De Nederlandse wegrace topper van toen: Patrick Lakerveld

6007
patrick-lakerveld
Patrick Lakerveld | foto© Kees Siroo

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Patrick Lakerveld.

Wie is Patrick Lakerveld?







  • Naam: Patrick Lakerveld 
  • Bijnaam: Laky 
  • Geboren op: 6 maart 1979 
  • Woonplaats: Wijk en Aalburg 
  • Partner: Kim
  • Start wegrace carrière: 1998
  • Actief geweest in: 125, 250, SS600
  • Aantal titels: 3, te weten 125cc NK (2001), 250cc NK (2004), 250cc BK (2005)
  • Einde wegrace carrière: 2007
    Huidige beroep: Werkzaam in de Infratechniek als zzp’er
     
  • Facebook: – 
  • Twitter: – 
  • Instagram:- 

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Na heel wat jaren actief te zijn geweest in de motorcross [veel blessures] kreeg ik de mogelijkheid om op een echte racer te gaan rijden, een 125cc tweetakt. De eerste paar sessies waren even wennen maar al snel wist ik mijn draai vinden op de wegmotor. Zoals je bij motorcross een kick krijgt van het springen was dat bij de wegrace om zo plat mogelijk door de bochten te gaan. Resultaat: crossmotor eruit, racemotor erin. 

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan? 

In de jaren in de 125cc zag ik Harold de Haan en Wilhelm van Leeuwen als mijn grootste concurrenten voor de titel. In de 250cc klasse waren er mooie gevechten met Jarno Janssen en Arie Vos, het jaar daarop met Henk v/d Lagemaat en Hans Smees.  In de Supersport 600 heb ik regelmatig mooie gevechten gehad met Ghisbert van Ginhoven en Sven Ahnendorp, als je bijna 10 jaar geracet hebt zal ik er vast wel een paar vergeten zijn.. 

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom? 

Zonder twijfel de Aprilia 250 RS, een echte racemotor pur sang. 

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom? 

Spa-Francorchamps, in 2001 na het behalen van het kampioenschap 125cc werd er nog een wedstrijd verreden op Spa [niet meetellend voor het ONK]. Mijn eerste keer op een 250cc, mijn eerste keer op Spa. Resultaat: QP1 elfde, QP2 pole position!!  In de wedstrijd kwam ik erachter dat een 250cc iets meer ‘bijt’ in de bochten dan een 125cc hetgeen resulteerde in een dikke highsider! Veel pijn en een deuk in mijn ego, haha. 

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij? 

Dat speelde zich ook af op het circuit Spa-Francorchamps. Regen op de wedstrijddag. Met de opwarmronde wilde ik al een proefstart maken en door de net aangebrachte witte lijnen trok ik de motor onderuit, daar lag ik dan. Gelukkig was de motor niet ernstig beschadigd en kon ik gewoon van start gaan tijdens de race, een race die ik overigens ook nog eens wist te winnen. 

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden? 

Mooie herinneringen en mijn vrouw Kim die ik daar heb ontmoet.  

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière? 

De weekenden waren zo ingevuld met werk en voor de hobby wat mountainbiken.  

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Nee dat niet. 

 Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom? 

Zoals zovelen denk ik, Valentino Rossi. Om zo lang aan de top mee te rijden op zo’n hoog niveau, zonder ernstig geblesseerd te raken vind ik echt bijzonder. De sport zal één van de meest bijzondere personen gaan missen volgend seizoen. Vind ook dat hij onze sport groot heeft gemaakt, vraag waar dan ook ter wereld aan een willekeurig iemand een motorcoureur te noemen en ze zeggen Valentino Rossi. 

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom? 

Kijk, Bo Bendsneyder en Michael van der Mark rijden op het hoogste niveau van hun klasse dus die beschouw ik als grootste talenten momenteel. De aanstormende talenten moet je toch zeker zoeken in de Moto3 klasse met Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer. Die jongens hebben geluk met vaders die een boel ervaring hebben en zo hun zonen de fijne kneepjes van het vak kunnen leren, net zoals Michael van der Mark zeg maar.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal? 

Door de komst van de Moto3 en Moto2 klasse met hun gelijkwaardige motorblokken vind ik de competitie zeker eerlijker geworden.  In mijn tijd waren snelheidsverschillen van 30 tot 35 km per uur op de rechte stukken geen uitzondering. Hierdoor was het een oneerlijke strijd op WK-niveau. Bij het ONK waren de onderlinge verschillen veel kleiner wat resulteerde in spannende wedstrijden.  Als Nederlander zal je een heel groot budget nodig hebben om de top te bereiken doordat je veel in het buitenland zal moeten rijden om op niveau te kunnen trainen en wedstrijden te rijden. Om die budgetten bij elkaar te sprokkelen is al een wedstrijd op zich. 

Woensdag 08-09-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: nnb

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot maximaal 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.




Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter