DSB: Pinksteross voor Raymond!

94

Vijfde plaats in Oss Kerstrund en Paaskoe zijn voor iedere Nederlander vanzelfsprekende begrippen. Maar voor Raymond wachtte afgelopen weekend een heus Pinksteross, de prijs die hij uit handen van teammanager Erik Cochius ontving na een slopende Superstockrace. Die race eindigde Raymond van der Molen als vijfde, en dat is een record! Eigenlijk ging het van het begin af aan al voor de wind. Zelfs een beetje teveel wind op de eerste trainingsdag, toen Nederland weer eens een dagje onweersbuien beleefde. Maar het deerde Raymond niet. Hij was van meet af aan snel, en dat bleef zo, de vijfde tijd werd hem in latere trainingen niet meer afgepakt. foto: Mario Eleveld

ÒIk heb geslapen als een Oss!Ó, riep teammanager Erik toen uw stad en land afreizende redacteur die Pinkstermaandag op de caravan toeliep. Raymond deed het in de warming-up vrij kalm aan, controleerde alles nog even, en kwam tegen het einde van de warming-up al naar de pits. Geen gekke dingen, zoals zich verremmen in bochten, of een lelijke highsider, die in zich in de laatste bocht van de finish nog even voordeed.







Zo kwam Raymond op de tweede startrij terecht, en dan is het uitzicht naar voren erg mooi aan het worden. En hoewel Ray ietsje naar links stond, wat betrekkelijk ongunstig was voor de eerste chicane, en hoewel hij rechts naast zich Wim Theunissen had staan, en daar vlakbij de heren Slabbekoorn, Menzen en Fluttert, kwam Ray keurig als vierde door, achter John Bakker, Bob Withag, en Paul Mooijman.

Er ontstond een race die getuige de doorkomsten niet spannend leek, maar die dat toch wel degelijk was. Paul Mooijman passeerde Bob Withag. Wim Theunissen zocht aansluiting bij Raymond, John Bakker leek weg te trekken van Paul Mooijman, maar dat lukte niet. Evenmin lukte het Robert Menzen om goed mee te komen voorin, zeker niet toen het tijd was achterblijvers te lappen.

In de achtste ronde schoot Theunissen langs Raymond. Het viel op, dat Theunissen vervolgens vlot richting Withag reed. Raymond probeerde mee te komen. ÒMaar het was erg glad. De motor schoof alle kanten op in de bochtenÓ, zei hij later. Robert Menzen maakte het Raymond niet meer lastig, er zat een gat tussen hem en Raymond van circa vijf seconden. Raymond kon zich dus veroorloven ietsje behoudender te rijden aan het eind van de race.
Raymond van der Molen dus vijfde in Oss, en daarmee heeft het record van Eemshaven, een zesde plaats, maar een week stand gehouden. Maar aan het begin van het rennerskwartier werd Raymond opgewacht door de officials van de KNMV. De Suzuki moest het parc fermŽ, evenals de Yamaha van Theunissen. Tja, daar moet ERT2000 aan wennen, dat de motor een technische controle krijgt. En dit was de tweede in twee races. Ook nu kreeg Erik na een half uurtje groen licht en kon de Soes met nr. 62 weer mee. Op naar Raalte!
Opvallend was tot slot, dat de voortent van Team ERT2000 van een extra beveiliging was voorzien, om niet weg te waaien. Met een extra sterke lijn, vastgebonden aan een ´stormhaak´. Aan het einde van de races, toen alle teams vertrokken waren en allang thuis aan de koffie zaten, stonden Erik en Raymond tegen zonsondergang nog te trekken, te timmeren en te zagen om die haak weer uit de grond te krijgen. ÒVolgende keer maar een bouwvergunning aanvragenÓ, knarste Raymond, die de haak weer los kreeg, nadat hij zijn Pinksteross had ingespannen, en het dier eenvoudig de haak ´eruit liep´…

Tim de Jong