DSB: Powerbikes: SuperCup 1000 Race 1 en 2 Nurburgring (sprintstrecke)

40

De weerverwachtingen waren twijfelachtig, en deze verwachtingen zouden helaas uitkomen….

16 april – De dag van de trainingen







Met 40 rijders de natte baan op voor de eerste training/kwalificatie. Op de Nurburgring wordt veel met auto’s geraced, en naar zeggen is het hierdoor bij kou en regen een soort, tja, ijsbaan.
Dit bleek ook nadat in de eerste sessie zo’n 15 rijders de motor onvrijwillig in de grindbak parkeerden. Vooral de eerste overhaakse bocht na het rechte eind was spekglad. Dit merkte mede-pitbox-bewoner Dave ook, en helaas was hij dus ook een van de ongelukkige.
De eerste training resulteerde voor mij in een 22ste plek, waarover ik niet ontevreden kon zijn.
Lang zag het er naar uit dat de 2e training ook nat zou worden. Echter bleek zo’n 10 minuten voor de training dat er al een klein droog spoortje was. Dus, toch maar snel de semi-slicks eronder gegooid.
Iets later dan geplanned, kan ik toch aan mijn training beginnen. De eerste rondjes een beetje twijfelachtig, het spoortje is namelijk wel erg smal. Gaande weg droogd het een klein beetje op, en het gaat steeds beter. Helaas zit ik achter een groepje dat me een beetje ophoud. Ik probeer wat afstand te nemen, om er dan naartoe te rijden. Helaas valt er iemand van de motor en die motor blijft midden op de baan liggen. Hierdoor zakken de ronde tijden naar beneden, met als resultaat dat ik geen enkel rondje vrij heb kunnen rijden. Uiteindelijk blijkt dat met een tijd van 1:50.284 (niet bijster snel) een 23ste startplek heb.

17 april – Race 1

De baan is nat en zal niet meer opdrogen voor de eerste race, of toch? Het is allemaal twijfelachtig, en als er wel iets niet leuk is, dan is het…. de “Bandenkeus-Twijfel”. Enfin, op het allerlaatste moment toch maar op Regenbanden, met in het achterhoofd dat we ze misschien wel helemaal aan gort rijden.
Op het startveld blijkt dat toch zo’n 3 kwart voor regenbanden hebben gekozen, en na de warm-up lap lijkt dit toch een goede keuze.
De start; met veel wielspin vertrek ik van mijn plek. In de eerste bocht gaat het voor me al meteen mis. Ik zie een grote vonkenregen en wat spartelende coureurs over de gladde baan vliegen. Ik doe het heel rustig aan, en dus zijn er enkele die me eruit remmen. Ik pak de eerste bocht stapvoets en heel hoekig. Hierdoor kan ik wel heel snel op het gas, en in de volgende bocht pak ik zo een mannetje of 5 a 6 buitenom. Later, komt Teus Oskam me voorbij, maar die kan ik een ronde later terugpakken. Zo rij ik na 10 ronden over de finish, en heb geen flauw benul waar ik geeindigd ben.
Het blijkt dat er toch wat mensen gecrashed zijn, en dat ik toch ook zeer verdienstelijk heb gereden. Het levert me een 8ste plek op en dus ook de eerste 8 punten van het jaar.
Helaas kwam Dave er minder goed vanaf. Door een crash precies voor hem moest hij vol in de ankers, en kwam daarbij ook zelf ten val. Het race weekend (gat in de tank) was voorbij, en we hopen dat hij er volgende week weer bij is, maar dat ligt aan de snelle (?) levertijd van Suzuki…..

17 april – Race 2

Na race 1 leek de regen voorbij en werd het droog. De bandjes werden weer gewisseld naar RaceTechs. Tot….. zo’n 15 minuten voor de race het weer langzaam aan begon te druppen, en de “Bandenkeus-Twijfel” weer om de hoek kwam. Op het allerlaatste moment toch maar weer de regenbanden eronder. Ze hadden het heel goed gehouden op een opdrogende baan in de eerste race (mede door de lage temperatuur).
Na de warm-up lap, bleek ook dit weer de goede keuze. De start; met iets minder gas, en minder wheelspin rij ik weg. In gedachte haal ik al dezelfde truc uit in de eerste bocht. Inderdaad dit lukt weer redelijk. Lange tijd rij ik alleen mijn ronden, totdat ik in de laatste 4 ronden door Teus wordt ingehaald, 1 keer probeer ik nog weer voorbij te komen, maar moet hem toch laten gaan. Helaas volgen er nog 3 waarvan ik de laatste op de start-finish nog terug kan pakken. Ik heb weer geen idee waar ik geeindigd ben, maar terug in de pitbox blijkt dat ik net buiten de punten ben gefinished op een 16de plek.

Al met al was het toch een leuk weekend. Jammer van de vele crashes, het koude weer, en die regen. Maar toch in de race van een 23ste startplek, naar een 8ste en 16de plek gereden.

In Assen zal Iwan ook weer van de partij zijn, en hopelijk onze DMP-Racing concullega ook.