DSB: Prima e.k.-debuut voor Swen

72

Na in de laatste O.N.K.-race in Tolbert net buiten de punten te zijn ge‘indigd door een foute bandenkeuze, revancheerde Swen zich afgelopen weekend fantastisch tijdens het W.K. Superbike-evenement in Assen. In je eerste jaar in de Supersport 600-klasse een wildcard krijgen voor deelname aan de E.K.-race is natuurlijk al prachtig. En dan tijdens je debuut ook nog punten scoren, maakte het weekend helemaal geslaagd voor Swen en zijn teamleden.

Het START-team vertrok donderdags al naar Assen. In alle rust werd de tent opgebouwd en alles klaar gezet voor de trainingen op vrijdag. Dankzij monteur Ab stond de blauwe START-motor er weer spik en span bij. En hadden we zelfs een reservemotor achter de hand voor eventuele noodgevallen of sterk wisselende weersomstandigheden.







Trainingen
Over het weer hadden we vrijdag niet te klagen, want het was een stralende dag. Om 12.35 uur was het zo ver en mocht Swen de Hartelman-Honda de sporen geven in de vrije training van een half uur. Voor het eerst op het lange circuit van 6.027 meter; een nieuwe ervaring, want bij de O.N.K.Õs wordt altijd op het korte circuit gereden. En het kost vanzelfsprekend even tijd om dit nieuwe stuk te leren kennen. Maar in een halfuurtje heb je niet zo veel tijd en moet Swen ook nog flink doorrrijden voor het verkrijgen van de juiste gevens voor de afstelling. Swen komt nog even de pits binnen, omdat Ôie dacht een probleempje te hebben met de remmen. Dit blijkt gelukkig niet het geval en aan het eind van de sessie zet hij met een 2.16,21 een 20e tijd op de klok. Niet verkeerd in dit internationale veld, waarin maar liefst 15 Nederlanders deelnemen.

Om 17.15 uur gaat Swen vol vertrouwen de baan op voor de kwalificatie van drie kwartier. Swen is tevreden over de afstelling van de vering en de motor stuurt volgens hem als een scheermes. Swen gaat goed rond en weet steeds iets van zijn tijd af te rijden. Halverwege zit hij Ôin de 2.14Õ, op dat moment goed voor de 11e tijd! Na een geplande wissel van de achterband, lukt het niet om weer goed in het ritme te komen. De concurrentie gaat aan het eind wel harder, waardoor Swen met een tijd van 2.14,33 naar de voorlopig 20e plaats zakt. Toch zijn we redelijk tevreden met dit resultaat en zaterdag is er een tweede kwalificatie, dus nog een kans om iets naar voren te komen.

Zaterdag is het zwaar bewolkt en valt er af en toe een buitje op de Drentse hei. De W.K.-jongens (Supersport en Superbike) kunnen hun tijden hierdoor niet verbeteren. Aan het eind van de middag klaart het echter op en aangezien wij pas om 18.00 uur aan de beurt zijn, hebben wij wel droog asfalt tot onze beschikking. Swen heeft de hele dag naar zijn grote voorbeelden kunnen kijken, en mag nu zelf aan de bak om een snellere tijd te zetten. Swen komt altijd wat moeilijk op gang. Halverwege de sessie van een half uur zet Ôie de sokken er in en verschijnt er een 2.13 op de stopwatch. Dat doen er echter meer, dus moet er nog harder aan getrokken worden. Dat doet Ôie in het voorlaatste rondje; want met 2.12,60 werkt Swen zich op naar een prachtige veertiende plaats. Dit blijft zo tot de training er op zit en dus mag Swen zondag als vijfde Nederlander van de vierde startrij vertrekken.
Het team is super tevreden en ook een aantal vaste supporters (de mannen op de klompen) komen Swen feliciteren met deze mooie uitgangspositie voor het scoren van ŽŽn of meer E.K.-puntjes.

Raceday
Zondagmorgen is Assen gehuld in de mist en begint het programma ruim een uur later. Hierdoor wordt er geschoven met de volgorde, want de W.K. Superbike moet, i.v.m. de t.v.-rechten, conform het vaste tijdstip beginnen. Dit betekent voor ons dat het kwartiertje warm-up om 14.15 uur komt te vervallen. We zitten wederom aan het eind van het programma (17.30 uur) en krijgen nu vooraf 3 rondjes en vervolgens 10 minuten sleuteltijd. In deze Ôverkorte warm-upÕ blaast iemand vlak voor SwenÕs neus zijn motor op. Swen zit helemaal onder de olie en ziet bijna niets meer door zijn vizier. De 10 minuten voor aanvang van de race worden dan ook benut om Swen, de helm en de motor weer olievrij te maken.
Misschien dat dit akkefietje niet ten goede kwam van de concentratie, want Swen had, in tegenstelling tot wat we van hem gewend zijn, geen goede start. Meestal weet Ôie wel wat plaatsjes goed te maken, maar nu moest Swen na ŽŽn ronde genoegen nemen met de 16e plaats. In het volgende rondje kon hij Arie Vos (normaal uitkomend in de 250 cc, maar nu gelegenheidsrijder in het E.K. Supersport 600) niet achter zich houden en zakte naar de 17e positie. Twee rondjes later werd Swen er voor de Geert Timmer-bocht uitgeremd door Mile Pajic. Maar aangezien Allard Kerkhoven de pits in moest voor een Ôstop and goÕ vanwege een valse start, bleef Swen 17e. Vervolgens raakte Swen in de slag met Pajic en Vos, beide op Kawasaki. In ronde zes kreeg hij Pajic te pakken en dezelfde ronde moest Vos er ook aan geloven. In de Geert Timmer-bocht stak Swen de motor brutaal binnendoor en met deze mooie actie eiste hij de 15e plaats voor zich op. Swen kon vervolgens weglopen bij de beide KawaÕs, maar het gat naar de mannen voor hem bedroeg inmiddels zoÕn 5 tot 6 seconden. Door een val van Stuart Voskamp schoof Swen automatisch door naar de 14e plaats. Zat er nog meer in het vat? Hoe Swen ook zijn best deed, het lukte helaas niet om het gat naar o.a. Boccolini (It), Haarala (Fin), Vanlandschoot (Be), Marco Opheij en Jeroen Turkstra, dicht te rijden; het bleef 6 seconden. Van Vos en Pajic had hij echter niets meer te vrezen. Zo kon Swen na 14 ronden op een verdiende 14e stek als vierde Nederlander worden afgevlagd. De eerste 2 E.K.-punten in de tas, en dat bij een internationaal debuut. Een fantastische prestatie! Een superblije Swen mocht na afloop heel wat complimentjes in ontvangst nemen.

Uitslag E.K. Supersport 600:
1. Hafeneger (D)
2. Baiocco (I)
3. Folkesson (S)
4. Sacchetti (I)
5. Ron van Steenbergen
6. Giugovaz (I)
7. Guareschi (I)
8. Penna (Fin)
9. Boccolini (I)
10. Haarala (Fin)
11. Van Landschoot (Be)
12. Marco Opheij
13. Jeroen Turkstra
14. Swen Ahnendorp
15. Arie Vos

(Naast de ÔvasteÕ rijders Barry Veneman en Arno Visscher, namen ook Torleif Hartelman, RenŽ Winkel, Harry van Beek en Michel van Kleef deel aan de W.K.-Supersport 600 race.)

Hopelijk kan Swen deze goede lijn doortrekken, want over 2 weekjes zijn we al weer op het circuit van Assen te vinden voor de voorlaatste O.N.K.-race op 21 september.