DSB: Bandenkeus bepalend voor

79

Dit weekend mochten de coureurs de eerste meters maken op het vernieuwde asfalt van het circuit van Drenthe. Het circuit is op een aantal punten, met name het lange rechte stuk Ôde VeenslangÕ, behoorlijk gewijzigd. McPherson wint, maar hoe kon dat ook anders?

De coureurs, ook Ôonze NootÕ, waren goed te spreken over de veranderingen. Al duurde het bij de natte weersomstandigheden van dit weekend wel lang voordat de baan droog werd. Want ook tijdens het 2e O.N.K.-weekend kwam er weer heel wat hemelwater naar beneden.







Zaterdag
Bij aanvang van de eerste kwalificatietraining kwam de regen werkelijk met bakken uit de lucht. Geen pretje natuurlijk, vooral als je nog aan de nieuwe baan moet wennen. In het begin deed iedereen het dan ook nog even kalm aan. Maar na een paar rondjes werd er toch al flink gas gegeven. Niet verwonderlijk gezien het sterke deelnemersveld, met o.a. W.K.-coureurs Foret en MacPherson in de gelederen. En ook het Saveko W.K.-team en een aantal snelle Belgen en Duitsers waren van de partij.
Evert wist zich goed staande te houden in de regen. En toen aan het eind van de training de regen ophield, draaiden de meesten hun snelste rondje. Evert kwam in het laatste rondje tot een tijd van 1.42,16, wat goed was voor een voorlopig 11e positie.

Õs Middags klaarde het op en konden de regenbanden plaatsmaken voor het Ôdroog weer-rubberÕ. Dit betekende dat de tijden uit de morgentraining de prullenbak in konden. Dat het vernieuwde circuit voor snellere rondetijden zou gaan zorgen was al voorzien. En dit bleek ook wel met de 1.23,79 van Foret, een nieuw ronderecord. Evert moest flink knokken voor een mooie startpositie op de grid. Een aantal jongens nam wat afstand, maar een grote groep zat qua tijden heel dicht bij elkaar. Tussen de 6e en 15e tijd zat namelijk minder dan een seconde. In het half uurtje training werd nog even snel van achterband gewisseld. Uiteindelijk moest Evert genoegen nemen met de 13e stek, met een tijd van 1.27,13. Maar hij wist o.a. wel Winkel, v.d. Bulk, Visscher, van Kleef en van Loon achter zich te houden, al was het met een gering verschil. Dit belooft voor morgen waarschijnlijk een mooie strijd te worden.

Zondag
De hele morgen regende het en Õs middags klaarde het wel wat op, maar miezerde het af en toe. De Supersport 600 stond geprogrammeerd tegen 16.00 uur; echt droog was het niet, maar ook niet zeiknat. Tja, wat voor band gooi je er dan op? Op een gegeven moment moet je gewoon kiezen en EvertÕs voorkeur ging uit naar een RC2-regenband. En dan is het gewoon afwachten hoe deze keuze uitpakt ten opzichte van de weersomstandigheden. Wat in ieder geval niet goed uitpakte, was de start. De motor sloeg bijna af en Evert kwam dus slecht van zijn plaats. Toch kon hij in het eerste rondje al een paar plaatsen goed maken en kwam hij als 15e door. Evert begon aan een opmars en pakte de volgende ronde gelijk 3 man; in de G.T.-bocht remde hij knap 2 man uit, waaronder Wim Theunissen en Ron van Steenbergen. Na 4 rondjes lag hij al op de 10e plaats; wat had Ôde NootÕ nog meer voor ons in het vat?
Helaas niet zo veel, want door het ontstaan van een redelijk droog spoor op de ideale lijn, kreeg Evert steeds meer problemen met een glijdende achterband. De coureurs die hij in voorgaande ronden had gepakt, kwamen hem nu aan alle kanten voorbij zetten. Zeer frustrerend, als je dan na 10 ronden naar de 16e plaats bent gezakt. Gelukkig hield Ôde NootÕ het koppie er wel goed bij en heel over de finish komen was nu hoofdzaak. Evert wist nog wel Michel van Kleef en de Belg Kris Jennes achter zich te houden. En hij schoof zelfs nog door naar de 14e stek. Want in de G.T.-bocht werd modder op de baan Mile Pajic noodlottig en die rolde er af. En in de laatste ronde volgde in diezelfde bocht Jeroen Turkstra zijn voorbeeld. Het was wel even balen voor Evert om genoegen te moeten nemen met een 14e plaats. Maar voor meerdere coureurs bleek de bandenkeus achteraf zeer bepalend te zijn geweest in deze race. En wie weet, een volgende keer zitten wij goed en heeft een ander pech. Een kleine pleister op de wonde was dat we de punten van een 12e plaats kregen toegekend, omdat de W.K.-rijders MacPherson en Foret buiten mededinging deelnamen. Wel wisten deze twee Ten Kate-mannen de race met overmacht te dicteren, waarbij MacPherson als eerste over de streep kwam. Torleif Hartelman behaalde een prachtige 3e plaats en kon dus 25 O.N.K.-punten bijschrijven op zijn conto.

Volledige uitslag:
1. Iain MacPherson (GB)
2. Fabian Foret (F)
3. Torleif Hartelman
4. Wim Theunissen
5. Ron van Steenbergen
6. Harry van Beek
7. Matthieu Lagrive (F)
8. Rene Winkel
9. Barry Veneman
10. Paul Mooijman
11. Erik van Loon
12. Matthias Neukirchen (D)
13. Marc van den Bulk
14. Evert Noteboom
15. Kris Jennes (B)