DSB: GP Jerez – Trainingsdag 1 – GP-debutant Joey Litjens op schema

20

De eerste trainingsdag van de opening van het mondiale wegraceseizoen in het Zuid-Spaanse Jerez gaf Õs morgens een natte baan voor de heren GP-coureurs en Õs middags het lang verwachte zonnetje en een droog circuit.

Terwijl 7-voudig wereldkampioen Valentino Rossi zich met een voorlopige ÔpoleÕ vˆ_ˆ_r Capirossi, Pedrosa en Gibernau revancheerde voor zijn minder goede tests van twee weken geleden hier in Jerez, zochten de Nederlandse jongelingen Joey Litjens en wildcard-rijder Hugo van der Berg elkaar regelmatig op, zowel in het rennerskwartier als op de piste. In de op een nog natte baan verreden vrije training op vrijdagmorgen reed de 16-jarige pupil uit het Oranje-getinte Molenaar Racing GP-team een nette 32e tijd, terwijl zijn jaar jongere landgenoot Van den Berg zich als 36e manifesteerde. Tijdens de 1e kwalificatietraining waren de rollen omgedraaid. Op de droge baan kwam Hugo van den Berg (34e) o,8 seconden sneller rond dan Joey Litjens, die de voorlopige 38e tijd van de 42 deelnemers bezet. In de halfnatte, eigenlijk opdrogende, vrije training reed de Fransman Arnaud Vincent een prachtige 13e tijd. Maar de omstandigheden waren niet dusdanig dat de Fransman al goed kon bepalen of de veranderde balhoofdshoek een beter gevoel gaf. ÒDat komt pas tot uiting op en droge baanÓ, meldde de ex-125cc wereldkampioen die in de droge tijdtraining op vrijdagmiddag tot een 20e plaats reikte en daarmee veel beter uit de verf kwam dan tijdens de IRTA-tests. Nederlander Hans Smees reed met zijn 250cc wildcard naar de 28e tijd van de 30 deelnemers, maar kwalificeerde zich binnen de 107% limiet.







De nieuwe teammanager van het Molenaar team, ex-Nederlands kampioen en oud-GP en WK Supersport coureur Jarno Janssen, toonde zich tevreden over de verrichtingen van zijn pupil Joey Litjens. ÒVanmorgen ging het op een natte baan prima. Vanmiddag zijn we verder gegaan, daar waar we twee weken geleden tijdens de IRTA-tests zijn gestopt. Maar we hadden nieuwe onderdelen gekregen. Onder andere een andere achterbrug. Die moesten we testen, maar dan blijkt de 30 minuten trainingstijd echt te kort om dat allemaal voor 100% te kunnen afstellen. De training was om voor je er erg in had. En het vergt echt wel wat tijd om op zoÕn cruciaal deel als de achterbrug en vering goed afgesteld te krijgen. Het was daarom jammer dat het vanmorgen nat was. Maar als ik zie dat Joey dezelfde tijden draait als de Europees kampioen van vorig jaar, dan mag je gerust stellen dat hij goed op schema ligtÓ, aldus Janssen, wiens protŽgŽ pas aan zijn 2e GP uit zijn nog prille carriˆ¬re start, nadat hij vorig jaar in Assen een wildcard-start had.

Ook voor Arnaud Vincent gold dat de natte ochtendsessie hem eigenlijk niet goed uit kwam. ÒWe hebben de machine pas vanmiddag echt goed aan de tand kunnen voelen. Morgen in de vrije training zullen we nog een fiks aantal zaken uittesten om te zorgen dat we de te zacht aanvoelende achtervering verholpen wordt. De standaard achterbrug in combinatie met deze schokdemper gaf een ÔdweilendÕ gevoel. Daar gaan Spaan en Tim de Bot mee aan het werk. Als dat goed is kan er zeker 1 tot 1,5 seconde afÓ, verzekerde Vincent zijn monteurs. ÒWe gaan goed vooruit en maken progressieÓ, verwoorde chef monteur Hans Spaan, die aan de hand van de datarecorder kon zien dat Vincent in veel bochten met een probleem van de wegligging achter te kampen had. ÒOndanks dat probleem draaide Arnaud sneller dan tijdens de tests eerder deze maandÓ.