Deadline Pramac Racing voor tekenen nieuw tweejarig Ducati contract

4071
gino-borsoi
Prima Pramac Racing teammanager Gino Borsoi | foto© Pramac Racing

Pramac Racing en Ducati zijn al enige tijd voornemens om hun samenwerking ook na dit seizoen voort te zetten wat betreft het leveren van het MotoGP materiaal. Een handtekening onder een nieuw tweejarig contract is er echter nog niet, een deadline daarentegen inmiddels wel. Ducati heeft namelijk druk op de ketel gezet en Pramac Racing tot 02 juni aanstaande de tijd gegeven om het nieuwe aanbod te accepteren.

De MotoGP transfermolen draait momenteel op volle toeren. Nadat Fabio Quartararo de afgelopen week zijn na dit seizoen aflopende contract bij Yamaha met nog eens twee jaar verlengde voegt de Fransman zich bij het vijftal dat reeds een MotoGP zitje voor 2025 heeft weten te bemachtigen, te weten Brad Binder, Luca Marini, Johann Zarco, Francesco Bagnaia en Fermin Aldeguer.







De komende tijd zullen er dus nog zestien plaatsen ingevuld moeten worden om de 2025 MotoGP startgrid compleet te maken. Maar niet alleen de coureurs, ook binnen de teams is er nog het nodige gaande. Zo is het een publiek geheim dat Yamaha achter de schermen keihard werkt aan het binnenhalen van een tweede team, een team dat vanaf 2025 het Yamaha MotoGP satellietteam moet gaan vormen. Dat de komst van een tweede Yamaha team zo goed als zeker in gaat houden dat Ducati in 2025 niet meer met acht maar met ‘slechts’ zes machines vertegenwoordigd zal zijn op de grid lijkt ook wel een uitgemaakte zaak.

De vraag is op dit moment echter niet meer of Yamaha een tweede MotoGP team gaat voorzien van materiaal, de enige vraag die nog onbeantwoord is met welk huidig MotoGP team Yamaha in zee zal gaan. Van de huidige MotoGP satellietteams is Tech3 Racing geen optie en zijn LCR en Gresini Racing inmiddels al afgevallen, LCR blijft Honda trouw en Gresini Racing heeft nog een tot aan het einde van 2025 doorlopend contract met Ducati welke door beide partijen gerespecteerd zal worden.

Pramac Racing en VR46 Racing zijn dan ook de twee overgebleven opties voor Yamaha. Opvallend is echter dat vertegenwoordigers van beide teams de afgelopen weken hetzelfde roepen. Zo laat VR46 Racing directeur Alessio “Uccio” Salucci nog steeds aan eenieder die het maar horen wil weten dat zijn voorkeur uitgaat naar een verlenging van de samenwerking met Ducati en dat men al dicht bij een nieuwe deal is. Pramac Racing teammanager Gino Borsoi laat de nagenoeg dezelfde geluiden horen, de Spanjaard liet zich zelfs ontvallen dat er een optie is op een nieuwe tweejarige deal met Ducati, een deal waarin het team de beschikking krijgt over twee machines die vergelijkbaar zijn met die van het fabrieksteam.

Er zijn echter meerdere redenen waarom er nog geen besluit is genomen, maar de belangrijkste lijkt op dit moment het gevecht voor het nieuwste Ducati fabrieksmateriaal. Volgens Borsoi heeft Pramac Racing zwart op wit dat men – indien men het contract verlengt – net als de afgelopen jaren de beschikking krijgt over twee fabrieksmachines. Maar het zal niemand verbazen dat VR46 Racing ook geïnteresseerd is in minimaal één fabrieksfiets, in dit geval voor hun oogappel Marco Bezzecchi. Daarnaast kijkt Ducati vanzelfsprekend met een schuin oog naar Marc Márquez want mocht de Spanjaard besluiten om ook na dit seizoen Ducati trouw te willen blijven dan zal Ducati er alles aan willen doen om de achtvoudig wereldkampioen te kunnen voorzien van het beste en nieuwste fabrieksmateriaal. Om het allemaal nog iets complexer te maken, Ducati heeft inmiddels een contract getekend met Fermin Aldeguer voor 2025. Hoewel Ducati er nog geen uitspraken over heeft gedaan is de verwachting dat men de huidige Moto2 coureur komend seizoen onder wil gaan brengen bij Pramac Racing. Juist, en hier kan nog weleens de schoen wringen, want ondanks dat Borsoi roept dat er in de nieuwe tweejarige deal die op tafel ligt wordt gesproken over twee fabrieksmachines lijkt het wel erg onwaarschijnlijk dat Aldeguer in 2025 tijdens zijn debuutseizoen in de koningsklasse meteen al de beschikking krijgt over het nieuwste Ducati fabrieksmateriaal.

Een beetje een vreemde situatie dus, Ducati kan immers niets doen wat betreft de plannen met Aldeguer zolang er geen nieuwe deal is met Pramac Racing. Pramac Racing houdt daarentegen haar kaarten tegen de borst wetende dat Ducati een probleem heeft indien zij geen handtekening zetten onder een nieuwe deal. Mocht Pramac Racing namelijk besluiten om helemaal geen handtekening te zetten onder een nieuwe tweejarige deal dan zal Ducati zich nog wel eens achter de oren krabben. In dat geval betekent het niet alleen dat men in 2025 geen acht maar zes MotoGP fietsen op de grid zal hebben, het zal ook verstrekkende gevolgen hebben wat betreft de personele bezetting van deze zes machines. De bezetting van het Ducati Lenovo Team voor 2025 zal wel loslopen, maar mocht Pramac Racing afvallen en kiezen voor Yamaha dan is er wel een probleem. Zo zal Gresini Racing MotoGP er alles aan doen om verder te gaan met de gebroeders Márquez en zal men ook bij VR46 Racing niet direct zitten te wachten op de komst van Aldeguer. Zover is het allemaal nog niet natuurlijk, maar dat er momenteel binnen de Ducati familie wel sprake is van een patstelling moge duidelijk zijn.

Riepen we voor aanvang van het huidige seizoen nog dat het Ducati management dit seizoen een hele kluif zou krijgen aan het in de kruiwagen houden van hun acht MotoGP kikkers, inmiddels is het wel duidelijk dat dit zeker niet de enige uitdaging is.

Hoe, wat en waar……..de belangrijkste vraag zal de komende dagen of misschien nog wel de komende weken zijn; Wordt het VR46 Racing of toch misschien wel Pramac Racing dat vanaf 2025 het Yamaha MotoGP satellietteam gaat runnen?

Eén ding is inmiddels wel zeker, Ducati zet de druk er vol op door Pramac Racing een deadline te stellen wat betreft het nemen van een beslissing. Pramac Racing teameigenaar Paolo Campinoti krijgt tot 02 juni – ten tijde van de Italiaanse Grand Prix in Mugello – de tijd om het nieuwe aanbod te accepteren en de handtekening te zetten onder een nieuwe tweejarige Ducati deal.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.