DSB: Jarno ÛÏKipje۝ Boesveld: Pech naast het circuit, geluk erop!

125

Wisselvallig in alle opzichten, zo kan de opening van het raceseizoen op de Varsselring in het Gelderse Hengelo afgelopen weekend het beste worden omschreven. Dit gold zeker voor Jarno ÒKipjeÓ Boesveld die ditmaal met name naast het circuit de nodige pech had. Ondanks slaapgebrek, stormachtig weer en een vernielde sleuteltent kijkt hij met een 4e plaats terug op een bijzonder vermoeiend doch geslaagd weekend. Archieffoto

Natuurlijk sloegen de zenuwen al ruim voor het weekend toe gezien de regenachtige weersvoorspellingen voor de ÒHAMOVE-racesÓ. Door de hevige rukwinden in de nacht van vrijdag op zaterdag kon Kipje een goede nachtrust wel vergeten, rond middernacht stond hij samen met pa Boesveld aan de sleuteltent te hangen in een poging te voorkomen dat deze het luchtruim zou gaan kiezen. Met slechts een paar uurtjes slaap achter de rug kon Jarno zich zaterdagochtend opmaken voor de eerste vrije training op de Varsselring. Ook monteur Hendrik v/d Veen had slechts enkele uren slaap achter de rug toen hij bij het warmdraaien van de Yamaha een vreemd geluid hoorde, er bleek een nieuw onderdeel verkeerd te zijn geprepareerd door de leverancier waardoor de machine Òweer evenÓ uit elkaar kon. Door hard werken lukte het de monteurs om de Yamaha vlak voor aanvang van de vrije training weer raceklaar te krijgen en kon Jarno zijn eerste trainingsmeters gaan maken.







Vlak voor de eerste kwalificatietraining moesten nog snel regenbanden worden gemonteerd vanwege de eerste regenbui van zaterdag. Ondanks het korte aantal ronden wist Jarno opmerkelijk genoeg een voorlopige 4e starttijd op de natte baan neer te zetten. Terwijl de Yamaha voor de tweede tijdtraining werd geprepareerd werd het plotseling angstvallig donker boven JarnoÕs sleuteltent, een fractie later landde een grote tent inclusief frame bovenop de caravan en tent van Boesveld en zijn monteurs. Tegenover hen stonden de KNMV-heren van de technische keuring al even verbaasd te kijken omdat zij 5 seconden ervoor nog een dak boven hun hoofd hadden alvorens hun tent in een uit de hand gelopen vlieger veranderde. Schade aan een camper, een auto, de caravan en ÒonzeÓ sleutelruimte was het gevolg. Omdat de tent geen veilig onderdak meer bood werd besloten om na de tweede tijdtraining te verhuizen naar onze gastvrije vrienden van Performance Racing. De weersomstandigheden voor deze tweede tijdtraining zagen er aanvankelijk goed (droog, red.) uit. Bij het uitkomen van de eerste bocht trok Jaap Hoogeveen zijn Yamaha echter hard onderuit waardoor direct een code rood werd gegeven en de rijders na slechts ŽŽn ronde alweer in de pitsstraat stonden. Terwijl de onfortuinlijke Hoogeveen met een hersenschudding werd afgevoerd kwam in de verte een dreigende regenwolk aanzetten. Toen het hele veld eindelijk weer het circuit opkon begon het al na ŽŽn ronde te regenen waardoor het zetten van een snelle tijd een kwestie van lef en risico werd.
Jarno trof het niet bijzonder in het korte tijdsbestek en viel terug naar een uiteindelijke 8e startplek.

Voor de warming-up op zondagochtend konden de gemonteerde regenbanden erom blijven zitten gezien een kletsnatte Varsselring en een zwaarbewolkte hemel. JarnoÕs watervrees lijkt langzaam maar zeker plaats te maken voor een vertrouwd gevoel op een natte baan gezien zijn opmerking Òik heb eigenlijk best lekker gereden!Ó, na afloop van de warming-up. In de middag maakte de regen plaats voor bewolkte doch droge weersomstandigheden waardoor alle 250cc-rijders steevast slicks lieten monteren voor de wedstrijd om 15.45 uur. Even bracht kwam er nog enige dreiging voorbij drijven maar het bleef bij een paar spetters. Een valpartij in de klasse Supersport 600 bracht echter de nodige vertraging en toen de 250cc een half uur later eindelijk het circuit opmocht voor de verkenningsronde hadden de lichte wolken inmiddels plaats gemaakt voor bijzonder donkere exemplaren. De organisatie nam geen enkel risico en verklaarde de wedstrijd onmiddellijk een Òwet-raceÓ waardoor iedereen in een beginnende regenbui alsnog de regenbanden kon gaan monteren in de pitstraat. De beste keuze zo bleek want na het voltooien van de opwarmronde was het circuit alweer omgetoverd tot een verharde rivier. Even hield het team zÕn hard vast toen Jarno bij de start bijzonder moeilijk van zijn plek kwam waardoor hij als 13e de eerste bocht indook. Het koste de Dremptenaar aanvankelijk de nodige moeite om zijn verloren plaatsen op het natte circuit met halfwarme banden direct weer goed te maken maar dankzij diverse moedige uitremactieÕs wist Jarno zich op te werken naar een 5e positie met Hans Smees op enige afstand voor zich. Halverwege de wedstrijd kwam Kipje steeds beter in zijn ritme en zette steeds snellere rondetijden op de klok en liep bovendien in op Hans Smees (4e) en Jan Blok (3e). Het leidende duo Patrick Lakerveld (2e) een Henk v/d Lagemaat (1e) waren inmiddels ver uitgelopen op hun megasnelle ApriliaÕs. Toen Harrevelder Hans Smees de 3e plaats van Jan Blok had overgenomen ging hij in de fout en remde zijn nieuwe Honda onderuit.
Jarno schoof automatisch door naar de 4e plaats en reed gezien zijn enorme voorsprong van 15 seconden op de vijfde man de wedstrijd uit op safe en finishte zodoende net buiten het podium. Hans Smees moest vanaf de zijkant toekijken hoe Kipje bovendien de beker van beste streekrijder in ontvangst mocht nemen, vergezeld van maarliefst 13 NK-punten!
Jarno na afloop; ÒDe start verliep weer eens klote! Het is gewoon ontzettend moeilijk om zoÕn 2-takt op het juiste toerental te krijgen bij de start, ik wil waarschijnlijk te snel wegwezen en draai zodoende de gaskraan net iets te ver open. Gelukkig had ik ditmaal prima zicht in de regen en ging het eigenlijk steeds beter. Pas een paar ronden voor het einde het ik het wat rustiger aangedaan omdat ik Jan Blok toch niet meer kon terugpakken en het bovendien wel heel erg hard begon te regenen. Tot mijn verbazing zag ik toen ook nog Hans (Smees, red.) door het gras lopen en toen wist ik ook dat ik 4e was. Het was wel duidelijk dat v/d Lagemaat en Lakerveld geen haalbare kaart waren.Ó