DSB: ONK Assen volgens verwachting

62

De wedstrijd om het Open Nederlands Kampioenschap verliep voor het team van Lowlands Racing met rijder John Bakker zoals van tevoren enigszins viel te verwachten. Immers werd aangetreden met een motor die niet helemaal 100% was. John vertrok de race vanaf een 8e startplaats en wist uiteindelijk op een 10e plaats te finishen.

Na het uitvallen van de motor tijdens het EK Superstock vorige week op Silverstone (GB), is met man en macht gezocht naar de oorzaak van het niet goed functioneren. We denken het euvel te hebben gevonden, maar daartoe moest wel een essentieel onderdeel vanuit Itali‘ komen en dat was voor aanvang van dit weekend niet meer te realiseren. Schrale troost, maar niet onbelangrijk is dat we bij de volgende ronde om het EK Superstock a.s. weekend in Lausitz (voormalige DDR) wel de beschikking hebben over het gewraakt onderdeel.







De trainingen verliepen naar verwachting. In de eerste training op zaterdagochtend realiseerde John een beste tijd van 1min.28.4sec. en stond daarmee op een voorlopige 11e plaats. De tweede training zat het tempo er al beter in en John bracht een tijd van 1min.26.6sec. op de klokken. Uiteindelijk kwam John na twee trainingen op een 9e startplaats uit.

De races van zondag werden nu eindelijk onder een stralende zon verreden. Helaas kon John zÕn prima startplaats (2e startrij) niet ten volle benutten. Enkele collega rijders hadden kennelijk zoveel haast dat zij het niet nodig vonden het doven van het rode licht af te wachten en kwamen zodoende John in een vroeg stadium langszij. ÒKijk ik heb nu al een paar keer mÕn lesje geleerd door een te vroege start, maar als ik netjes wacht tot het rode licht uit is ben ik dus wel mooi te laatÓ, aldus een enigszins ontgoochelde John Bakker. Toch wist John grotendeels de bij de start verloren plaatsen weer goed te maken en eindigde daarmee op een, gegeven de technische omstandigheden, verdienstelijke 10e plaats. Bakker: ÒIk zit dit weekend toch niet lekker in mÕn vel. Afgelopen donderdag hebben we nog op Zolder getest en ondanks dat me daar een Supersport (600cc) grotendeels kon volgen, ging het toen eigenlijk lekkerder. Of het nu komt door de wetenschap dat we met een tekort aan vermogen naar Assen zijn gekomen, ik weet het nietÓ
De race werd gewonnen door de eveneens in het EK Superstock uitkomende Belgische rijder Koen Vleugels op Suzuki.

Als vermaak voor het publiek was dit weekend aan het programma een race toegevoegd onder het motto ÒInt. Speed TrophyÓ. In deze race zouden de 10 best geklasseerden uit de races van de Supersport, Superstock en 250cc in rechtstreeks duel tegen elkaar uitkomen.
Doordat een aantal rijders die op grond van hun race resultaten waren geselecteerd het op het laatste moment lieten afweten, besloot de organisatie de opengevallen plaatsen in te laten vullen door lager geklasseerde rijders (> 10e finish plaats). Door deze last minute actie kon het dus zomaar gebeuren dat rijders 4 of 5 rijen voor reglementair geplaatste rijders op de startgrid stonden.
Voor John zat er binnen dit gemˆ»leerde gezelschap niet meer in dan een 16e plaats. ÒKijk je doet mee om spektakel te brengen, dat was de opzet van deze race, maar je doet toch ook mee voor de prestatie. Als je dan ziet hoe ze uiteindelijk alles door elkaar zetten en de geklasseerde rijders daarmee nog achter de niet geklasseerden komen staan, dan hoeft dit voor mij dus niet meer. Leuk geprobeerd van de organisatie maar de volgende keer denk ik niet nog van de partij te zijn. Dit was een aanfluitingÓ, het laatste commentaar van John op een verder goed verlopen race weekend.

Komend weekend van 7 t/m 9 juni slaat het team van Lowlands Racing zÕn tenten op in Lausitz en hoopt dan ook eindelijk eens verlost te zijn van alle technische ellende.