DSB: Pascal Pronk vijftiende in Supersport Tolbert

163

We hadden te maken met een zeer wisselvallig weekend qua weer. Tolbert is een stratencircuit en dit weekend is er voor het eerst sinds weken weer wat neerslag gevallen. Normaal levert dit een glad wegdek op wegens alle olie en vuil wat erin is getrokken. De organisatie heeft de dagen voor de races het wegdek schoon gespoten met water. Het was dan ook niet uitzonderlijk glad op de baan tijdens de buien.

De eerste training was volledig droog, doorrijden dus want je weet niet of het de tweede training droog is. We gebruikten banden van eerdere stratencircuits die rechts om liepen gezien in Tolbert linksom wordt gereden. Een 16e tijd was het resultaat.







De tweede training hebben we dezelfde banden gebruikt. Deze hadden echter niet meer de grip om hard een bocht uit te accelereren. Gevolg was dat de tijd 0.1seconde langzamer was dan in de ochtend. Er stonden zo;n 10 rijders binnen 1 seconde dus dan ga je gelijk een aantal plaatsen naar achteren. Meer dan een 20e tijd zat er op dat moment niet in. Deze plaats was tevens de plaats voor de start van Zondag.

Zondag race dag.

De warming up was letterlijk in het water gevallen. De race zou dat ook gedeeltelijk doen.
Bij het opstellen voor de start was er een bui van een aantal seconden. De race zou omgedoopt worden tot Wet Race en de rijders krijgen 10 minuten om te beslissen wat ze gaan doen. Droog weer banden of de regenbanden? Ons team heeft besloten om niet te wisselen. Het leek een tijdje droog te blijven en het waaide hard dus de baan droogt snel op. De twijfel slaat toe wanneer er steeds meer teams toch voor regenbanden kiezen. En vlak voor de start gaat het weer even regenen. Maar onze coureur heeft al eens bewezen snel op een half natte baan te kunnen rijden met de gewone banden en besluit niet te wisselen.
Na de start was het echt even voorzichtig aan doen en er ontstaat ook een file van rijders bij de eerste haaks hoek. De voorste rijders kunnen hier goed van profiteren. Na vier ronden droogt de baan snel op en voert Pascal het tempo op. Al snel heeft hij twee man te pakken. Voor hem was een gat ontstaan naar een grote groep. Ook dit gat van enkele seconden wordt dicht gereden. Dan begint het plots weer te regenen en de droge lijn verdwijnt zienderogen. Er liggen geen plassen op de baan maar het asfalt is duidelijk nat. Pascal kan echter het tempo hoog houden en met name met remmen zijn concurrenten passeren. Een 14e plaats met nog twee ronden te gaan. In die laatste ronden wordt het toch steeds natter en Pascal moet nu echt wat gas terugnemen. In de laatste ronde wordt hij toch nog door een rijder op regenbanden gepasseerd. Met het oog op het komende EK neemt hij verder geen risicoÕs en finisht de race als 15e. toch nog een puntje kunnen pakken.
Het team had gehoopt hier wat meer punten te kunnen pakken maar er werd hard gereden door de meeste rijders. De onderlinge verschillen waren het hele weekend klein.

Het team ziet al uit naar 5 september waar het haar EK debuut zal maken.
We hopen de resultaten van de vrije training en de kwalificatie direct online te kunnen zetten.

ZeevangRacing
Plank Gas!!
www.zeevangracing.com