcos Ramirez (Forward Team) die op zijn beurt weer wordt vervangen door Alberto Surra. Geeft het team aan dat dit is om Kelly volledig te laten herstellen van zijn blessures, Kelly zelf daarentegen geeft aan volledig fit te zijn en niets te snappen van het besluit van zijn team. Hoe deze verhoudingen zich gaan ontwikkelen met het oog op 2024 is onduidelijk, maar dat alles tussen team en rijder vlotjes verloopt lijkt niet heel waarschijnlijk. Wat de positie is van Rory Skinner wat betreft een langer verblijf bij het team is niet bekend.

Fantic Racing
Celestino Vietti lijkt ook in 2024 voor het team actief te blijven, anders is dit voor Borja Gomez wiens contract niet verlengd zal worden. Aron Canet wordt zijn opvolger, deze deal is inmiddels al rond en zal de komende dagen officieel bevestigd worden.

Pons Wegow Los40
Sito Pons zal na het vertrek van Canet sowieso op zoek moeten naar één nieuwe rijder voor komend seizoen. Maar het kan ook zo maar eens zijn dat ook Sergio Garcia zijn heil ergens anders gaat zoeken. In Silverstone zagen we de Spanjaard en zijn manager in gesprek met verschillende andere teams. Het moge duidelijk zijn dat dit niet hele goede tekenen zijn voor het team van de voormalig MotoGP coureur. Er doen momenteel dan ook verschillende verhalen de ronde wat betreft de toekomst van het team. Zo was er in Silverstone een gerucht over een terugkeer van Raul Fernandez van de MotoGP naar de Moto2 klasse en Pons zou hier een rol in spelen. Ook doen er geruchten de ronde dat Pons achter de schermen druk is met plannen om als team terug te keren in de koningsklasse. Net als bij de kwestie Raul Fernandez zou ook hier het huidige Crypto Data RNF MotoGP Team een rol in spelen. Hoe wat waar, het blijft vooralsnog gissen maar dat er iets aan de hand is moge wel duidelijk zijn.

QJMOTOR Gresini Moto2
Jeremy Alcoba lijkt een zekerheid voor 2024. Maar na het vertrek van Salac (Elf Marc VDS Racing) moet het team echter wel op zoek naar één nieuwe rijder. Verschillende namen passeerden de afgelopen weken de revue maar op dit moment is er bij ons nog geen serieuze opvolger van de Tsjech bekend.

Forward Team
Binnen dit team gebeurt er tijdens het seizoen al veel. Rijders komen, rijders gaan, rijders komen terug. Kortom hoe de rijders samenstelling er komend seizoen uit gaat zien is moeilijk te zeggen. Wij wagen ons dan ook maar niet aan een voorspelling.

Bovenstaande feiten, geruchten en veronderstellingen zijn een momentopname en aan de hand van de bij Racesport.nl redactie bekende informatie. Er zullen de komende dagen een aantal zaken bevestigd worden, maar dat er daarnaast ook voldoende en bekende kinken in de kabel kunnen komen bij bepaalde zaken moge duidelijk zijn.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’