Di Giannantonio behaalt sensationele eerste MotoGP overwinning in Qatar, Martin verliest terrein op Bagnaia

5333
Fabio di Giannantonio en Gresini Racing vieren de overwinning in Qatar | © Randy van Maasdijk

Fabio di Giannantonio heeft zondagavond zijn eerste overwinning in de MotoGP klasse behaald. De Italiaan ging in de slotfase voorbij aan WK leider Pecco Bagnaia die voor het grootste gedeelte van de race aan de leiding reed. Bagnaia werd tweede met Luca Marini op de derde plaats, Jorge Martin kende een zeer teleurstellende race en kwam niet verder dan de tiende positie. 

Evenement: Qatar Airways Grand Prix of Qatar
Circuit: Lusail International Circuit
Categorie: MotoGP
Tijd: 20:00 – 20:40 uur lokale tijd, 18:00 – 18:40 uur Nederlandse tijd
Sessie: Race – 22 ronden
Omstandigheden: Helder, 24°C







Zondagavond om 20:00 uur lokale tijd, 18:00 uur Nederlandse tijd ging de 22 ronden lange MotoGP race van start op het Lusail International Circuit. Nadat Jorge Martin zijn achterstand in het kampioenschap van 14 terugbracht naar 7 punten door de Sprint race te winnen op zaterdag was de spanning nog eens verder gestegen. Pecco Bagnaia startte vanaf de vierde positie met titelconcurrent Martin naast hem op de vijfde plaats.

Brandstofverbruik speelt een belangrijke rol op het Lusail International Circuit waardoor we de coureurs zeer langzaam zagen rijden in hun verkenningsronde. Wat betreft de banden stonden alle coureurs op de hard-compound achterband en had de meerderheid ook voor de hard-compound voorband gekozen. Uitzonderingen waren Luca Marini, Iker Lecuona, Fabio Quartararo en Franco Morbidelli die de soft-compound voorband hadden laten monteren.

Het was Pecco Bagnaia die geweldig van zijn plaats kwam en als leider de eerste bocht inging voor polesitter Luca Marini en Fabio di Giannantonio. Alex Márquez viel terug naar de vierde positie voor Marc Márquez en Brad Binder, daarachter waren het Johann Zarco, de zeer slecht gestarte Jorge Martin, Maverick Viñales en Marco Bezzecchi in de top tien.

Het probleem van de start van Martin was dat hij heel veel wielspin had en bijna van zijn Ducati werd geworpen. Hij kon gelukkig blijven zitten maar het betekende wel dat het een inhaalrace zou worden voor de Spanjaard terwijl zijn rivaal aan de leiding reed.

Bagnaia liet er geen gras over groeien en begon meteen flink te pushen. De Italiaan had na twee ronden een halve seconde voorsprong in handen ten opzichte van Marini. Achter de Italiaan waren het Gresini Racing coureurs Alex Márquez en Di Giannantonio met daarachter Binder die was opgeklommen naar de vijfde plaats ten koste van van Marc Márquez.

In de derde ronde maakte Zarco een fout in bocht 4 en kwam hij naast de baan terecht. Dit koste de Fransman twee posities maar het zorgde ervoor dat Martin op kon schuiven naar de zevende plaats.

De voorsprong van Bagnaia werd niet groter en er leek langzaam maar zeker een kopgroep van vijf coureurs te ontstaan. Bij het ingaan van de vijfde ronde ging Martin zonder moeite voorbij aan Marc Márquez voorbij op het rechte stuk waardoor hij opklom naar de zesde positie. De Prima Pramac Racing coureur had anderhalve seconde achterstand op het groepje voor hem maar er was nog een lange weg te gaan.

Bagnaia bleef ongeveer een halve seconde marge houden richting Di Giannantonio terwijl de Italiaan zich had losgeweekt van Binder, Alex Márquez en Marini. Martin leek moeite te hebben met het tempo en kon zijn achterstand naar het groepje voor zich maar heel langzaam verkleinen.

In de zevende ronde besloot Aleix Espargaró de pits op te zoeken, de Spanjaard had teveel last van het breukje in zijn kuitbeen dat hij zaterdagavond opliep als gevolg van de crash in de Sprint race.

De problemen voor Martin werden groter want Viñales was aan het eind van de negende ronde voorbijgegaan aan Marc Márquez. De Aprilia coureur had duidelijk een beter tempo en het leek een kwestie van tijd voordat hij zich ook aan zijn landgenoot zou gaan wagen.

Het duurde anderhalve ronde maar in bocht 4 van ronde 11 zette Viñales zijn machine ernaast. De Spanjaard nam de zesde plaats over van Martin waarna tot overmaat van ramp ook Marc Márquez weer langszij kwam zetten. Prima Pramac Racing coureur Zarco deed er daarachter alles aan om zijn teamgenoot te beschermen maar Quartararo had daar ook geen boodschap aan en nam de negende plaats over van zijn landgenoot.

Marc Márquez leek een probleem te hebben want de Repsol Honda Team coureur ging twee keer wijd waardoor hij terugviel naar de elfde positie. Hierdoor schoof Martin kortstondig op naar de zevende plaats totdat Quartararo hem op agressieve wijze passeerde in bocht 10.

Terwijl Martin zijn uiterste best moest doen om überhaupt in de top tien te blijven reed Bagnaia nog steeds fier aan de leiding. Zijn marge richting Di Giannantonio bedroeg minder dan een halve seconde waardoor hij zich geen foutje kon veroorloven, een seconde daarachter reed Binder op de derde plaats.

In de dertiende ronde ging Martin wijd in bocht 1 en kon ook Jack Miller hem daardoor passeren. De Prima Pramac Racing coureur reed nu op de negende plaats met Zarco achter zich, zijn racetempo was meer dan een seconde langzamer dan dat van Bagnaia.

Bagnaia en Di Giannantonio hadden duidelijk het superieure tempo want zij zagen hun voorsprong richting Binder gauw groeien naar zo’n drie seconden. De Zuid-Afrikaan werd flink onder druk gezet door Alex Márquez en Marini terwijl Viñales naar het drietal toereed. Martin reed op een negende plaats en had Zarco, Bastianini en Marc Márquez kort achter zich rijden, het was duidelijk dat de titelkandidaat grote problemen had met zijn banden.

Het was duidelijk dat Di Giannantonio zich niets aantrok van de titelstrijd en er alles aan zou doen om zijn eerste MotoGP overwinning te behalen, de Italiaan heeft immers nog geen zitje voor 2024. Hij beet zich vast in het achterwiel van de regerend wereldkampioen en liet niet los. Daarachter werd de situatie nog dramatischer voor Martin doordat Bastianini hem naar de tiende plaats verwees.

Met vijf ronden te gaan kreeg Di Giannantonio de bekende ‘Mapping 8’ boodschap op zijn dashboard te lezen. In 2017 ontving Jorge Lorenzo deze toen hij voor toenmalig titelkandidaat Andrea Dovizioso reed, met andere woorden was de boodschap aan Di Giannantonio hier dat hij Bagnaia met rust moest laten.

Daar trok Di Giannantonio zich echter helemaal niets van aan want met nog vier ronden te gaan zette hij de aanval in. In bocht 11 nam de Gresini Racing coureur meer snelheid mee en zette hij zijn machine ernaast in bocht 12. Het was een geweldige en zeer gewaagde inhaalactie van Di Giannantonio die hiermee de leiding overnam.

Daar bleef het niet bij want Bagnaia gaf zich niet zomaar gewonnen. De Ducati Lenovo Team coureur dook uit de slipstream bij het ingaan van bocht 1 maar verkeek zich bij het aanremmen. Ternauwernood kon hij het achterwiel van Di Giannantonio vermijden maar hij kwam hierdoor naast de baan terecht. Bagnaia verloor ruim 2,5 seconden waardoor zijn kans op de overwinning verkeken was. Hij had nog wel twee seconden voorsprong richting Binder op de derde plaats.

Di Giannantonio bleef in de laatste ronden foutloos en kwam uiteindelijk als winnaar over de streep. Hij behaalde hiermee zijn eerste overwinning in de MotoGP klasse na een geweldige race en liet zien waarom hij ook in 2024 een plaats in de koningsklasse verdient. Geheel begrijpelijk was Di Giannantonio zeer geëmotioneerd en werd hij in de uitloopronde gefeliciteerd door alle andere coureurs.

Daarachter kwam Bagnaia als tweede over de finish en had hij daarmee hele belangrijke zaken gedaan voor het kampioenschap. Na afloop van de race liet de Italiaan dan ook meteen weten dat hij blij was met dit resultaat en niet teleurgesteld was dat hij niet had gewonnen. Achter Di Giannantonio en Bagnaia maakte Marini er een geheel Italiaans podium van.

Bijna vijftien seconden nadat Di Giannantonio zijn eerste zege had behaald kwam Martin op een teleurstellende tiende plaats over de finish. Hij had hiermee kostbare punten verloren in de titelstrijd en bij het binnenkomen van de pits gingen de deuren bij Prima Pramac Racing meteen dicht en stormde hij de box uit.

Uitslag:

  1. Fabio di Giannantonio – Ducati
  2. Pecco Bagnaia – Ducati | +2,734
  3. Luca Marini – Ducati | +4,408
  4. Maverick Viñales – Aprilia | +4,448
  5. Brad Binder – KTM | +7,246

Klik hier voor de volledige uitslag

In het kampioenschap heeft Bagnaia nu 437 punten achter zijn naam staan en een daarmee een voorsprong van 21 punten in handen richting Martin (416). Met nog maximaal 37 punten te verdienen kan er nog van alles gebeuren in Valencia maar het voordeel ligt nu wel duidelijk aan de kant van de regerend wereldkampioen.

De coureurs en teams hebben weinig tijd van ontspanning want komend weekend staat de twintigste en laatste Grand Prix van het seizoen op het programma. In het weekend van 24 t/m 26 november wordt er geracet op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia.




Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Podium MotoGP Race (vlnr) #1 Francesco Bagnaia - #49 Fabio Digiannantonio - #10 Luca Marini
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Start MotoGP Race
  • Podium Moto2 (vlnr) #18 Manuel Gonzalez - (SPA) - Manuel Gonzalez - #54 Fermin Aldeguer - #40 Aron Canet
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #18 Manuel Gonzalez - (SPA) - Manuel Gonzalez - Correos Prepago Yamaha VR46 - Kalex
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #18 Manuel Gonzalez - (SPA) - Manuel Gonzalez - Correos Prepago Yamaha VR46 - Kalex
  • #18 Manuel Gonzalez - (SPA) - Manuel Gonzalez - Correos Prepago Yamaha VR46 - Kalex
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Moto2
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Start Moto2
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Podium Moto3 (vlnr) #80 David Alonso - #5 Jaume Masia - #53 Deniz Öncü
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW.
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW Kampioen
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Moto 3
  • Moto3
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Podium Sprint Race (vlnr) #49 Fabio Digiannantonio - #89 Jorge Martin - #10 Luca Marini
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Start MotoGP Sprint
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Nasser Al-Attiyah
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #13 Celestino Vietti - (ITA) - Fantic Racing - Kalex
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #16 Joe Roberts - (USA) - Italtrans Racing Team - Kalex
  • #16 JOE ROBERTS - (USA) - ITALTRANS RACING TEAM - KALEX
  • QP Moto3 (vlnr) #10 Diogo Moreira - #96 Daniel Holgado -  #53 Deniz Öncü
  • #10 Diogo Moreira - (BRA) - MT Helmets MSI - KTM RC 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • Alberto Puig
  • paddock
  • paddock
  • Paddock
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22 - #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 COLLIN VEIJER - (NED) - LIQUI MOLY HUSQVARNA INTACT GP - HUSQVARNA FR 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #27 Iker Lecuona - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • Sunset
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh en crew
  • Zonta van den Goorbergh & Jarno Janssen
  • Zonta van den Goorbergh & Jarno Janssen
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Jorge Martin
  • Francesco Bagnaia
  • Jorge Martin - Francesco Bagnaia


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’