DSB: Hernieuwde kennismaking met de Supersport

45

Voor John Bakker was er afgelopen weekend de gelegenheid weer eens terug kennis te maken met het ONK Supersport tijdens de Rizla Racing Day in Assen. Ofschoon hij enkele jaren geleden actief en met succes deelnam aan deze competitie, zijn de laatste twee jaar alle kaarten gezet op het ONK Superstock, waarin hij met 12_ punt voorsprong aan de leiding gaat.

Met een Kawasaki ZX6RR van Pajic research & devalopment bond hij de strijd aan met de nationale top in deze klasse, aangevuld met het crˆ¬me de la crˆ¬me uit het WK. Aangezien deze rijders daarmee de gelegenheid te baat namen voor een extra training op Assen, alvorens het eerste weekend van september de strijd aan te binden in de volgende ronde van het WK aldaar.







De race werd een overwinning voor de Australi‘r Chris Vermeulen, leider in de tussenstand van het WK supersport. John ging als 15e over de finish.

De trainingen waren hoofdzakelijk bedoeld om te wennen aan de machine en het vervolmaken van de afstelling. De eerste training sloot John af op een 22e plaats met een tijd van 1min.27.8sec. Er diende dus nog wel wat progressie te worden gemaakt om in de race van zondag werkelijk mee te doen.
De tweede training bracht een tijd van 1min.26.7sec. op de klokken, goed voor uiteindelijk een 17e startplaats.

John na afloop: ÓOm een Supersport hier snel rond te sturen is wel wat training nodig en met krap 2×20 minuten red je dat niet. De fiets voelt goed aan, maar je moet anders rijden om snel de bochten uit te komen. Met mijn Superstock motor maak ik bij het uitkomen van de bochten veel gebruik van het vermogen, terwijl je bij een Supersport veel meer de snelheid er in moet houden om de bocht uitkomende de aansluiting met de concurrentie niet te verliezen. Ik begin me overigens wel meer vertrouwd te voelen met de Kawasaki en denk morgen in de race toch nog wel een paar plaatsjes te kunnen winnenÓ.

Vertrokken vanaf een 17e plaats werd er de eerste ronde wat stuivertje gewisseld. Duidelijk was wel dat John op het rechte stuk wat aan snelheid tekort kwam t.a.v. een gedeelte van de concurrentie. Hij verbeterde zÕn snelste trainingstijd nog met 0.1sec. (met zijn Superstock reed John tot op heden op Assen een snelste tijd van 1min.24.404sec., red.).
Uiteindelijk kwam John als 15e over de finish en kon daarmee dan wellicht niet terugkijken op een super klassering dit weekend, maar wel op extra ervaring (teruggerekend naar het nationale deelnemersveld zou John zÕn prestatie goed zijn geweest voor een 10e plaats, red.).

ÒIk heb voor mijn gevoel wel lekker gereden, maar gebrek aan ervaring op deze machine staan een hoge klassering in de weg. ZoÕn Supersport is een echte racemachine qua rijgedrag, veel meer dan een Superstock motor. Het insturen van de bochten gaat qua snelheid goed, maar ik kan er nog onvoldoende snelheid in houden in de bochten en vooral de bocht uit verlies je daarmee meters op de anderen. Met de bediening van het remhandel had ik in de race niet echt een goed huwelijk, maar dat is, ofschoon natuurlijk belangrijk, een detail dat eenvoudig kan worden aangepast. Of er dit jaar nog een herhaling van dit optreden in zit? Ik weet het nog niet. De focus van het team en mij is natuurlijk dit jaar gericht op het ONK Superstock. We hebben nog twee races te gaan en daarin zal ik mÕn huidige voorsprong veilig moeten stellenÓ, besluit John zÕn commentaar.

Het management van Lowlands Racing:ÓHet optreden dit weekend in Assen had natuurlijk alles te maken met de verdeling van de wildcards voor het WK Superbike begin september en het streven John zoveel en snel mogelijk weer kilometers te laten maken na de wedstrijd in Zolder en mentaal een zware maand (verongelukken van Ivan Batens uit het zusterteam en klasse- en streekgenoot Arno Slabbekoorn, red.). Ofschoon John in aanmerking kwam voor een wildcard in de Superbike klasse, hebben we dat plan moeten laten varen, aangezien de Suzuki GSX-R1000 waarmee hij normaal deelneemt aan het ONK Superstock op een aantal plaatsen aangepast dient te worden.

Belangrijkste aanpassing daarbij is het plaatsen van een inlaat restrictor. Dat nijpt de motor verschrikkelijk en om dat te compenseren zou je hoge kosten moeten gaan maken en dan moet je nog maar afwachten hoe het verder uitpakt. Overigens is er een regelementsvoorstel voor 2004 om de verplichte restrictor te laten vervallen. Zo kunnen locale rijders met een wildcard wel wat gemakkelijker deelnemen.

Tweede optie was deelname aan het EK supersport dat ook tijdens het WK Superbike weekend wordt verreden. Hiertoe hebben we dit weekend ervaring op gedaan met de Kawasaki omdat Mile Pajic ons daartoe de mogelijkheid bood. We zijn tot de conclusie gekomen, met nog vijf weken te gaan tot aan het WK Superbike, dat er nog veel testwerk en training nodig is om rijder en motor tot een harmonieus en competitief geheel te smeden. Nou eenvoudig, geld en tijd ontbreken daartoe. Laten we ons nu eerst maar richten op het ONK, want daar liggen voorlopig onze grootste belangen. Als het daar lukt komt de rest ook welÓ.