De reden waarom Bendsneyder, Van den Goorbergh en Veijer niet vaker testen

9232
zonta-van-den-goorbergh
Zonta van den Goorbergh | foto© Rafa Marrodan

In 2023 staan er maar liefst 21 Grand Prix weekenden op het programma. Deze uitbreiding zorgt ervoor dat er zowel de MotoGP – als ook de Moto2- en Moto3 coureurs minder mogen testen gedurende het winterseizoen. Hoe zit dat precies voor de twee lichtere categorieën van het MotoGP wereldkampioenschap?

De Grand Prix-commissie heeft dit jaar het testreglement voor alle Grand Prix categorieën aangepast. Deze aanpassing houdt in dat er minder getest mag worden, dit omdat er in het 2023 voor het eerst maar liefst 21 Grand Prix weekenden op het programma staan. De nieuwe regels zijn onlangs na de laatste Grand Prix van het seizoen al ingegaan.







Gezien de vele vragen die we op de Racesport.nl redactie krijgen over het feit waarom b.v. Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer (komend seizoen debutant in de Moto3 klasse) niet meer testen onderstaand een korte uitleg over de zojuist genoemde nieuwe regels.

Voor zowel de Moto2- als ook de Moto3 klasse zijn de nieuwe regels als volgt. In plaats van zeven testdagen die er voorheen waren moet men het vanaf heden doen met slechts vier (privé) testdagen tussen de seizoensfinale en de start van het nieuwe seizoen. Voor de debutanten (zowel Moto2 als ook Moto3) is een uitzondering gemaakt: na het laatste evenement van een seizoen kunnen nieuwkomers tot 30 november voor onbepaalde tijd testen.

Er wordt ook een uitzondering gemaakt voor de nieuw geïntroduceerde “concessieteams” in de Moto2 klasse: een chassisfabrikant die de afgelopen twee jaar geen zes “concessiepunten” heeft behaald, heeft nog gewoon zeven privé testdagen zoals voorheen. Op dit moment is dit alleen van toepassing op MV Agusta (Moto2), zij wisten als enige chassisfabrikant in de middenklasse nog geen podium te scoren en derhalve geen punten te behalen voor dit klassement.

Net als de voorgaande jaren zal er voor de start van het seizoen een driedaagse IRTA-test zijn voor Moto2 en Moto3 klasse. Voorafgaand aan het seizoen zal deze test plaatsvinden in Portimão en wel van 17 t/m 19 maart, een week voor aanvang van het seizoen op hetzelfde Autodromo Internacional do Algarve. Deze drie testdagen vallen buiten het nieuwe testreglement.

Met andere woorden, Bendsneyder en Van den Goorbergh mogen in november en vanaf februari (in december en januari geldt er een algemeen testverbod) maar slechts vier dagen testen op hun wedstrijdmateriaal. Veijer had tot aan 30 november jongstleden een aantal dagen extra kunnen testen, het team kon hier geen gebruik van maken aangezien de nieuwe machines pas in januari beschikbaar komen. Zowel Bendsneyder, Van den Goorbergh en ook Veijer met hun teams hebben hun dagen opgespaard en zullen eind februari/ begin maart hun ‘echte’ voorbereidingen op het seizoen beginnen. Laatstgenoemde zal echter direct na de jaarwisseling wel weer verhuizen naar Spanje om daar samen met een aantal bekende ‘collega’ coureurs uit het MotoGP wereldkampioenschap weer dagelijks op de motor te kunnen trainen, zij het op een crossmotor, een trial machine, een dirttrack motor of een standaard wegrace gerelateerde machine.

Naast deze drie IRTA-testdagen voorafgaand aan het seizoen zijn er ook tijdens het seizoen nog twee testdagen, deze staan op het programma op maandag na afloop van de Grand Prix in Jerez (02 mei) en de Grand Prix in Silverstone (07 augustus).

De eerste Grand Prix van het seizoen zal in 2023 worden verreden op het Portugese Autodromo Internacional do Algarve in het weekend van 24 t/m 26 maart.