DSB: MCT-Sitra vind lijn omhoog

140

Op donderdag 18 juli organiseerde onze sponsor CRT (Circuit Rijvaardigheids Training) een circuitdag tbv. de Suzuki importeur. Robert en Nicolas konden daar als marchall aan deelnemen. Op vrijdag was er in samenwerking met de KNMV een terugkomdag van licentiehouders waarbij een beperkte gelegenheid bestond om te trainen voor wegracers. Tja, trainen blijft uiteraard belangrijk. Direct ingeschreven want er werd gecombineerd, de klassen 125 en 250 cc en de klassen Superstock met Supersport 600. Max. 55 rijders mogen er in de baan. Aansluitend worden dat weekend de MCA-Lustrum races verreden. De MCA, motorclub Assen bestaat dit jaar nl. 80 jaar, gefeliciteerd MCA, zij heeft o.a. de TT alsmede de IJsraces in Nederland opgezet.

Robert en Nicolas waren reeds in Assen, de trailer met de motoren alsmede de monteurs arriveerden op donderdag en richtten pitbox 6 in terwijl Ghisbert met Ab op de vrijdagmorgen aankwamen. 55 man in de baan betekent dat deze meer dan goed bezet is. Enerzijds is dat wat hinderlijk voor snelle tijden anderzijds echter zeer nuttig daar je verplicht wordt variatie in de te rijden lijnen aan te brengen. Niettemin werd er direct stevig gereden met al onze coureurs onder de 1.29 reeds in de eerste training. In de tweede training werd het goede werk van Juul en zÕn crew aan de motoren bevestigd door weer snellere tijden. Met name Robert ging hard met 1.24.3. De derde training leverde een prima resultaat, alle drie coureurs bij de eerste 15. Robert was het snelst (de pole) met 1.23.7 gevolgd door Ghisbert als 10-e met 1.25.8 en Nicolas 14-e met 1.26.2. Baan en weer waren perfect. De baan was stroef, een echte banden-eter, en het was mooi droog weer met weinig wind. Zeer tevreden.







Het gedrag rond de rondetijden is eigenlijk best grappig. Rondetijden worden via transponders gemeten en getoond op een TV-scherm, ja echt waar drie cijfers achter de komma waarvan bovenstaand de eerste decimaal dus een afgerond is gepresenteerd. Later krijgt men dan een uitdraai van het resultaat van alle rijders per klasse en gesorteerd op genoemde rondetijd, snelste man boven. Niettemin wordt aan de zgn. pitmuur nog driftig geklokt met moderne stopwatches met geheugen. Nut daarvan, behalve bevredigen van de macht der gewoonte, is om de rijder via een pitbord te melden hoe snel hij rondgaat.

GhisbertÕs zus Walda kwam op vrijdag een kijkje nemen met haar vriend Danny. De monteurscrew, Juul met Aldo en Leander werd vrijdagavond versterkt door het verschijnen van Ed Bartels. Onze Sitra chauffeur Ivan was vergezeld van zÕn kleindochter Emily die vakantie had. Zij voorzagen ons van al het goede, met name de eigen voor- en na-gebakken frieten, de lunch tafels, de latere BBQ met wijn zijn voor herhaling meer dan vatbaar, grote klasse. Zij kregen op bezoek Jenny en Stephanie resp. de oma en de moeder van Emily. Nicolas ouders vereerden ons met een bezoek vergezeld van een vriendin van Nicolas. Het totale gezelschap bestond zodoende constant uit zoÕn man/vrouw of vijftien. Vrijdag en zaterdag, perfecte racedagen van en voor een tevreden gezelschap, verschoond van iedere technische malheur. Ivan en Juul chapeau ! Merkwaardigerwijze vielen onze machines uitgebreid in de steekproef controles, prima in orde, chapeau.

Ditzelfde weekend was er ook een Formule 1 wedstrijd op Magny Court en een Grand Prix op de Sachsenring (gefeliciteerd Schumacher en Rossi) zodat de TV niet alleen benut werd om genoemde rondetijden te volgen danwel om mee te kijken met de baancameraÕs (goede service overigens).

Hielden we het zaterdag avond al nauwelijks droog gedurende de nacht en de zondagmorgen was het weer weer puur Bingo, regen. Jammer, slecht voor de motorsport vanwege minder opkomst van publiek en grotere kans op valschade. Gelet op de Superstock van komend weekend op Brands Hatch werd de warm-up van deze klasse door ons maar overgeslagen omdat de baan kletsnat was. Bij de Supersport was het eerst droog maar toen het na zoÕn rondje of zes weer ging regenen besloot Ghis om ook maar naar binnen te gaan.

Ondertussen was racegirl Vicki gearriveerd met GhisÕ vriendin Renske alsmede ook Fabienne, de zus van Aldo, met haar vriend. Op Assen was dit weekend tevens een demo resp. opstapdag van de mini-motoren RAP. RAP staat voor Race Association for Pocketrbikes. We hadden dus beide mini-motoren meegenomen want Vicki zou daaraan deelnemen en uiteraard vond Ghis het prachtig om de banden met de achterban wat aan te halen. Vicki zou tevens Kim, een vurig fan van de racegirl en jeugdig mini-motor rijdster plus haar ouders ontmoeten. Het was geweldig leuk, maar juist dan vliegt de tijd en wordt het haasten om de Superstock wedstrijd niet te missen.

Bij de Superstock wedstrijd ziet Robert geen kans de pole-positie te verzilveren. Eerder omgekeerd hij verprutst zÕn start en moet beginnen aan een inhaalrace. Een prima start van Nicolas brengt hem op een vierde positie. Daarbij draait Nicolas rondetijden op de nog licht vochtige baan die onder de waarden van de training op de droge baan liggen. Dat gaat dus goed tot het fout gaat. Jammer. Het gebeurt natuurlijk precies op een plek die niet door een camera wordt getoond als oefening in omgaan met ongerustheid. Nicolas mankeert niets en gelukkig valt de schade aan de Ducati mee. Robert weet zÕn slechte start niet echt te compenseren en hij gebaard dat de Duc niet goed loopt. Er blijkt een scheur opgetreden in de uitlaatpijp waarna de rondetijden nauwelijks voldoende goed zijn om in de punten te rijden. Daar er wel kans op motorschade bestaat besluit Juul hem naar binnen te halen. Weer een beetje jammer, helaas.

Voor de Supersport 600 moet gekozen worden wat de banden betreft. De 125 cc reed op een kletsnatte baan. Nu is er een smal droog spoor, er is zon, maar er zijn ook beduidend donkere luchten. Gekozen wordt voor de normale banden. Immers blijft het droog (en dat zou het blijven) dan is een regenband kansloos. Het is een dry-race, dus gaat het regenen dan heb je vermoedelijk een voorsprong en wordt de wedstrijd afgebroken voor bandenkeuze. Bij indicatie wet-race die dan volgt is dit niet meer het geval. Vicki, Kim en Renske vergezellen Ghis als extra op Õt grid. Na de opwarm ronde volgt de start en de brullende 748 bezorgt de dames kippevel. Dat zou de hele wedstrijd zo blijven want Ghis deed het echt goed. Met rondetijden weinig boven zijn beste trainingsresultaat hield hij de spanning er goed in en zijn positie in de kop. Hij bracht de machine op de achtste positie binnen, goed voor de zevende plaats en de eerste negen punten. Prima, prima, proficiat.

U snapt het niet 789 of wordt 748 bedoeld ? Wel de motor van snelste man de Zweed Hanson, inderdaad getraind op 1.22.5 !!, was vastgelopen nabij de finish en weigerde dus te starten nadien (eis) . Hij werd gediskwalificeerd, sneu. Bij MCT-Sitra werd op de getoonde progressie het glas geheven. De lovende reacties van de andere teams waren hartverwarmend en bemoedigend, we zijn goed bezig, we hebben iets gezamenlijk !! Collegae in de sport, concurrentie in de baan !!

MCT-Sitra
Ab van Ginhoven.