DSB: Eindelijk geluk voor van de Beek

171

In de Supermono was de opkomst deze keer beduidend beter dan in Hengelo. Helaas kwamen een vijftal rijders niet tot de kwalificatielimiet, dit jaar ook voor de Supermono teruggebracht naar 110% en hierdoor stonden er 23 rijders aan het vertrek. De beste positie was weer voor Hans Smees op de machine waarop Jan Schaper al in Õ96 reed. SUPERMONO ASSEN door Kees Siroo

De Deen Alan Ostli reed de 2e tijd en voor het eerst behaalde Kijmpe Dijk een plaats op de eerste rij. Marco Winkelaar was de 4e man op de grid. Ostli kende tijdens de trainingen de nodige problemen toen zijn frame scheurde en hij weer direct naar huis wilde terugkeren. Ted Haanappel was de reddende engel en nam het laswerk voor zijn rekening waardoor Ostli toch kon rijden. En dat deed hij goed want meteen nam hij de leiding voor debutant Rudi Versteeg op de snelle Supermotard machine maar ook Smees was goed bij de les en kwam als 3e door voor Stefan Meiners en Marco Winkelaar. Daarna was het de beurt aan Evert van de Beek die vanwege een lekke band in de 2e training kelderde naar de 12e startplaats. Grote pechvogel was Kijmpe Dijk. Hij werd in de opwarmronde in de GT aangetikt door Van de Beek en daarbij brak het remhendel af. Over en sluiten voor de sympathieke rijder uit Den Helder. Van de Beek toog na afloop naar Dijk en de zaak werd uitgepraat. ÒHet ging helemaal per ongeluk, ik voelde nauwelijks een tik maar blijkbaar had ik met mijn knie Kijmpe geraakt, ik vind het verschrikkelijk jammer,Ó aldus de Ducati-rijder uit Ede. Gedurende 3 ronden hield Ostli de leiding vast maar toen kwam Meiners naar de eerste plaats. Als een komeet boenderde Van Beek door het veld en in de 7e ronde was hij de nieuwe koploper. Smees was liep aanvankelijk in op de leiders maar zakte langzaam enkele plaatsen terug, en was plotseling helemaal weg. Later bleek een lekke voorband de oorzaak te zijn. Van Beek had van niemand iets te duchten en hij won op een formidabele wijze de wedstrijd. Meiners hield stand op de tweede plaats en de vechtlustige Marco Winkelaar reed ijzersterk naar de 3e plaats. ÒVorige week had ik een nieuwe speciale krukas uit Engeland maar dat bleek een standaard versie te zijn. Nu heb ik de juiste en mijn motor gaat als vergif!Ó Ostli had problemen met zijn ÔgasfabriekÕ en kon bijna uitsluitend volgas of met afgesloten gas rijden. Desondanks werd hij 4e voor Martin Bakker, de sterk opererende teamgenoot van de ongelukkige Kijmpe Dijk. Op een spectaculaire wijze reed Versteeg naar een 6e plaats met zijn Supermotard! Jarno Onstenk klom na een matige start op naar de 7e plaats en staat nu samen met Hans Smees 4e in de NK stand achter Winkelaar en de leidende Van de Beek. Patrick Hovenga kwam ook tot een goed resultaat en pakte de 8e plaats voor Frank de Hoogh, Henk From en Joseph Grauwmans. Lijder met een lange ij was Lambert van Gompel. Hij had afgelopen week zijn Suzuki van een nieuwe motorblok voorzien en alles liep perfect. Helaas duurde het in de wedstrijd slechts 2 ronden alvorens Lambert vanaf de 8e positie weer terug naar vader Jos kon keren met waarschijnlijk een kleppendefectÉ Om moedeloos van te worden, en in Oss wil Van Gompel zeker presteren en laat daarom wellicht Eemshaven schieten om de motor te kunnen prepareren. Hans Smees zal overigens ook in Eemshaven rijden op de motor van Schaper.