DSB: Duntep team: Verslag 50cc races Staphorst en supersport Oss.

94

Het was een turbulent weekend voor het Duntep racing team. Het pinksterweekeinde is in Staphorst traditioneel het toneel voor de ÔTT van StaphorstÕ. De matadoren op de 50cc machines komen uit heel Nederland om te strijden voor hun Nederlandse titel. Sinds twee jaar rijden we echter ook met het supersport team in het Brabantse Oss om de ONK punten. Natuurlijk spijtig dat dit samenvalt maar er is helaas niets aan te doen.

Ondergetekende was in Staphorst gebleven om de verrichtingen van Harm en Julian te aanschouwen. Zoals later op de dag zou blijken was dit een goede keus gezien de problemen in Oss maar daarover later meer.
Vanzelfsprekend waren er volop zenuwen aanwezig bij de thuisrijders in Staphorst. Met name Julian had zichzelf enige druk opgelegd door tot nu toe in het seizoen uitstekend te presteren. Hij maakte echter in de trainingen de hooggespannen verwachtingen volledig waar door superieur de pole-position te pakken. 1.1 seconden was het gat dat hij sloeg met de tweede man, kampioensleider van der Heide.
Harm stond voor de eerste keer met de nieuwe Derbi aan het vertrek, hij had nog wat testwerk verricht en vond dat het nu maar eens tijdens de race moest gebeuren. Na de twee trainingsritten stond Harm op een knappe 8e plaats op het startveld.







Terwijl het publiek rijendik een plaats had gevonden aan de dranghekken mocht Julian halverwege het middaguur de baan op.
ÔJulianÕ;
ÒIk had wel enig geluk moet ik eerlijk zeggen want op de ietwat natte baan schoof ik in de eerste ronde onderuit! Toch mezelf wat teveel druk opgelegd misschien. Een geluk bij een ongeluk was de rode vlag die uitging voor een crash ergens anders op het circuit, daarom kon ik gewoon mijn positie weer innemen tijdens de herstart.
De tweede poging ging weer gepaard met een bliksemstart. Ik kon als eerste man richting de eerste chicane schieten. Op een kwart van de race kwam van der Heide langszij. Doordat hij ook wat meer geluk had met de achterblijvers liep hij zoÕn drie seconden bij me weg. Ik merkte echter halverwege dat het nog wat harder kon en zodoende liep ik weer in op hem. In de laatste ronde heb ik de Honda er nog naast gezet, ik wist een plek op de baan waar ik sneller was. Helaas had hij dat doorzien want hij sloot het gat en ik moest het gras in. Toch verloor ik geen plaats en kon als tweede finishen.
Ik ben enorm blij met dit podium, het is op de een of andere manier altijd moeilijk om in je thuisrace goed te scoren en het is mij in mÕn tweede jaar gelukt! Ook het publiek was grandioos, ik heb genoten onderweg.Ó

Hoe later het werd, hoe donkerder de wolken. Helaas ging het toch nog regenen vlak voor de start van de Expi klasse. Misschien een voordeel voor de nog niet optimaal getunede Derbi?
ÔHarmÕ;
ÒWe konden helaas niet meer van wiel wisselen. Ik had een regenband klaar liggen maar de tijd ontbrak. Mijn start ging super, ik had er bij de eerste bocht al 4 te pakken. Ik kon me goed staande houden in de kop van de wedstrijd maar het begon al harder te regenen. De baan was hartstikke glad op enkele plaatsen waardoor het behoorlijk glibberen geblazen was. Tegen het eind ging ikzelf dan ook nog even gestrekt waardoor ik nog een paar plaatsen verloor. Ik kon als 9e finishen en ben hier redelijk tevreden over. Jammer van die schuiver want die koste me nog wat plaatsen.Ó

Al met al was het 50cc team goed te spreken. Het waren mooie races en met een opkomst van enkele duizenden toeschouwers was de ambiance fantastisch te noemen.

Uitslagen 50cc races Staphorst:
Formule klasse Expi klasse
1 Arjan van der Heide 1 Lieuwe Nicolai
2 Julian Lier 2 Niek Leeuwis
3 Henk de Ruiter 3 Rene Kesselaar
9 Harm Dunnik

In de tussenstand staat Julian nu alleen op de 2e plaats met 350 punten. Leider van der Heide heeft 418 punten. Er is dus nog van alles mogelijk. Harm staat op een 7e positie maar heeft nog alle mogelijkheden om te klimmen. Het gat naar de 2e plaats in de tussenstand is iets meer dan 100 punten. Als men in het achterhoofd houd dat een overwinning ook 100 punten oplevert weet je dat er nog veel kan gebeuren!

Zoals ik bij het 50cc verslag al meldde kon ik zelf niet aanwezig zijn in Oss. U krijgt het verslag van dat raceweekend daarom dit keer uit de eerste hand, namelijk van Joan zelf.
Als korte inleiding wil ik nog melden dat de organisatorische kwaliteiten van de vereniging in Oss weer veel onder vuur zijn komen te liggen. Er waren nogal wat problemen met het circuit en dit zorgde voor veel discussie tussen de coureurs onderling en tussen coureurs en organisatie. Joan zal u er meer over vertellen.

Zondag 15 mei.
ÒHet was een beetje een rare trainingsdag met veel wachten en veel gediscussieer over de baan. In de baan waren een paar dingen anders dan vorig jaar. Er was een chicane met vier bandenstapels achter elkaar die zo krap op elkaar stonden dat je met de scooter er nog moeite mee had om er door te komen. Verder waren er bij het uitkomen van de bochten lantaarnpalen geplaatst. Na de eerste trainingen werd er vergaderd wat te doen. Zo werd er besloten om de chicanes aan te passen en de lantaarnpalen eruit te halen, de baan zou ook geveegd worden want die was erg zanderig.
Die eerste training ging redelijk goed, ik kon snel in het ritme komen en al snel kwamen er goede tijden. De gearing stond echter nog niet goed en we moesten nog zoeken naar meer grip aan de achterkant, na een paar veranderingen werd het al een stuk beter.
Aan het eind van de training stond ik op een derde plaats. De tweede training moest ik eerst op mijn tweede motor weg om te zien of alles okŽ was, er was namelijk nog niet eerder mee gereden na de crash in Assen. Alles functioneerde goed.
In de tweede training hebben we veel veranderd aan de achtervering van de motor, er was slecht grip bij het uitaccelereren, de voorzijde voelde erg stabiel aan maar de achterkant was minder. Aan het einde waren we een grote stap in de goede richting gekomen maar het was nog niet helemaal perfect. Helaas hebben we geen tijden van deze training gekregen. Die waren niet aanwezig!?, wel reed ik vier seconden harder dan tijdens de eerste training.

Maandag 16 mei.
Normaal hebben we een warm up training in de ochtend ter voorbereiding op de race, maar omdat de baan op veel plaatsen veranderd was om de veiligheid te waarborgen werd de warm up training omgezet in een kwalificatie training.
We hadden erg veel veranderd om nog meer grip te krijgen aan het achterwiel en een zachte achterband gebruikt voor de kwalificatie. Alles pakte heel goed uit er was veel grip en ik kon direct hard rondgaan. Het derde rondje was al de beste en ik stond daarmee lange tijd op een 2e plaats, helaas kwam Jan Hanson aan het eind van de training er nog onderdoor.
Hanson stond op de 1e plaats, Veneman 2e en ik stond daarachter.
Ik wist dat het heel erg belangrijk zou zijn om op de eerste rij te staan omdat er direct een krappe chicane na de start was en iedereen in het gedrang zou komen.
Ik wil de monteurs Johan, Arno en Johan bedanken voor het fantastische werk wat ze geleverd hebben om in een erg korte kwalificatie training toch een heel goede motor te maken. Heren, bedankt!

De wedstrijd kan ik kort over zijn want die duurde maar een halve ronde. Meteen na de start was er een Suzuki coureur gevallen en had zijn motorblok dermate beschadigd dat alle vier de liters olie die er in aanwezig waren over het asfalt werden uitgespreid. Na verschillende pogingen te hebben gedaan bleek dat de plaats des onheil niet schoon gekregen kon worden. Na lang beraad werd er daarom besloten om de resterende wedstrijden te staken.
Jammer maar helaas, juist nu het zo goed gaat gebeurd dit. Maar ik denk dat we toch weer hebben laten zien dat we in de top van Nederland mee kunnen draaien, en dat de vierde plaats in Assen niet een toevalstreffer was.
Dit hele weekend is er een om snel te vergeten. Er zijn veel dingen fout gegaan en dit zal dan ook nog wel een staartje krijgen.
Ik zie echter nu alweer uit naar Hengelo komend weekeinde. Ik zal er alles aan doen om weer voorin mee te kunnen strijden.

Wellicht tot ziens in Hengelo!
Joan #9

Met vr gr,

Henk Haasjes
Duntep racing team