DSB: Gebrek aan ritme verpest superstart van Bert.

86

Na de verregende races op de Nˆ_rburgring waren we dit weekeinde weer op het vertrouwde Assen. Daar bleek helaas dat de setup van de motoren nog niet voldoende is aangepast aan de nieuwe lay-out van het circuit. Bert en Fausto hadden weer superstarts en gingen als 1 en 4 door de eerste bocht. Problemen met de motoren en gebrek aan ritme zorgden ervoor dat Bert gedurende de race afzakte naar plaats 4 en Fausto ging helaas pas als nummer 10 over de finish. Maar omdat de directe concurrenten ook minder presteerden zijn de kansen op het kampioenschap toch wat verbeterd.

Training 1
Als Stefan Scholten met zijn kapotte Kawa door de pitstraat komt rennen, denken we even dat we ons hebben vergist in het tijdschema. Het blijkt Ðgelukkig- te gaan om de 600 waarmee hij ook in actie komt.
Onze training is er veel verkeer, alleen de slim snel vertrokken Gerrie Nijboer heeft een vrije baan en is meer dan een seconde sneller dan de nummer 2, de voornaamste concurrent Jeroen Westendorp. We hopen deze training te kunnen gebruiken om veel te oefenen op het nieuwe deel, we hebben er immers pas 1 droge sessie gehad: de vorige race.







Voor de chatter van vorige keer lijkt de oplossing gevonden, zo vertelt Bert als hij na 5 ronden volgens planning binnenkomt. Geen wijzigingen in de setup dus, maar wel benzine erbij. Dan wordt de rode vlag gegeven. RenŽ Schokker is gevallen na een high sider bij het uitkomen van Ruskenhoek. Hij heeft daarbij de motor op zijn rug gekregen en had minder gevoel in zijn tenen. Sterkte met het herstel voor de kampioen van 2005.
Bert komt daarmee maar tot 4 ronden en een lage 1:52. Dat is nog wel genoeg voor een vierde plek, maar er is weer veel te weinig oefening. Fausto heeft voor vandaag een 1:50 tot doel en is daar helaas nog ver van met zijn 1:56.

Training 2
We besluiten eerder de pitstraat uit te gaan, weg van het drukke verkeer. We willen snel een redelijke tijd neerzetten in geval van wederom een rode vlag. Bert rijdt met 1:50 snel weer een P4 en dus op de eerste rij bij de start. Gerrie is nog een stuk sneller en staat op pole met een 1:48,6.
Dan is er weer een serieuze valpartij en dus een rode vlag. Patrick Scheers is er op hoge snelheid afgegaan in Meeuwenmeer bij een onvrijwillige inhaalpoging.
Dus weer maar 4 ronden gereden. Samen met 8 in race 8-4 en 4 in ochtend nu komt dat op 16. Dat is te weinig om nieuwe stukken goed door te krijgen.
Wel wordt het al te warm voor de 3166, smeren na 4 rondjes. Dus naar de hardere compound, zoals ook de concurrentie. De chatter aan voorzijde komt terug nu er harder wordt gereden. Verder zijn er veel problemen met de demping en geometrie, dus werk aan de winkel. Niels Feller die bij ons in de box staat heeft ook problemen aan de voorkant. Is het te koud voor de stuiterende SC2 en moet hij toch naar de SC1? Of is er een exemplarisch probleem met de Pirelli É

Race
Het veld in het parc-fermŽ wordt steeds professioneler. Meer mensen met bandenwarmers en generatoren, sommige rijders zelfs met reserve velgen. Ziet er leuk uit voor de kijkers en er meer spanning komt. Zowel voor als tijdens de race. Bij het wegrijden missen we nog de motor van Danny? Hij komt erg laat als laatste door pitstraat om aansluiting te vinden in de opwarmronde.

Bij de start blijkt de spanning voor veel rijders te groot. Stefan maakt een wheely en verliest daardoor wat plaatsen, maar de motor van Jeroen Westendorp lijkt wel een rodeo stier en hij valt terug tot in het midden van het veld.

Bert en Fausto starten weer perfect en ondanks dat Fausto moest uitwijken gaan ze als 1 en 4 de eerste bocht in. Dat belooft veel voor deze race.

Bert blijkt echter niet snel genoeg op het nieuwe deel van het circuit en hij wordt al snel gepasseerd door een ontketende Danny op zijn superstock Suzuki. Ook Stefan komt met zijn 600 lijnen snel dichterbij en Gerrie komt al in de 4e ronde bij het uitkomen van de Strubben naast Bert. Die kan Gerrie nog terugpakken op het oude deel van het circuit. Maar de volgende ronde geeft Bert weer veel ruimte en kan Gerrie een gaatje slaan. De ronde erna komt ook Stefan langszij, die net als Danny meer 600-lijnen rijdt en daarmee goed binnen komt. Meer oefenen daar dus.
Bert hangt de laatste ronden achter Gerrie en kan goed zien waar hij zijn aanval kan plaatsen. Helaas maakt hij door het onderstuur een foutje bij Ossenbroeken in de laatste ronde waardoor hij Gerrie niet meer kan achterhalen. Als hij achterom kijkt ziet hij dat Jeroen ver achter hem ligt en dat hij rustig de ronde kan uitrijden voor zijn vierde plek.

Met deze uitslag scoort Bert weinig punten en daalt een plaats in het klassement. Wel is het gat met de leider iets minder groot geworden en is Fausto een plekje gestegen. Het is dit jaar heel spannend in klassement. Zeven rijders zitten heel dicht bij elkaar.

De volgende race is op Eemshaven en niet alle rijders waren van plan daar op het straten circuit te gaan rijden i.v.m. het hogere risico. Maar of dat zo blijft met deze spanning voor het kampioenschap?